اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

فروش یک میلیارد تومانی محصولات تولیدی عشایر خراسان‌جنوبی

مدیرکل امور عشایر خراسان‌جنوبی از آغاز کوچ بهاره عشایر استان به مناطق ییلاقی خبر داد و گفت: : در نوروز امسال ارزش تولیدات عشایر استان از قبیل گوشت قرمز، شیر، عسل، فرش و صنایع‌دستی بالغ بر یک میلیارد تومان بوده است.

فروش یک میلیارد تومانی محصولات تولیدی عشایر خراسان‌جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند «مهدی عصمتی‌پور» مدیرکل امور عشایر خراسان‌جنوبی، ظهر امروز در نشست بررسی کوچ بهاره عشایر استان، اظهار داشت: کوچ بهاره عشایر با توجه به شرایط مطلوب بارندگی در بهمن و اسفند ۱۴۰۰ و از ۱۶ فروردین امسال در خراسان‌جنوبی آغاز شد.

وی تصریح کرد: ۶۵ تا ۷۰ درصد کوچ عشایر استان شامل ۱۷ هزار و ۲۰۶ خانوار درون استانی و ۳۰ تا ۳۵ درصد کوچ عشایر برون استانی است.

مدیرکل امور عشایر خراسان‌جنوبی از کوچ عشایر شهرستان‌‌های نهبندان، سربیشه و درمیان به سمت استان سیستان و بلوچستان خبر داد و بیان داشت: عشایر شهرستان‌های فردوس، طبس و بشرویه هم به سمت استان‌های خراسان‌رضوی و خراسان‌شمالی انجام می‌شود.

عصمتی‌پور با اعلام اینکه از آغاز کوچ بهاره امسال تاکنون ۱۷۵ خانوار عشایر سیستان و بلوچستان به  مناطق ییلاقی خراسان‌جنوبی کوچ کرده‌‌اند، افزود: سال گدشته به دلیل خشکسالی خیلی شدید کوچ عشایر استان بیشتر به استان‌های دیگر انجام شده و امسال با بارندگی‌های تقریبا نرمال میزبان عشایر استان‌های دیگر نیز هستیم.

وی عنوان کرد: دام تمامی عشایر میهمان در ورودی و خروجی‌های استان باید با مجوز دامپزشکی واکسینه شود لذا در ۲ سال اخیر با توجه به افزایش قیمت دارو با هماهنگی دامپزشکی واکسن تب مالت به‌صورت رایگان تزریق می‌شود.

مدیرکل امور عشایر خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه ۲۳ کامیون تانکردار در مسیر کوچ، آب مورد نیاز عشایر را تأمین می‌‌کنند، مطرح کرد: همچنین محیط زیست هم تعدادی تانکر آبرسان در اختیار امور عشایر قرار داده است.

عصمتی‌پور در پایان خاطرنشان کرد: در نوروز امسال ۶۶ هزار و ۷۰۰ نفر از سیاه چادرها و کمپ‌های عشایر استان بازدید و حدود یک میلیارد تومان محصولات تولیدی عشایر به فروش رسید.

«غلامرضا آخوندی» معاون فنی اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی نیز در این جلسه، اظهار داشت: عشایر در زمان کوچ بهاره از  ۱۵ اسفند تا ۱۵ خرداد می‌توانند از مراتع استفاده کنند

وی با بیان اینکه مراتع دشتی برای استفاده دام عشایر در نظر گرفته می‌شود، بیان داشت: در زمان کوچ عشایر محدوده‌های‌ مراتع، ظرفیت دام، و تعداد خانوار عشایر به مراتع مشخص و معین بوده و بعد از اتمام زمان بهره‌برداری عشایر باید محدوده را ترک کنند.

معاون فنی اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی  در پایان مطرح کرد: زمان ورود و خروج عشایر باید به آن‌ها اعلام شود چراکه بیشتر از زمان ماندن بستر محیط زیست و منابع‌طبیعی را تخریب می‌کند.

انتهای پیام/۳۶۳۵/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول