اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

ایران از نظر تولید داروهای گیاهی امن ترین کشور آسیای غربی است

رئیس اتحادیه انجمن‌های علمی گیاهان دارویی ایران اظهارکرد: ایران از نظر تولید و فرآوری و سلامت و ارگانیک بودن داروهای گیاهی امن ترین کشور در کشورهای حاشیه و آسیای غربی است.

ایران از نظر تولید داروهای گیاهی امن ترین کشور آسیای غربی است

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری فارس، محمدباقر رضایی رئیس اتحادیه انجمن‌های علمی گیاهان دارویی ایران با برنامه «گفتگوی علمی» رادیو گفت وگو در رابطه با ظرفیت‌های طب سنتی و داروهای گیاهی برای توسعه شرکتهای دانش بنیان گفتگوکرد.

رضایی با اشاره به وجود بیش از ۶ هزار شرکت دانش بنیان ثبت شده در کشور گفت: بیشتر شرکت‌های دانش بنیان در حوزه رایانه‌ای و فنی فعال هستند و لذا جای گیاهان دارویی و طب سنتی و کشاورزی در این بخش کاملاً خالی است.

وی با اشاره به سبقه تاریخی گیاهان دارویی و اقلیم‌های متنوع در ایران گفت: ما کارگروه‌های بسیار قوی را از نظر زراعت، فرآوری و تجارت در هر استان شکل دادیم.

رئیس اتحادیه انجمن‌های علمی گیاهان دارویی ایران با اشاره به صادرات گیاهان دارویی کشورمان به دنیا و کشورهای حاشیه خلیج فارس اظهارکرد: ایران از نظر تولید و فرآوری و سلامت و ارگانیک بودن داروهای گیاهی امن ترین کشور در کشورهای حاشیه و آسیانه میانه است.

رضایی از نقش ضعیف رسانه در معرفی گیاهان دارویی به جامعه انتقاد و اظهارکرد: حدود 4 هزار داروی گیاهی با طب سینایی مصوب وزارت بهداشت به ثبت رسیده و متاسفانه در داروهای ثبت شده هم تکراری زیاد است.

وی با بیان اینکه گرفتن مجوزهای بین المللی برای گیاهان دارویی کار بسیار سختی است گفت: ما به جز گیاهان و اسانس و عصاره‌های خاص هیچ صادراتی در حوزه گیاهان دارویی نداریم و دلیلش هم عدم سرمایه گذاری و عدم حمایت از سوی دولت و بخش خصوصی است.

رئیس اتحادیه انجمن‌های علمی گیاهان دارویی ایران تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی نخبگان برای ایجاد شرکت‌های دانش بنیان مربوط به حفظ مالکیت معنوی است که باید حل شود.

رضایی ساخت انیمیشن‌های مختلف درمورد گیاهان دارویی را از جمله اقدامات اتحادیه برشمرد و گفت: این انیمیشن‌ها برای معرفی گیاهان دارویی به جامعه موثر هستند و علاوه بر این، ما در توضیح درس زیست به دانش آموزان نیز از گیاهان دارویی استفاده می‌کنیم.

وی از ارائه آموزش‌های مختلف به دانشجویان و فارغ التحصیلان مرتبط برای اشتغالزایی در حوزه گیاهان دارویی خبرداد و گفت: بحث ایجاد باغچه‌های گیاهان دارویی را نیز شروع کردیم تا کارکرد گیاهان دارویی را به مردم معرفی کنیم.

رئیس اتحادیه انجمن‌های علمی گیاهان دارویی ایران وزارت از بهداشت تقاضا کرد که راه را برای عرضه مجاز و استاندارد گیاهان دارویی باز کند تا سلامت جامعه حفظ شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول