اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

قتلگاهی در دل مناطق کمتر برخوردار شیراز

18 کیلومتر پرخطر کمربندی شیراز، از میان شهرک‌های مسکونی جنوبی که محل سکونت اقشار کم درآمد است می‌گذرد، قربانیان تصادفات این مسیر نیز بیشتر از ساکنین شهرک‌های مجاور هستند.

قتلگاهی در دل مناطق کمتر برخوردار شیراز

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، طبق آمار منتشر شده توسط پزشکی قانونی کشور، از 25 اسفند 1400 تا 15 فروردین 1401، یک هزار و 101 نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که استان فارس با 104 قربانی، دومین استان در زمینه فراوانی تلفات جانی در کشور شناخته شد. فارس سال گذشته نیز در جمع سه استان نخست تصادفات جرحی و فوتی قرار داشت.

فراوانی تصادف در فارس

سردار سیدتیمور حسینی جانشین رئیس پلیس راهور، بهمن ماه سال گذشته فارس را دومین استان تصادف کشور در طول سال معرفی و اعلام کرد: به لحاظ عدد مطلق، فراوانی تصادف در استان های سیستان و بلوچستان، فارس، خراسان رضوی، خوزستان و کرمان بالا است و این استان ها جزء پنج استان اول در میزان تصادفات است.

در حوزه درون شهری نیز سرهنگ احمد شیرانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل راهور نیروی انتظامی، شهرهای فارس را رتبه سوم تصادفات منجر به فوت در کشور  اعلام کرد و گفت: رتبه نخست متعلق به تهران بزرگ است که به دلیل تراکم خودرو و میزان جمعیت، تعداد تصادفات فوتی بالا است، بعد از تهران به ترتیب آمار تصادفات منجر به فوت در شهرهای خراسان رضوی، فارس، اصفهان و آذربایجان شرقی بالا است.

18 کیلومتر مرگ، حادثه‌خیزترین نقطه جاده‌ای کشور

طبق آخرین اعلام مسئولان در سطح استان فارس، ۱۲۱ نقطه حادثه خیز شناسایی شده است و در صدر آن کمربندی شیراز و 18 کیلومتر از مسیر جاده ای کمربندی جنوبی که در بافت شهری تنیده شده، قرار دارد که طبق گفته مسئولان استان، 8 درصد تصادفات استان پهناور فارس در  کمربندی شیراز رخ می‌دهد و بیش از 60 درصد این میزان در 18 کیلومتر درون شهری به وقوع می پیوندد که با توجه به در نظر گرفتن میزان مسیر در کنار تعداد و شدت تصادفات، می توان گفت از نقاط پرتصادف کشور به شمار می‌رود.

سال گذشته موضوع کاهش تصادفات و رسیدگی به وضعیت کمربندی از نخستین برنامه های مورد تاکید استاندار فارس بود که به دستگاه‌های متولی برای کاهش تصادفات و برنامه ریزی جهت سامان یافتن کمربندی ماموریت داده شد.

تقسیم برابر وظایف میان راهداری و شهرداری

در همین زمینه سید مصطفی بحرینی، دادستان مرکز استان فارس در آخرین مصاحبه خود با خبرگزاری فارس مشکل اصلی کمربندی را مشخص نبودن متولی این جاده درون شهری دانست و گفت: در شورای پیگیری حقوق عامه مصوب کردیم زمانی که تعیین تکلیف شده و متولی امر مشخص شود، هر کدام از دو دستگاه شهرداری و راهداری 50 درصد مسئولیت دارند و مقرر شد به میزان 50 درصد هر دو مجموعه به اجرای برنامه های کوتاه مدت و ایمن سازی کمربندی اقدام کنند.

راهداری: به وظایف خود عمل کرده‌ایم

بهنام رضایی، مدیر روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای فارس در تشریح اقدامات انجام شده از سوی این اداره کل به خبرنگار فارس گفت: تا انتهای سال 1400، اقدامات راهداری فارس در حوزه کمربندی شیراز شامل انسداد دسترسی‌های غیرمجاز، حذف دوربرگردان‌های پرخطر و ایمن سازی  در حوزه وظایف اداره کل حمل و نقل جاده ای و مصوب شورای ترافیک استان بوده به طور نسبی انجام شده است.

وی افزود: نتیجه آن هم کاهش میزان تصادف کمربندی در دوره سه ماهه پایانی سال 1400 در مقایسه با سال قبل است.

رضایی در تشریح اقدامات انجام شده، اعلام کرد: طی دو مرحله،  74 کیلومتر خط کشی توسط اداره کل راهداری فارس انجام شده است. تعمیرات روشنایی به طور مستمر در حال انجام است و تمام تلاش راهداری این است که روشنایی مناسب بخش هایی که بر عهده راهداری است به طور مداوم تامین شود.

وی ادامه داد: انسداد دوربرگردان‌های غیرمجاز مثل دوربرگردان غرب تقاطع عدالت با 1500 متر نیوجرسی، انسداد دوربرگردان غرب نواب صفوی با 700 متر نیوجرسی، حذف دسترسی‌های نا ایمن و  رفوی میانی با خاکریز به طول 20 کیلومتر، حذف دوربرگردان نا ایمن شرق میثم جنوبی با هزار متر نیوجرسی از دیگر موارد ایمن سازی است.

رضایی به احداث دسترسی های ایمن نیز اشاره کرد و گفت: احداث دسترسی حدفاصل میثم تا پل شهیدان یغمور با 2 هزار متر نیوجرسی، احداث یک رشته سرعت کاه، نصب تابلوهای اطلاع رسانی محدودیت سرعت مجاز و منطقه ای به متراژ 400 متر، نصب و راه اندازی دوربین های کنترل سرعت به تعداد 12 دستگاه، از دیگر اقدامات انجام گرفته توسط اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای در کمربندی جنوبی شیراز به شمار می‌رود.

مردم تغییری در کمربندی نمی بینند

به گزارش فارس، با وجود این عملکردها، مردم و کف جامعه تغییر محسوسی در شرایط کمربندی نمی بینند.
عموم مردم، به عنوان بهره برداران اصلی کمربندی از چنین کارهایی بی خبرند و آن را ندیده و تغییر کمربندی را لمس نکرده اند.

وضعیت کمربندی به اندازه ای وخیم است که این اقداماتی در آن حل شده و دیده نمی شود. میان آنچه مسئولان در آمار عملکردها بیان می کنند و آنچه مردم با آن زندگی میکنند فاصله وجود دارد.

قتلگاهی در دل مناطق کم برخوردار

نکته قابل توجه این است که مسیر پرخطر کمربندی از میان شهرک‌های مسکونی جنوب شیراز و محلات کمتربرخوردار مانند میانرود و مهدی آباد و... می گذرد، قربانیان و عابران این مسیر نیز به طور عمده از ساکنین حاشیه کمربندی و ساکنین مناطق مسکونی مجاور کمربندی، یعنی قشر کم درآمد و گاه محروم جامعه هستند. فوت سرپرست خانوار خانواده های کم درآمد این مناطق در اثر تصادف در مسیر پر خطر کمربندی، مسئله ای است که سبب بحران های اجتماعی و اقتصادی در این خانواده ها می شود. مجروحان و معلولیت در اثر تصادف در کمربندی که اکثرا از ساکنین منطقه هستند، رنج‌های فراوان برای آنان که از نظر اقتصادی جزو اقشار کم درآمد جامعه محسوب می‌شوند، به وجود آورده است.

وضعیت کنونی کمربندی در همه ابعاد ایمنی، درمانی، اقتصادی، اجتماعی، روحی بحران زاست و ساماندهی آن، در همه این ابعاد تاثیر خواهد گذاشت.

متاسفانه هم چنان میان دستگاههای مختلف اختلاف وجود دارد و هنوز تفاهم نامه سامان دهی کمربندی با وجود گذشت 6 ماه امضا نشده است.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول