اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

فارس من| درخواست نامگذاری روز شهادت 2 طلبه خراسانی به نام «طلاب»

سردبیر سوژه فارس من با بیان اینکه شهدای طلبه مشهد نماد مقاومت دربرابر تحجرند، گفت: نامگذاری یک روز در سال به نام طلاب، پیونددهنده مردم با روحانیون است.

فارس من| درخواست نامگذاری روز شهادت 2 طلبه خراسانی به نام «طلاب»

به گزارش خبرنگار فرهنگ عمومی خبرگزاری فارس، تعدادی از مخاطبان این رسانه با ثبت کمپین پرامضایی با عنوان« روز «طلبه» در تقویم رسمی ثبت شود » در سامانه «فارس من» خواستار نامگذاری روز شهادت دو طلبه خراسانی در حرم رضوی به نام «روز طلاب» شدند.

مخاطبان در این کمپین عنوان کردند: «همزمان با شهادت دو تن از طلاب فاضل و جهادگر شهید اصلانی و شهید دارایی مناسب است روز سوم رمضان در تقویم به نام روز طلبه ثبت شود تا در این روز، از خدمات و زحمات طلاب تجلیل و به تبیین جایگاه حوزه و روحانیت پرداخته شود و فضا برای تعامل هر چه بیشتر مردم با این قشر خدوم و تاثیرگذار فراهم شود، این نام‌گذاری می‌تواند نقطه عطفی با اصلاح نگاه‌های غرض‌ورزانه به نقش و جایگاه طلاب در جامعه و باطل‌السحر هجمه‌های نرم عقیدتی به اسلام ناب و بنیان‌های اصیل انقلاب اسلامی باشد.

متاسفانه در تقویم جمهوری اسلامی هیچ روزی به طلبه و روحانیت اختصاص ندارد. خوب است از این فرصت به خوبی استفاده شود و این مهم از مسئولان حوزه‌های علمیه و شورای عالی انقلاب فرهنگی و دیگر نهادهای دخیل در این تصمیم مهم، مطالبه شود».

این کمپین در حالی مطرح می‌شود که یک هفته پیش خبری مبنی بر سوءقصد به جان ۳ طلبه در حرم مطهر رضوی با سلاح سرد در فضای رسانه‌ای کشور منتشر شد. 

به همین بهانه، سراغ سردبیر این سوژه رفتیم تا از انگیزه او برای پیگیری این درخواست سؤال کنیم.

او در گفت‌و‌گو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، با بیان اینکه از مدت‌ها قبل خلاء نامگذاری روز طلبه در ذهنش ایجاد شده بود، گفت: اتفاق تروریستی مشهد این خلاء را که در فضای ارتباط مردم با طلاب و روحانیون با چالش جدی مواجه هستیم، برجسته‌تر کرد.

وی با اشاره به اینکه قضاوت‌های اجتماعی نسبت به روحانیون و طلاب در خور ظرفیت‌های اجتماعی این قشر نیست، اظهار داشت: وقتی می‌بینیم یک شایعه در فضای رسانه‌ای تا این حد ضریب نفوذ پیدا می‌کند و یا رسانه‌های بیگانه بر پررنگ کردن نقاط ضعف قشر طلاب و روحانی تمرکز جدی دارند، این مسأله نشان‌دهنده آن است که فضای عمومی جامعه متناسب با کارهای طلاب و خدماتی که به جامعه ارائه می‌دهند، توجیه نشده است.

سردبیر این سوژه که تاکنون توانسته امضاهای زیادی جلب کند در ادامه گفت: ما معتقدیم طلاب و روحانیون جامعه به خاطر برخورداری از زبان دین، فطرت و انگیزه‌های خالصانه‌ای که برای خدمات اجتماعی دارند، ظرفیت عظیمی برای رشد و پیشرفت کشور محسوب می‌شوند. بنابراین اگر این قشر از جامعه بیش از آنچه که هست مورد توجه قرار گیرند، می‌توان اتفاقات بزرگی با تکیه بر این ظرفیت عظیم و رو به پیشرفت رقم زد.

وی افزود: اگر این قشر از جامعه به رسمیت شناخته شوند، می‌توان کارهای مهم در استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی در کشور انجام داد و تاکنون هم در حوزه‌هایی از جمله تبلیغات دینی، حراست از مرزهای هویتی و اعتقادی و حتی تقویت عناصر ملی و ملی‌گرایانه نقش مهمی ایفا کرده‌اند.به عنوان مثال در بزنگاه‌های مختلفی از جمله سیل، زلزله و حتی کرونا که توقع نداشتیم سایر افراد به آن ورود کنند، طلاب با همه ظرفیت‌شان ورود کرده‌اند. اما چالشی که در حال حاضر با آن روبرو هستیم آن است که در فضای عمومی جامعه، طلاب درستکار با برخی از چهره‌های روحانی که عملکرد درستی نداشته‌اند، قضاوت می‌شوند.

این سردبیر سوژه فارس من با بیان اینکه قضاوت‌های نادرست و تبلیغات رسانه‌های بیگانه باعث فاصله گرفتن فضای عمومی جامعه از حقیقت می‌شود، عنوان کرد: این مسأله برای خدمت رسانی طلاب و ارتباط‌گیری آن‌ها با جامعه مشکل ایجاد کرده زیرا کار طلبه ارتباط گرفتن و ایجاد پیوند عاطفی، بینشی و عقیدتی است. از طرف دیگر گرچه بسیاری از روحانیون علاقه‌مند به انجام خدمات اجتماعی هستند، اما نیازمند آن هستیم که الگوهایی از جامعه روحانیت را معرفی کرده و اهدافشان را برای جامعه بازنگری کنیم و متأسفانه در حال حاضر این تبیین با عملیات منسجم انجام نمی‌شود. بنابراین اگر یک روز در سال به نام طلاب نامگذاری شود، ظرفیت مناسبی برای پر شدن این خلاءها ایجاد خواهد کرد و علاوه بر افزایش آگاهی مردم نسبت به طلاب، راه را برای فعالیت بیشتر طلبه‌ها باز می‌کند.

وی گفت: نکته آخر اینکه شهادت این دو شهید عزیز در مشهد این جرقه را در ذهن من و برخی از دوستان ایجاد کرد که این حادثه همانند سال ۱۳۳۲ که سه دانشجو مورد هجوم ایادی استکبار قرار گرفتند، تکرار شد و این بار سه طلبه مورد هجوم ایادی تحجر قرار گرفتند و این دو حادثه شباهت عجیبی باهم دارند. حال اگر روز سوم ماه رمضان که مقارن با شهادت این سه طلبه است به نام روز طلاب نامگذاری شود، نتیجه ارزشمندی به جامعه خواهد داد که طلبه امروز برخلاف تصور برخی از افراد در جامعه که انگ تحجر به آن‌ها می‌زنند، در مقابل حرکت تحجری شایع شده در جهان اسلام به ویژه داعش، مقاومت کرده و خدمت رسانی مضاعفی به جامعه دارند و این دو طلبه شهید به عنوان نماد طلاب خدمتگزار بوده‌اند.

وی در پایان با بیان اینکه طلبه با عالم تفاوت دارد و طلبه در مسیر شدن است، خاطرنشان کرد: این دو طلبه شهید ظرفیت زیادی برای معرفی شدن به عنوان الگو در جامعه دارند و نامگذاری این روز به نام «طلبه» فضا را برای پیوند بیشتر بین مردم و طلاب فراهم می‌کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول