اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تبریک رؤسای جمهور تاجیکستان و روسیه در سی‌اُمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک

رؤسای جمهور تاجیکستان و روسیه سی‌اُمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور را به یکدیگر تبریک گفتند.

تبریک رؤسای جمهور تاجیکستان و روسیه در سی‌اُمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در پیام‌های جداگانه برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور را به یکدیگر تبریک گفتند.

بنابر سخنان رحمان، طی سه دهه گذشته دو کشور در توسعه و تقویت روابط دوستانه نزدیک و همکاری‌های متقابل سودمند در چارچوب مشارکت راهبردی به دستاوردهای قابل توجهی دست یافته‌اند.

وی در ادامه از سطح کنونی روابط چندجانبه کشورش و روسیه که معاهده دوستی، همکاری و کمک متقابل که معاهده همکاری متفقین در قرن بیست و یکم پایه محکم آنهاست را تمجید کرد.

رحمان در پیام خود روسیه را شریک اساسی تجاری و اقتصادی کشورش خواند و اعلام کرد که دو کشور به طور موثر در زمینه‌های مبارزه با تروریسم، افراط‌گرایی، جرائم سازمان یافته فراملی و در حوزه‌های نظامی، نظامی- فنی همکاری می‌کنند.

وی در بخش دیگری به طور ویژه به گسترش چشمگیر روابط فرهنگی، بشردوستانه و بین منطقه‌ای اشاره و همکاری بین پارلمانی تاجیکستان و روسیه را در حال تقویت دانست.

طبق سخنان رحمان، دو کشور در چارچوب سازمان ملل متحد و سایر سازمان‌های بین المللی و منطقه‌ای از نظر مواضع همکاری نزدیک دارند.

رحمان ابراز اطیمنان کرد توسعه بیشتر همه جانبه مناسبات تاجیکستان و روسیه پاسخگوی منافع اساسی شهروندان دو کشور بوده و به حفظ صلح و امنیت در منطقه آسیای مرکزی کمک می‌کند.

بنابر سخنان رئیس جمهور تاجیکستان این کشور به پیشرفت مثمر ثمر همه جانبه روابط بین دولتی که همچنان جایگاه ویژه‌ای در اولویت‌های سیاست خارجی تاجیکستان خواهد داشت، علاقه مند است.

وی ابراز امیدواری کرده است که از این پس دو کشور به تلاش‌های مشترک همه جانبه خود برای تقویت روابط تاجیکستان و روسیه در راستای منافع مردم دو کشور ادامه خواهند داد.

در پایان این پیام رئیس جمهور تاجیکستان به همتای روس خود سلامتی و موفقیت روزافزون و برای مردم دوست روسیه صلح و رفاه را آرزو کرد.

پوتین به نوبه خود ضمن تبریک همتای تاجیک خود به مناسبت سی امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور، خاطرنشان کرد که طی دهه‌های گذشته روسیه و تاجیکستان توانستند روابط خود را به سطح مشارکت راهبردی و هم‌پیمانی برسانند.

بنابر سخنان پوتین، گفت و گوی مثمر ثمر و همکاری ثمربخش بین دو کشور در زمینه‌های تجاری، اقتصادی، علمی، فنی و بشردوستانه در حال توسعه است. مسکو و دوشنبه در زمینه مبارزه با تروریسم و تهدیدات امنیتی منطقه‌ای همکاری سازنده را برقرار کردند و تلاش‌های خود را در چارچوب سازمان پیمان امنیت جمعی، جامعه همسود، سازمان همکاری شانگهای، سازمان ملل و سایر نهادهای چندجانبه هماهنگ می‌کنند.

رئیس جمهور روسیه ابراز اطمینان کرد که توسعه بیشتر طیف وسیعی از روابط بین این کشور و تاجیکستان مطابق با منافع اساسی مردم دوست دو کشور و در راستای تقویت صلح و ثبات در آسیای مرکزی است.

وی در پایان پیام خود به همتای تاجیک خود سلامتی و موفقیت و به مردم تاجیکستان خوشبختی و رفاه را آرزو کرد.

روابط دیپلماتیک بین تاجیکستان و روسیه در 8 آوریل سال 1992 برقرار شده است. در تاریخ 4 می همان سال سفارتخانه روسیه در تاجیکستان افتتاح و در 8 ژوئن سال 1993 نمایندگی دائم تاجیکستان در مسکو تاسیس که سپس به نمایندگی دائم تاجیکستان در فدراسیون روسیه و در 18 دسامبر همان سال به سفارتخانه این کشور در روسیه تبدیل شد.

از سال 1992 تا 2020 ، بیش از 290 سند بین دولتی و بین نهادی منعقد شده که همکاری در زمینه های سیاسی، اقتصادی، نظامی – فنی، فرهنگی بشردوستانه و غیره را تنظیم می‌کند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول