اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

نشست هم اندیشی فعالان عرصه اقتصاد دانش‌بنیان برگزار شد

نشست هم اندیشی فعالان عرصه اقتصاد دانش بنیان با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و رئیس فراکسیون اقتصاد دانش‌بنیان مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

نشست هم اندیشی  فعالان عرصه اقتصاد دانش‌بنیان برگزار شد

به گزارش سرویس علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، درپی نامگذاری سال ۱۴۰۱ به نام «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال آفرین» نشستی به منظور هم‌افزایی در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی، محسن دهنوی رئیس فراکسیون اقتصاد دانش‌بنیان مجلس شورای اسلامی،  علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و جمعی از فعالان اکوسیستم دانش‌بنیان کشور برگزار شد.

در ابتدای این نشست روسای پارک‌های علم و فناوری و جمعی از مدیران شرکت‌های دانش بنیان درخصوص چالش‌ها و مشکلات اکوسیستم دانش‌بنیان کشور سخنرانی کردند.

 منادی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات گفت: مجلس یازدهم یک مجلس متفاوت استکه برای آموزش، پژوهش وتحقیقات جایگاه ویژه‌ای قائل است.

وی در ادامه توضیح داد: درواقع این کارهایی که امروز در حوزه دانش بنیان انجام میشود نتیجه آموزش عالی کشور ماست.در سال گذشته ۶۷۰۰ شرکت دانش بنیان ثبت شده است که حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان فروش و ۳۰۰ هزار نفر اشتغال‌زایی داشتند. 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: امروز اندازه و بزرگی اقتصاد دانش‌بنیان کشور ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است . ما نباید جای نفت را با مالیات و .. پر کنیم، بلکه اقتصاد دانش‌بنیان باید جایگزین اقتصاد نفتی شود.

وی در ادامه افزود: تصویب طرح رتبه بندی معلمان توسط مجلس شورای اسلامی درواقع ایجاد تحول در نظام و آموزش و پرورش کشور بود که نتیجه آن در آینده شرکت‌های دانش‌بنیان نمایان خواهد شد.

در ادامه این نشست مصطفی قانعی دبیر ستاد زیست‌فناوری معاونت علمی وفناوری ریاست: خوشبختانه اتفاقی که برای همکاران ما در مجلس شورای اسلامی در دولت رخ داده است تشکیل داشبورد پیگیری امر دانش بنیان در تمام وزارتخانه هاست. 

قانعی در ادامه افزود: سهم صادرات تکنولوژی‌های بالای ما کمتر از یک درصد است که باید برای صادرات محصولات دانش‌بنیان هدفگذاری انجام شود.

نکته بعدی این است که تاثیرگذاری محصولات دانش‌بنیان در اقتصاد کشور مشخص نشده است. زیست فناوری می تواند تا ۱۰درصد از GDP کشور ایفای نقش کند به شرطی که بازار های کشور به روی این نوع اقتصاد باز شود.

 

در این نشست سیده راضیه حسینی، مدیر سرویس علم و پیشرفت خبرگزاری فارس نیز به‌نمایندگی از رسانه‌های فعال در حوزه علم و فناوری صحبت کرد. وی ضمن تشکر از توجه این نشست به نقش فعال رسانه در اکوسیستم دانش‌بنیان، گفت: همانگونه که پیشکسوتان عرصه دانش‌بنیان مورد تاکید قرار داده‌اند، بحث پیشرفت بیشتر از آنکه سخت‌افزاری باشد از سنخ فرهنگ‌سازی است؛ باید نسبت به توان نخبگان برای حل مشکلات کشور، خودباوری ایجاد شود و یک مطالبه عمومی برای حرکت اقتصاد کلان کشور به سمت اقتصاد دانش‌بنیان شکل بگیرد. اینجا نقش کلیدی و محوری رسانه مشخص می‌شود.

وی افزود: با توجه به مقاومت‌ اقتصاد سنتی نفتی و وارداتی، باید یک مطالبه جدی از مسئولان کشور در رده‌های مختلف شکل بگیرد برای اینکه به توان نخبگان در حل مشکلات کشور اعتماد کنند و به وظایف خود در راستای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان عمل کنند. مخصوصا با توجه به قانون جهش‌ دانش‌بنیان که اخیرا تکالیف و مسئولیت بخش‌های مختلف را مشخص کرده و رسانه باید یکی از ارکان جدی نظارت بر حسن اجرای آن باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول