اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

پرش قیمت‌ها از سفره مردم با سوخت دلالان/مدیرکل اقتصادی لرستان: نظارت‌ها تشدید می‌شوند

این روزها گوجه‌فرنگی گل سرسبد و از کالاهای لوکس سر سفره شهروندان شده، در این میان دلالان از فرصت استفاده کرده و کام مردم را تلخ کرده‌اند، با این حال مسوولان قول دادند که نظارت بر بازار عرضه و توزیع را بیش از گذشته کنند.

پرش قیمت‌ها از سفره مردم با سوخت دلالان/مدیرکل اقتصادی لرستان: نظارت‌ها تشدید می‌شوند

خبرگزاری فارس لرستان- پریسا قربانی نژاد، این روزها گوجه‌فرنگی گل سرسبد و از کالاهای لوکس سر سفره شهروندان شده، پیاز و سیب‌زمینی در کنارش خودنمایی کرده و قیمت میوه‌ها نور علی‌ نور شده است، مرغ از بالارفتن قیمت گوجه پرهایش ریخته و گوشت در رقابتی تنگاتنگ با رقبا در حال بالا بردن نرخ خود است.

به طور میانگین در حال حاضر در گروه میوه و سبزیجات بین ۵۰ تا ۷۰ درصد، گوشت و پروتئین ۷ درصد و روغن و قند و شکر ۴ درصد افزایش قیمت را شاهد هستیم.

در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۰ و با برنامه‌ریزی خوبی که انجام گرفت، تامین کالاهای اساسی با قیمت مناسب را در  سطح استان شاهد بودیم، اما با پایان یافتن ایام نوروز و آغاز ماه مبارک رمضان انتظار می‌رفت افزایش قیمتی را حداقل در برخی محصولات شاهد نشویم و کنترل نرخ‌ها با نظارت بیشتری انجام بگیرد.

اگرچه دولت در تلاش بوده که با بازرسی و کنترل قیمت‌ها، مانع از افزایش بی‌رویه و غیرمنطقی برخی کالاها شود، اما به نظر می‌رسد نظارت‌ها باید از جریان کلامی خارج و واقعی و به نوعی ساختار آن اصلاح شود.

 

گلایه نماینده ولی‌فقیه در لرستان از نحوه نظارت بر بازار

در همین راستا تنظیم بازار و کنترل قیمت‌ها از جمله مطالباتی بودند که نماینده ولی‌فقیه در لرستان طی چندین خطبه نمازجمعه خرم‌آباد به آن تاکید داشتند، مطالبی که برخواسته از دل جامعه و از زبان مردم بیان می‌شد و انتظار می‌رفت دولتمردان با برنامه‌ریزی و نظارت‌های بیش از پیش مانع این آشفتگی و افزایش بی‌رویه برخی کالاها شوند.

حجت‌الاسلام سید احمدرضا شاهرخی امام جمعه خرم‌آباد، روز گذشته و در سلسله مباحث خود در خصوص لزوم تنظیم بازار بیان داشت: یکی از دلایل عدم موفقیت دولت سابق این بود که نتوانست بازار را تنظیم کند و همچنان تاکید می‌کنم تنظیم بازار باید جزو اولویت‌های دولت سیزدهم باشد.

شاهرخی خاطرنشان کرد: اینکه کالاهایی را  تقسیم کنند و بگویند کالایی جزو تعزیرات است و کالای دیگر جزو تعزیرات نیست، در این میان کالاهایی که جزو‌ تعزیرات نیست لجام گسیخته افزایش قیمت پیدا کنند و مردم را آزار می‌دهد.

امام جمعه خرم‌‌آباد تاکید کرد: باید در سطح کلان و استان تنظیم بازار جزو‌ اولویت‌ها باشد و مردم تنظیم بازار را در سفره‌های خود ببینند.

وی با بیان اینکه با شعار ره به جایی نمی‌بریم، تاکید کرد: موفقیت دولت سیزدهم در این است که حتما همه دستگاه‌های مرتبط با جدیت تنظیم بازار را در صدر کارهای خود قرار بدهند.

 تشکیل ۲ هزار پرونده تخلف

بنا به گفته مسوولان جهادکشاورزی لرستان از ابتدای سال تا کنون بیش از ۱۵ هزار مورد بازرسی از واحدهای توزیع کننده محصولات کشاورزی انجام شده که این تعداد بازرسی منجر به تشکیل ۲ هزار پرونده تخلف شده است.

عمده تخلف‌های صورت گرفته از سوی کسبه، گران فروشی عنوان شده است، موضوعی که می‌توان آن را در کنار چند نرخی بودن محصول در مناطق مختلف شهر از مهمترین دغدغه‌های شهروندان برشمرد.

 

گرانی متاثر از چند عامل است

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان، گرانی برخی محصولات در روزهای اخیر را ناشی از عوامل مختلف عنوان کرد و به فارس گفت: با برنامه‌ریزی‌های خوبی که انجام شد، خوشبختانه ثبات قیمت و تامین به میزان لازم کالاهای اساسی را در پایان سال شاهد شدیم.

علی اصغر صفری راد با بیان اینکه با تاکید و دستور ویژه استاندار لرستان مبنی بر تامین کافی محصولات مورد نیاز سفره مردم، گفت: در پایان سال گذشته بیش از سهمیه مقرر، محصولات غذایی و کالاهای اساسی با نرخ‌های مصوب در اختیار مردم قرار گرفته شد.

نظارت بر تهیه و توزیع محصولات غذایی در دستور کار قرار گرفت

وی بیان داشت: از ابتدای امسال نیز نظارت بر تهیه و توزیع محصولات غذایی در دستور کار قرار گرفت و قیمت اقلام به صورت هفتگی رصد و مورد پیمایش قرار می‌گیرد.

صفری راد، تقاضای بالا برای خرید برخی محصولات همچون گوجه فرنگی را عامل گرانی این محصول برشمرد و افزود: در حال حاضر نرخ برخی میوه‌ها به دلیل نوبرانه بودن و عرضه کم و تقاضای بالا برای خرید افزایش یافته که طی روزهای پیش‌رو کاهش قیمت‌ها را خواهیم داشت.

مدیرکل اقتصادی استانداری لرستان به تلاش متولیان تولید و نظارت کالاهای اساسی برای تامین نیاز مردم و جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها اشاره و تصریح کرد: دولت سیزدهم و به تبع مدیریت ارشد در استان همواره درصدد کنترل قیمت‌ها و تنظیم بازار به نحو مطلوبی هستند، کمااینکه این مهم را در عملکرد خوب پایان سال گذشته می‌توان مشاهده کرد.

وی، عملکرد مجموعه‌های نظارتی استان را خوب خواند و گفت: با این وجود کمبود نیرو در واحدهای نظارتی وجود دارد که این موضوع موجب شده نتوانیم به طور کامل بازار عرضه را رصد کنیم.

صفری راد اظهار امیدواری کرد در جلسات آتی ستاد تنظیم بازار، ضمن بررسی مصوبات گذشته، تلاش‌ها در راستای کنترل بهتر و جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت‌ها بیشتر شود.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول