اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  بوشهر

خبری از پرداخت خسارت کشاورزان دشتی نشد/آب از دست بیمه نمی چکد!+عکس

کشاورزان باغانی که فقط تعداد اندکی از آنان محصولات خود را تحت پوشش بیمه قرار داده بودند و بخش اعظمی از مزارع آنان بیمه نداشت، با وقوع طوفان و تگرگ شدید، آن هم در زمانی که در ابتدای فصل برداشت بودند، وقتی تمام رشته‌های خود را پنبه دیدند به ناچار دل به وعده‌های پیگیری مسؤولین خوش کردند تا شاید حمایتی از آنان صورت بگیرد.

خبری از پرداخت خسارت کشاورزان دشتی نشد/آب از دست بیمه نمی چکد!+عکس

خبرگزاری فارس- شهرستان دشتی، آزاده حیدری نسب: زمستان امسال وزش طوفان شدید و ریزش باران و تگرگ کم سابقه در شامگاه پنجشنبه نهم دی‌ماه در روستای باغان شهرستان دشتی باعث شد تا حاصل دسترنج چند ماهه کشاورزان به طور کامل نابود شود.

در اثر این حادثه علاوه بر قطع شدن شبکه برق، سقوط درختان، تخریب دیوار بعضی از منازل مسکونی و سقف‌ پارکینگ‌ها، بر اساس ارزیابی‌های اولیه طوفان و تگرگ به بیش از ۵۰۰ هکتار از مزارع روستای باغان خسارت وارد کرد و محصولات کشاورزی آنان را از بین برد.

کشاورزان باغانی که فقط تعداد اندکی از آنان محصولات خود را تحت پوشش بیمه قرار داده بودند و بخش اعظمی از مزارع آنان بیمه نداشت، با وقوع طوفان و تگرگ شدید، آن هم در زمانی که در ابتدای فصل برداشت بودند، وقتی تمام رشته‌های خود را پنبه دیدند به ناچار دل به وعده‌های پیگیری مسؤولین خوش کردند تا شاید حمایتی از آنان صورت بگیرد اما همچنان روزهای زیادی از این حادثه می‌گذرد و دریغ از کوچک‌ترین کمک یا اقدام موثری برای یاری دستان پینه بسته کشاورزان!

گلایه‌هایی که از سوی برخی کشاورزان روستای باغان با عنوان عدم پیگیری پرداخت خسارت بیمه‌ای محصولات کشاورزی آنان توسط مسؤولین مطرح شده بود ما را بر آن داشت تا به صورت میدانی به بررسی این مساله بپردازیم.

خبری از پرداخت خسارت توسط بیمه نیست

رئیس شورای اسلامی روستای باغان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان دشتی بیان داشت: بر اثر تگرگ و طوفان بیش از ۳۰۰ میلیون تومان به زیرساخت‌های عمومی مثل روشنایی‌های معابر روستا، برج‌های نوری، امکانات پارکی و دوربین‌های مداربسته دهیاری خسارت وارد شد که انتظار می‌رفت از محل بودجه ستاد بحران استانداری بوشهر جبران خسارت شود اما دریغ از یک ریال در این رابطه.

خسرو ملایی افزود: همانطور که دلواپسش بودیم، قبلا هم در جلساتی که مساله داغ داغ بود مطرح کردیم؛ گفتیم که این مساله شامل گذشت زمان و سرد شدن حادثه نشود که فراموش شوند، اتفاقا شامل این قضیه شد و این مورد در ایامی هم اتفاق افتاد که همزمان با تغییر و تحولات فرمانداران و بخشدارها و دیگر مدیران اجرایی شد. نماینده مجلس پیگیری‌هایی هم کردند و نامه‌هایی از وزارت و استان به ما دادند اما دو صد گفته چون نیم کردار نیست.

وی با بیان اینکه عکس‌ها را همه گرفتند، و همه آمدند حرف زدند اما ما عملا هیچ چیزی ندیدیم، تصریح کرد: بیمه هم که انتظار می‌رفت در اسرع وقت پرداخت شود هنوز هیچ خبری از بیمه نیست.

بانک‌ها امهال تسهیلات می‌کنند

مُلایی در اشاره به مشکلات کشاورزان جهت بازپرداخت تسهیلات گفت: در این مورد بانک‌ها هیچ اقدامی غیر از امهال تسهیلات نمی‌کنند. ما هیچ انتظاری نداریم که مثلا مبلغ بلاعوضی کمک کنند در حالیکه اگر کمک کنند مشکلی هم پیش نمی‌آید، قشری است که نیاز به حمایت دارد. مناطقی که دو دوره در کمتر از ۱۰ سال زلزله همه زندگی‌شان را از هم پاشیده است. الان بعد از گذشت ۱۰ سال می‌خواهند جان بگیرند که قرض هایشان را بپردازند و یک دفعه چنین اتفاقاتی پیش می‌آید که سر خانه اول بر می‌گردند. اما تاکنون هیچ اتفاق خیری نیفتاده است. فقط از طریق نماینده فقط نامه‌نگاری شده بود و چیزی غیر از آن ما ندیدیم، که نتیجه‌ای هم نداشته است.

رئیس شورای اسلامی روستای باغان با تاکید بر اینکه جبران خسارت به زیرساخت‌های عمومی در اختیار دهیاری روستا از طرف مسئولین خواسته اهالی روستا و به نمایندگی شورا و دهیاری می باشد، اضافه کرد: پیگیریها و طرح سوال از وزیر جهاد کشاورزی از طرف دکتر کرمی منجر به این گردید که وزیر اقدام به نامه‌نگاری جهت استمهال تسهیلات سالهای گذشته کشاورزان باغان و تخصیص بودجه جهت تسهیلات کم بهره نمایند که این امر تا مرحله اداره کل جهاد کشاورزی استان پیش رفته است، ولی عملا هیچکدام از دو مورد اجرایی نهایی نگردیده که می‌طلبد مدیرکل محترم به دلیل نزدیک شدن به فصل زراعی سال جدید در رسیدگی تسریع نمایند.

کشاورزان چه می‌گویند؟

یکی از کشاورزان باغان نیز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: محصولات ما گوجه‌فرنگی و خربزه شمام بود که حدود ۴ هکتار خربزه و ۱۹ هکتار نیز محصول گوجه‌فرنگی خسارت دید. فقط محصول گوجه‌فرنگی ما بیمه بود و خربزه بیمه نبود. 

احمد صدارت که به گفته خودش تسهیلات بانکی نگرفته بوده اما بدهکار هزینه‌های خرید مواد کشاورزی و سم و کود و نشاء است، ادامه داد: بخشی از محصول گوجه‌فرنگی را برداشت آن آغاز کرده بودیم و بخشی از آن نیز نزدیک به شروع برداشت بود که بارش تگرگ به وقوع پیوست. خربزه شمام نیز به تازگی نشای آن را کاشته و پلاستیک کشیده بودیم که تگرگ و باد همه آن‌ها را جمع کرد.

وی با اشاره به اینکه صندوق بیمه کشاورزی استان هنوز هیچ مبلغی از بیمه را به ما پرداخت نکرده است و از طریق هیچ کدام از مسؤولین این مساله پیگیری نشده است، تصریح کرد: روال سال‌های قبل که محصولات را بیمه می‌کردیم از اردیبهشت‌ ماه به بعد، صندوق بیمه خسارت کشاورزان را پرداخت می‌کرد.

حسن عمرانی دیگر کشاورز خسارت‌دیده روستای باغان است که در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان دشتی بیان داشت: هفت هکتار محصول گوجه‌فرنگی داشتم که در اثر بارش بی‌سابقه تگرگ امسال به طور صد درصد خسارت دید. در حدود یک هکتاری دومین مرحله برداشت بود اما بقیه محصولمان اولین مرحله برداشت بود که به طور کامل از بین رفت. 

عمرانی تصریح کرد: این هفت هکتاری که خودم کشت کرده بودم بیمه نبود. هزینه کشت کاملا از جیب خودمان پرداخت کرده بودیم و تا کنون از هیچ جایی خسارت ما پرداخت نشده و هیچ نوع کمکی نکرده‌اند. 

وی اضافه کرد: روزی که تگرگ آمد، فردای آن روز امام‌جمعه شهرستان و سپس آقای حسین پناه از بیمه کشاورزی استان در اینجا حضور یافتند، آقای اسماعیلی بیمه کشاورزی شهرستان و سپس فرماندار و بخشدار و در آخر نماینده مجلس آمدند همگی گفتند پیگیری می‌کنند اما تا هنوز هم هیچ اقدامی حتی در حد اعطای وامی برای کشاورزان کاری نکردند و هیچ گونه کمکی تا کنون به کشاورزان خسارت‌دیده روستای باغان نشده است.

هیچ خسارتی از بیمه پرداخت نشده است

یکی دیگر از کشاورزان روستای باغان نیز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: میزان پنج هکتار از محصول گوجه‌فرنگی و حدود سه هکتار محصول خربزه و همچنین گلخانه‌هایی که در آن نشاء خربزه و گوجه‌فرنگی داشتم، تگرگ و باد و باران آن‌ها را جمع کرد.

علی رضایی افزود: محصول گوجه‌فرنگی ما در حال برداشت بود. مرحله اول برداشت تمام شده بود و مرحله دوم برداشت را به تازگی آغاز کرده بودیم. محصول خربزه نیز مقداری از آن را کاشته بودیم و پلاستیک کشیده بودیم و مقداری از آن را برای بعد از بارندگی‌ها گذاشته بودیم که در اثر ریزش شدید تگرگ و و باد و باران شدید گلخانه‌ها تخریب شد و تمام نشاءهای ما نیز از بین رفت. در پی این حادثه ناچار شدیم دوباره هزینه کنیم و بذر و نشاء را خریداری کنیم و از ابتدا کشت کنیم.

وی عنوان کرد: برای راه‌اندازی گلخانه‌ها و کشت محصولات نزدیک به ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی گرفته بودیم، که ۱۵۰ میلیون تومان آن به نام خودم و ۵۰ میلیون تومان نیز به نام همسرم بود.

رضایی ادامه داد: محصولات کشاورزی ما به طور صد درصد خسارت دید و فقط مقدار خیلی محدودی به میزان پنج هکتار از محصول گوجه‌فرنگی ما بیمه بود که سقف پرداخت بیمه آن حداکثر ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان بیشتر نیست. اگر محصول کشاورزی به طور صد درصد خسارت ببیند بیمه آن برای هر هکتار فقط حدود ۱۰ میلیون تومان خسارت می‌پردازد و سقف آن تا همین حد بیشتر نیست.

وی با بیان اینکه برای هر هکتار مبلغ ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بیمه کرده بودیم و اگر به طور صد درصد خسارت ببیند، هر هکتاری هشت میلیون تومان خسارت به کشاورزان پرداخت می‌شود، اضافه کرد: هنوز هیچ خسارتی از طریق صندوق بیمه کشاورزی به ما پرداخت نکرده‌اند و هر ساله در تیرماه مبلغ بیمه را به ما پرداخت می‌کنند.

رضایی با اشاره به اینکه ما ۲۰۰ میلیون تومان وام گرفته بودیم اما بیمه فقط ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان آن را پرداخت می‌کند، تصریح کرد: تسهیلات بانکی به صورت مضاربه‌ای و ۹ ماهه گرفته بودم که سررسید آن ۲۲ اسفند ماه بوده و الان با وجود اینکه تاریخ سررسید آن گذشته است توان بازپرداخت آن را نداریم.

کارگزار صندوق بیمه کشاورزی در شهرستان دشتی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان دشتی اظهار داشت: در خصوص تگرگ حادث شده در سال زراعی جاری در روستای باغان پس از اولین درخواست بیمه‌گذاران و پیگیری موضوع، ارزیابان خسارت در منطقه حاضر شدند و نسبت به بررسی و برآورد غرامت در سطح روستای باغان اقدام کردند.

خسارت کشاورزان پرداخت می‌شود

حسن اسماعیلی افزود: در مجموع در دو روستای باغان و کردلان ۱۰۰ هکتار از مزارع تحت پوشش بیمه بود که ارزیابان خسارت نسبت به برآورد غرامت پیشنهادی معادل یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان به صندوق بیمه اعلام خسارت شد که در اولین فرصت نسبت به تسویه حساب با بیمه‌گذاران اقدام نماییم.

وی بیان کرد: در خصوص محصول گوجه‌فرنگی با توجه به درخواست‌های رسیده از بیمه‌گذاران گوجه‌فرنگی ۶۸۵ هکتار از مزارعی که تحت پوشش بیمه قرار گرفته بودند با عوامل سیل، باران‌های سیل‌آسا و تگرگ به عنوان سطح خسارت دیده به صندوق بیمه اعلام شده است که در اولین فرصت غرامت بیمه‌گذاران و گوجه‌کاران به حساب گوجه‌کاران واریز خواهد شد.

اسماعیلی با بیان اینکه مبالغ پیشنهادی که گفته شده حداکثر تعهدی است که صندوق بیمه کشاورزی در مقابل کشاورزان پذیرفته است و چون پرداخت نشده هنوز قطعیت پرداخت ندارد، تصریح نمود: ارزیابان بیمه یک هیئت کارشناسی متشکل از بانک کشاورزی، جهاد کشاورزی و کارگزار بیمه کشاورزی و شورای محل از مزارع گوجه‌فرنگی باغان بازدید نموده و مبلغ پیشنهادی هیئت ارزیابی که برای بیمه محصولاتشان معین شده برای صندوق بیمه کشور ارسال شده است اما صندوق بیمه کشور هنوز پاسخی به این پیشنهاد غرامتی که برای شهرستان شده، نداده است.

صندوق بیمه توان پرداخت همه خسارت را ندارد

وی ادامه داد: صندوق بیمه توان آن را ندارد که کل خسارت کشاورزان را پرداخت کند فقط بخشی از خسارت وارده را جبران می‌کند. بنابراین یک حداکثر تعهدی در نظر می‌گیرد و به همان تعهد عمل می‌کند.

کارگزار صندوق بیمه کشاورزی در شهرستان دشتی تاکید کرد: پیشنهاد غرامتی که ما به صندوق بیمه کشور می‌دهیم خود صندوق بیمه کشور مستقیما مبالغ خسارت را به حساب بیمه‌گذاران واریز می‌کند و ما به آن دسترسی نداریم.

اسماعیلی با اشاره به اینکه در حال حاضر خسارت نخیلات، مرکبات و آبزیان پرداخت شده و به حساب بیمه‌گذاران واریز شده است، عنوان کرد: با توجه به اینکه صندوق بیمه کشاورزی به عنوان پشتیبان و حامی کشاورزان و بهره‌برداران در موقع بروز حوادث و عوامل قهری می‌باشد یکی از بهترین راهکارها در راستای جبران خسارت کشاورزان و بهره‌برداران بخش کشاورزی، بیمه نمودن محصولات کشاورزی، دامی، شیلات و طیور است و معمولا کشاورزانی که نسبت به بیمه محصولات خود اقدام می‌کنند پس از وقوع خسارت و بروز حوادث در اولین فرصت به صندوق بیمه و نمایندگی‌های صندوق بیمه در سطح شهرستان و استان مراجعه کرده و نسبت به درخواست خسارت اقدام می‌نمایند. 

کارگزار صندوق بیمه کشاورزی در شهرستان دشتی به کشاورزان پیشنهاد داد: کشاورزان و بهره‌برداران نسبت به بیمه محصولات کشاورزی خود در صندوق بیمه کشاورزی اقدام نمایند تا از این پوشش حمایتی دولت در حوزه صندوق بیمه برخوردار باشند. صندوق بیمه یک صندوق دولتی است که متشکل از سهم بیمه‌گذار و سهم دولت است. به عبارتی این صندوق مجموعه‌ای از کمک‌های دولتی در خودش جای داده است که در زمان وقوع خسارت به کشاورزان و بهره‌برداران پرداخت می‌شود. ولی تنها راه بهره‌برداری کشاورزان و بهره‌برداران بخش کشاورزی، بیمه نمودن محصولات خود می‌باشد.

وی بیان داشت: شرایط پرداخت خسارت توسط صندوق بیمه به این صورت است که محصولات را تحت عوامل خاص بیمه ای تحت پوشش قرار می‌دهد و با پرداخت حق بیمه توسط بیمه گذار مبلغ به عنوان تعهد خسارت یا حداکثر تعهد خسارت در نظر گرفته می‌شود که پس از وقوع عوامل تحت پوشش بیمه ای که بیشتر عوامل قهری هستند مانند سرما، سیل، باران‌های سیل‌آسا، طوفان و عواملی که تحت پوشش است ارزیابان خسارت صندوق بیمه در اولین فرصت نسبت به بازدید از مزارع و باغات اقدام می‌کنند و غرامت برآوردی را محاسبه کرده و به صندوق بیمه جهت پرداخت حساب بیمه گذاران تسویه حساب با بیمه گذاران اعلام می‌کند.

کشاورزی تنها درآمد مردم منطقه 

به گزارش فارس، تنها منبع درآمد و کسب و کار ساکنان روستای باغان از توابع بخش شنبه و طسوج شهرستان دشتی، کشاورزی و به خصوص کشت خارج از فصل محصول گوجه‌فرنگی است. به گونه‌ای که زمینه اشتغال کارگران فصلی سایر مناطق شهرستان و حتی شهرستان‌ها و استان‌های همجوار را در فصل برداشت محصول گوجه‌فرنگی فراهم آورده است، لذا می‌طلبد که مسؤولین با حمایت‌های لازم زمینه‌های دلگرمی کشاورزان را فراهم نموده و بر رونق کشاورزی شهرستان دشتی بیافزایند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول