اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

خواب‌آلودگی و کسالت فصل بهار را با این دمنوش‌ها برطرف کنید

احساس خواب و بی‌حالی یکی از اثرات فصل بهار است، دمنوش‌های بهاری، با عطر و طعم تازه‌شان، انرژی‌بخش هستند، این دمنوش‌ها معمولا در رفع کسالت و حساسیت بهاری بسیار کمک کننده هستند.

خواب‌آلودگی و کسالت فصل بهار را با این دمنوش‌ها برطرف کنید

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که در فصل بهار مدام خمیازه می‌کشید و یا اول صبح احساس خواب‌آلودگی می‌کنید و یا اگر اول صبح و یا اواسط روز انرژی کافی برای انجام امور روزانه خود ندارید، دچار خواب‌آلودگی بهاری هستید. خواب‌آلودگی بهاری یک نشانه‌ طبیعی بوده و جای هیچ نگرانی نیست، شما می‌توانید با تغییر در برنامه غذایی روزانه خود و یا کنترل آن، فصل بهار را به یکی از زیباترین دوران عمر خود تبدیل کنید.

افزایش طول روز و تنظیم نبودن ساعت بیولوژیک بدن در فصل بهار موجب خواب آلودگی در این فصل می شود، در فصل بهار ساعت بیولوژیک یا محیط زیست بدن افراد که با ساعت‌های طولانی شب تنظیم شده، نمی‌تواند با طولانی شدن روز هماهنگ شود و انرژی آن به سرعت تحلیل می‌رود، بنابراین برخی افراد به اختلال خواب از نوع پرخوابی مبتلا می‌شوند.

تردیدی نیست که تغییرات فصل از راه‌های گوناگون روی جسم و روحیه انسان اثر می‌گذارند، در این گزارش قصد داریم شما را با دمنوش‌های بهاری آشنا کنیم که خوردن آن در این فصل می‌تواند سبب تجدید قوا و تقویت جسم‌تان شود.

دلیل خواب‌آلودگی بهاری از نظر طب سنتی

محمدرضا حکیمی، کارشناس طب سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به دلایل خواب‌آلودگی در فصل بهار اظهارداشت: بدن شما در فصل زمستان هورمون‌های مختلفی مانند سروتونین را به‌صورت طبیعی تولید می‌کند، از آنجایی‌که ساعات روز در زمستان در مقایسه با سایر فصل‌ها کوتاه‌تر است و بدن شما نیاز به قوی‌تر شدن دارد، این هورمون کمک می‌کند تا بدنی قوی داشته باشید.

وی افزود: زمانی که فصل بهار فرا می‌رسد، روزها طولانی‌تر شده و خورشید قوی‌تر می‌شود، در نتیجه درجه حرارت بدن شما بالا رفته و رگ‌های خونی منبسط ‌شده و فشارخون پایین می‌افتد؛ از طرفی دیگر نور زیاد خورشید باعث می‌شود که بدن هورمون سروتونین بیشتری آزاد کند، این در حالی است که مقدار ملاتونین خون شما همچنان بالا است.

حکیمی با بیان اینکه تمامی این عوامل باعث می‌شود تا شما همچنان احساس خستگی و کسالت در فصل بهار داشته باشید، گفت: در نتیجه باید با تغییر رژیم غذایی و یا استفاده از داروهای گیاهی بدن خود را تنظیم کنید.

کارشناس طب سنتی با بیان اینکه کشیدن نفس عمیق کمک می‌کند تا انرژی بدن شما افزایش یابد و درنهایت خواب‌آلودگی شما برطرف شود، بیان کرد: برای این منظور کافی است ۳ بار در روز، به ‌اندازه ۱۰ بار نفس عمیق بکشید.

وی با تأکید بر اینکه غذاهای مقوی بخورید، اضافه کرد: سعی کنید که در فصل بهار از خوردن مواد مغزی مانند لوبیا، آجیل، دانه‌ها، ماهی، اسفناج، مارچوبه و غلات غافل نشوید، همچنین مصرف سبزی‌های تازه و میوه‌ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

 

از خواب با شکم خالی بین‌الطلوعین خودداری کنید

حکیمی با اشاره به اینکه در فصل بهار به‌اندازه و کافی بخوابید، افزود: برای این کار بهتر است محیط خواب شما راحت و سازگار باشد و سعی کنید که اول شب بخوابید و از خواب با شکم خالی و خواب بین‌الطلوعین خودداری کنید.

کارشناس طب سنتی با بیان اینکه خوردن صبحانه یک پیشنهاد جدی است، بیان کرد: اگر می‌خواهید که دچار خواب‌آلودگی صبحگاهی فصل بهار نشوید، حتماً صبحانه بخورید، این عادت پسندیده کمک می‌کند تا انرژی شما در صبح افزایش یابد و تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم که در طول روز به آن نیاز دارید را به دست بیاورید.

 

وی بیان کرد: برای حفظ سلامت بدن در فصل بهار بهتر است از ترکیباتی مانند سکنجبین و آب هندوانه استفاده کنید، این ترکیبات کمک می‌کند تا آثار خواب‌آلودگی بهاری در بدن شما کاهش یابد، در نتیجه بتوانید کارهای روزمره‌ خود را با انرژی بیشتری انجام دهید.

حکیمی نوشیدن آب زیاد، ورزش کردن، در معرض نور خورشید قرار گرفتن، خوردن مواد غذایی همچون سبزیجات، آجیل، ماهی و اسفناج، گرفتن دوش آب سرد، نخوردن نمک زیاد، نخوردن مواد غذایی بسیار شیرین را از مواردی دانست که ‌می‌تواند از خواب‌آلودگی در فصل بهار جلوگیری می‌کند.

 

رفع خواب‌آلودگی و کسالت فصل بهار با دمنوش‌های گیاهی

مریم ترابی، کارشناس گیاهان دارویی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه احساس خواب و بی‌حالی یکی از اثرات فصل بهار است، گفت: دمنوش‌های بهاری، با عطر و طعم تازه‌شان، انرژی‌بخش هستند، این دمنوش‌ها معمولاً در رفع کسالت و حساسیت بهاری بسیار کمک کننده هستند.

وی با بیان اینکه دمنوش‌های گیاهی به ویژه گل‌های بهاری جایگزین مناسبی برای دارو‌های شیمیایی هستند، گفت: اگر می‌خواهید که کسالت خود را در این فصل برطرف کنید، چای سبز را به شما پیشنهاد می‌دهیم، چای سبز به دلیل داشتن پلی‌فنول، سطح انرژی بدن شما را افزایش می‌دهد و خواب‌آلودگی ناشی از این فصل را از بین می‌برد.

ترابی افزود: برای این منظور می‌توانید صبح‌ها قبل از صبحانه و یا اواسط صبح، یک فنجان چای سبز بنوشید، همچنین اگر در طول روز خواب‌آلودگی به سراغ شما آمد، می‌توانید با نوشیدن چای سبز، سطح انرژی و آرامش بدن خود را افزایش دهید.

 

خواص شگفت‌انگیز لیموترش برای رفع کسالت

کارشناس گیاهان دارویی با اشاره به خواص شگفت‌انگیز لیموترش برای رفع کسالت گفت: آب یک عدد لیموترش را گرفته و با یک لیوان آب گرم ترکیب کنید، این نوشیدنی را هر روز بعد از بیدار شدن از خواب و قبل از صبحانه مصرف کنید، این نوشیدنی علاوه بر رفع خواب‌آلودگی صبحگاهی، برای سیستم گوارش و معده‌ شما نیز بسیار مفید است، می‌توانید آن را همراه با کمی عسل مصرف کنید.

وی ادامه داد: یکی از راهکارهای طب سنتی برای رفع خواب‌آلودگی، استفاده از سرکه سیب است، سرکه سیب می‌تواند با افزایش سطح انرژی بدن شما، خواب‌آلودگی فصل بهار نیز برطرف کند، برای این منظور ۲ قاشق سرکه سیب را در یک لیوان آب ولرم ترکیب کرده و صبح‌ها نیم ساعت قبل از صبحانه میل کنید، با افزایش سطح انرژی بدن شما، خواب‌آلودگی فصلی از بین می‌رود.

 

رفع خواب‌آلودگی و کسالت فصل بهار با چای کوهی

ترابی با بیان اینکه چای کوهی با خواص آرام‌بخشی خود می‌تواند خستگی و رخوت بدنی شما را از بین ببرد، عنوان کرد: یک قاشق از این گیاه را در یک لیوان آب در حال جوش بریزید، سپس صبر کنید تا به مدت چند دقیقه دم بکشد.

این کارشناس گیاهان دارویی با بیان اینکه بهارنارنج یکی از گیاهانی است که با طبیعت گرم خود می‌تواند برای بی‌حالی و کسالت حال شما در فصل بهار مفید باشد، عنوان کرد: بهار نارنج که طبیعتی گرم دارد، اشتهاآور و برای ضعف اعصاب، درمان طپش‌ ناگهانی قلب مؤثر است.

وی ادامه داد: بهار نارنج دافع صفرا است و سلول‌های کبدی را به کار و فعالیت واداشته و ضعف و نارسایی آن را درمان می‌کند، دمنوش آن برای معالجه تورم گلو، درمان درد سینه و سردرد بسیار مفید و ضد یبوست است.

ترابی با بیان اینکه دمنوش زنجبیل با طبع گرم خود می‌تواند به رفع خستگی و ایجاد آرامش در شما کمک بسیار زیادی بکند، عنوان کرد: برای این منظور کافی است تا زنجبیل را پوست گرفته و ورقه ورقه کنید، سپس آن را در یک لیوان آب جوش ریخته تا به مدت ۲۰ دقیقه دم بکشد، بعد از این مدت می‌توانید این دمنوش را به همراه مقدار کمی عسل میل کنید؛ نوشیدن دم‌نوش زنجبیل هنگام صبح سطح انرژی بدن شما را افزایش می‌دهد.

 

آنتی‌اکسیدان جنسینگ خستگی و بی‌حالی فصل بهار رفع می‌کند

این کارشناس گیاهان دارویی با تأکید بر اینکه یکی از گیاهانی که برای رفع خستگی و بی‌حالی فصل بهار بسیار مؤثر است، گیاه جنسینگ است، گفت: آنتی‌اکسیدان موجود در این گیاه کمک می‌کند تا خستگی شما برطرف شود، برای این منظور کافی است تا مقدار یک قاشق چای‌خوری از گیاه جنسینگ را در یک لیوان آب جوش بریزید تا به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دم بکشد، اگر از طعم این دمنوش راضی نیستید، می‌توانید آن را به همراه چای سبز مصرف کنید.

وی با بیان اینکه قاصدک یک گیاه بسیار مفید برای سلامتی است که شما می‌توانید از تمام قسمت‌های آن استفاده کنید، خاطرنشان کرد: گل، ریشه و ساقه این گیاه خوراکی هستند و از برگ‌های آن نیز می‌توانید در تهیه سالاد یا در دمنوش استفاده کنید، قاصدک خشک، طعم گل و تلخی دارد و احتمالاً آن را دوست خواهید داشت، نوشیدن دمنوش قاصدک به طور مرتب، سبب می‌شود همواره احساس انرژی و قدرت داشته باشید.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/ج/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول