اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

یکی از ایرادات جدی سیاست خارجی دولت قبل نگاه آنها به مذاکرات بود

یک کارشناس روابط بین الملل گفت: یکی از ایرادات جدی سیاست خارجی دولت قبل نگاهی بود که به مذاکره داشت، طرفداران دولت قبل مذاکره را تقدیس کردند و قائل بودند همین که پشت میز مذاکره با ما ابرقدرت‌ها هستیم ارزشمند است.

یکی از ایرادات جدی سیاست خارجی دولت قبل نگاه آنها به مذاکرات بود

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس؛ مهدی خانعلی‌زاده کارشناس روابط بین الملل در مراسم «بررسی تخصصی نتایجِ مذاکرات ایران با ۴+۱» که به همت دفاتر بسیج دانشجویی در دانشگاههای بزرگ تهران برگزار شد؛ گفت: یکی از ایرادات جدی سیاست خارجی دولت قبل نگاهی بود که به مذاکره داشت. طرفداران دولت قبل مذاکره را تقدیس کردند و قائل بودند همین که پشت میز مذاکره با ما ابرقدرت‌ها هستیم ارزشمند است.

خانعلی‌زاده ادامه داد: یک نگاه هم آن زمان در طرف مقابل وجود داشت که مطرح می کرد که مذاکره بد است که هر دو نگاه غلط است و مذاکره یک ابزار است.

وی تصریح کرد: داده و ستانده‌ در برجام توازن نداشت و در اجرا تبدیل به خسارت محض شد و همان امتیازات حداقلی هم به ایران نرسید که رییس بانک مرکزی وقت هم به این موضوع اذعان کرد.

این کارشناس  روابط بین الملل اظهار داشت: توافق برجام با بهانه‌ مسئله‌ هسته‌ای انجام شد برای اینکه ادامه پیدا کند و نهایتا قدرت ایران را کنترل کند.

خانعلی زاده درباره اینکه چرا ایران به احیای برجام برگشت؟ گفت: ایران در مظان اتهام بود چرا که روسیه و چین گفتند که آمریکا قصد احیای برجام دارد و شما همکاری نمی‌کنید و اروپا گفت که من مکانیزم ماشه را فعال می‌کنم.

این کارشناس  روابط بین الملل تصریح کرد: در برخی رسانه‌ها می‌بینیم که اطلاعات غلط منتشر می‌کنند. گفتند که تیم مذاکره عوض نشده است در حالیکه در مذاکرات وین ۳۳ نفر از وزارت‌خانه‌های مختلف به تیم اضافه شده‌اند.

وی با بیان اینکه برجام توافق بدی بود؛ داده و ستانده ایران در آن توافق یکسان و متوازن نبود، گفت: منفعت اقتصادی حداقلی ایران از همان توافق بد نیز حاصل نشد. این توافق بد، در اجرا خسارت محض شد.

این کارشناس مسائل بین الملل اظهار داشت: دوستان به این خسارت محض ادامه دادند زیرا قرار نبود برجام صرفا توافق هسته‌ای باشد. برای همین در داخل، یک هفته پس از امضای برجام از برجام ۲ سخن گفتند.

خانعلی زاده تصریح کرد: دولت روحانی یک اقدام سراسر اشتباه انجام داد و وارد مذاکرات وین و فرآیند مذاکره برای بازگشت آمریکا به برجام شد.

وی تاکید کرد: دو نگاه کلی پس از شش دور مذکرات وین وجود داشت. یک نگاه این بود که برویم و توافق کنیم و فضای نفس کشی برای ایران را تا دو سال دیگر محیا کنیم و پس از آن پروسه قوی شدن را جلو ببریم. نگاه دیگر این بود که مذاکره خسارت محض است. یک نگاه دیگر هم نگاه دکتر باقری بود که ما محصول حداقلی به نام برجام داریم و اگر بتوانیم از حداقلی به نام برجام بهره مندی حداکثری داشته باشیم و اگر طرف مقابل بتواند این را هضم کند ما حاضر به ادامه برجام هستیم.

وی ادامه داد: جلسه در شهریور ماه ۱۴۰۰ تشکیل شد و خیلی از مقامات کشوری اعم از دولت قدیم و جدید حضور داشتند، به جز روحانی و ظریف و جمع بندی این شد که طرح پیگیری بشود و تیم مذاکره کننده ایرانی مامور شد اگر می تواند برجام را در دایره برجام به انتفاع حداکثری برای ایران به ثمر برساند. از شهریور ۱۴۰۰ قرار بود که برجام به بهترین شکل احیا شود.

وی ادامه داد: در وین ۷ و ۸ با همین راهبرد دستاوردهای درخشانی داشتند. دنبال متن پنهان نباشید چرا که خروجی این مذاکرات همان برجام است.

خانعلی زاده ادامه داد: حرفی که دکتر ظریف می زد و ما می گفتیم این دروغ است الان برخی آن را مطالبه می کنند. دکتر ظریف می گفت همه تحریم ها لغو می شود.

وی اظهار داشت: الان دوستان می گویند چرا همه تحریم ها لغو نمی شود؟ اصلا قرار بر این نبود. الان قرار است ساز و کار اجرایی برای اینکه چه کسی ابتدا به تعهدات عمل کند و به اینگونه مسائل پرداخته می شود. توافق همان برجام است و قرار نیست چیزی بیش از این باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول