اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

جلوگیری از کوچ زودهنگام عشایر در استان سمنان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از جلوگیری کوچ زودهنگام عشایر در این استان خبر داد و گفت: ورود زودهنگام و خروج دیرهنگام دام عشایر و چرای بیش از حد سبب تخریب مراتع می‌شود.

جلوگیری از کوچ زودهنگام عشایر در استان سمنان

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، جعفر مرادی‌حقیقی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در حاشیه جلسه شورای عشایری و مدیریت کوچ دام این استان اظهار کرد: ورود زودهنگام و خروج دیرهنگام دام عشایر و چرای بیش از حد، حضور دام مازاد در مراتع، خشکسالی، فرسایش خاک و سیلاب از مهم‌ترین دلایل تخریب مراتع است.

وی افزود: با مدیریت استفاده از مراتع به‌خصوص جلوگیری از ورود زودهنگام دام به مراتع و جلوگیری از ورود دام مازاد می‌توان از تخریب بیشتر مراتع جلوگیری کرد؛ حفظ و احیای مراتع و اجرای طرح‌های مرتع‌داری و ممیزی مراتع در اولویت برنامه‌های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان قرار دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: اسفندماه پارسال برای نخستین بار دستورالعمل مدیریت چرا، کنترل پروانه چرای دام و ساماندهی کوچ تدوین شد و به استانداران، مدیران سازمان جهاد کشاورزی، مدیران کل منابع طبیعی و امور عشایر استان‌ها برای حفظ منابع آب، خاک، تقویت پوشش گیاهی، آمایش سرزمین و جلوگیری از تخریب سرزمین و چرای زودهنگام دام و کنترل افراد بدون پروانه چرا ارائه شده است.

مرادی‌حقیقی ادامه داد: زمان ورود و خروج دام، ظرفیت دام و مدت استفاده از مراتع به‌عنوان سه موضوع مهم در حوزه مدیریت چرای دام در مراتع است.

وی بیان کرد: برای جلوگیری از کوچ زودهنگام عشایر نیز برنامه‌ریزی شده که زیرساخت‌ها و تمهیدات لازم برای توزیع نهاده، آب و خدمات‌رسانی به عشایر در استان‌های مبدأ توسط سازمان امور عشایر و شرکت پشتیبانی امور دام با استفاده از ظرفیت تعاونی و تشکل‌های عشایری انجام می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان افزود: چرای زودهنگام و رعایت نشدن زمان ورود و خروج دام به مراتع، رعایت نشدن ظرفیت دام و مدت استفاده از مراتع به کاهش تولید علوفه، از بین رفتن ترکیب پوششی خاک، از بین رفتن گونه‌های درجه یک و هجوم گونه‌های مهاجم، سفت و فشرده شدن خاک، افزایش فرسایش خاک و افزایش روان‌آب و هدر رفتن خاک منجر می‌شود.

مرادی‌حقیقی اضافه کرد: جلوگیری از کوچ زودهنگام و رعایت زمان استفاده از مراتع توسط جوامع محلی و عشایر، رعایت ظرفیت دام در مراتع از مهم‌ترین راه‌ها برای جلوگیری از تخریب مراتع است.

انتهای پیام/۲۵۶۸/س/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول