اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

وعده‌های ۱۶ ماهه برای افتتاح زیرگذر کاووسیه ادامه دارد

پس از گذشت ۱۶ ماه از کلنگ‌زنی پروژه زیرگذر منطقه کاووسیه شهرقدس و پاس‌کاری‌های متعدد شهرداری قدس و شرکت راه آهن استان تهران در اجرا، فرماندار قدس وعده بهره‌برداری این پروژه تا پایان بهار امسال را داده است.

وعده‌های ۱۶ ماهه برای افتتاح زیرگذر کاووسیه ادامه دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرقدس، محله کاووسیه یکی از محله‌های قدیمی شهرستان قدس است که در ابتدای ورودی قسمت شمال شرقی این شهرستان در کنار تقاطع بین جاده‌ فتح و بزرگراه شهید لشگری، جنوب شهرک وردآورد واقع شده و خط راه آهن تهران- تبریز از این محله می‌گذرد.

ساکنان این محله تا حدود ۳ سال پیش با خودرو از روی ریل عبور می‌کردند و به خیابان پیروزی شمالی می‌رسیدند اما به دلایلی که مشخص نبود راه‌آهن، سوزن‌بان را شبانه برداشت و محل تردد مردم را مسدود کرد تا دیگر خودرو از آنجا عبور نکند و حوادث ناگوار بسیاری طی این مدت اتفاق افتاد. 

عدم وجود مسیری ایمن برای شهروندان و وسایل نقلیه تاکنون جان انسان‌های زیادی را براثر برخورد با قطار گرفته و تصادف‌های متعددی رخ داده است و پس ازوقوع هر حادثه مسوولان استانی و شهرستانی در این محل پر حادثه حاضر شده و پس از دادن وعده‌هایی به مردم و گرفتن چند عکس این صحنه را ترک کرده و در نهایت مردم ماندند و قطاری از وعده‌های محقق نشده مسوولان.

از جمله مطالبات مهم و به حق ساکنان این محله رسیدگی به خط راه آهن و حفظ امنیت جانی شهروندان، ساماندهی زیرگذرهای عابر رو، نصب پل‌های عابر، دسترسی به خدمات شهری و احداث زیرگذری جهت عبور وسایل نقلیه و ایجاد مسیری ایمن جهت دسترسی مردم از خیابان پیروزی شمالی به پیروزی جنوبی است.

نگاهی به گذشته

جلسات متعددی به منظور احداث زیرگذر کاووسیه و خدمت رسانی به مردم و حفظ امنیت ریلی و حریم برگزار شد که در یکی از این جلسات شرکت راه آهن در ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ تعهداتی داد و قرار شد پل عابر مکانیزه در این منطقه نصب و خاکبرداری زیر خطوط راه آهن و تامین باکس‌های زیرگذر انجام شود و موافقت شد که احداث رمپ‌ها و سپس آسفالت آن توسط شهرداری قدس صورت گیرد. 

همچنین نقشه و چگونگی دیوارکشی این منطقه از سوی اداره کل راه آهن تهران به شهرداری قدس ارسال شد تا اقدامات عمرانی از سوی شهرداری اجرا شود.

در دی ماه سال ۱۳۹۹ کلنگ احداث زیرگذر پل پیامبر اعظم(ص) با اعتبار بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال بر زمین زده شد و مقرر شد این طرح در دو خط رفت و برگشت وسایل نقلیه با مشارکت شهرداری قدس و شرکت راه آهن استان تهران به بهره برداری برسد و دسترسی مردم به بزرگراه فتح و استفاده ساکنان خیابان پیروزی شمالی از خدماتی مانند آتش‌نشانی و اورژانس فراهم شود.

ماجرای پاس کاری‌های شهرداری قدس و شرکت راه آهن

پس از گذشت حدود ۹ ماه از انتخابات شورای اسلامی شهر و تغییرات متعدد سرپرست شهرداری و اتلاف وقت شورا در معرفی شهردار، روند اجرای این پروژه با سرعت کم و مدتی بدون انجام عملیات اجرایی سپری شد که این مسئله گلایه‌های مختلف شهروندان را همراه داشت.

کم توجهی مسوولان به مسائل این منطقه موجب شد مردم کاووسیه تجمعی در خط راه‌آهن داشته و جلوی حرکت قطار را بگیرند که در ادامه لیلا واثقی فرماندار سابق شهرستان قدس با اشاره به اینکه در زمان شهردار سابق قرار بود طی ۲ ماهه زیر گذر تحویل داده شود، گفت: متاسفانه این پروژه به کندی پیش رفت و بعضی اوقات متوقف شد. وی به مردم وعده داد تا پایان سال این زیرگذر راه‌اندازی می‌شود. 

حسین حق وردی نماینده مردم شهرستان های قدس، شهریار و ملارد در مجلس شورای اسلامی در شهریور ۱۴۰۰، اظهار کرد: باکس‌ها توسط راه آهن حدود ۴ ماه پیش با اعتبار ۸ میلیارد تومان خریداری شده و شهرداری می‌بایست خاکبرداری این مسیر را انجام دهد.

 

ورود دستگاه قضا به پروژه زیرگذر کاووسیه

کریم ولی پور دادستان عموم و انقلاب شهرستان قدس در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در خصوص مشکلات شهری در محله کاووسیه گفت: شهرداری مجاب به احداث زیرگذر دوطرفه ماشین رو و ساماندهی ۳ زیرگذر نفر رو است تا مشکلات مردم خیابان پیروزی شمالی و جنوبی کاهش یافته و دستورات لازم جهت نصب پل عابر غیرمکانیزه به شهرداری صادر شده است.

وحید گلیکانی فرماندار شهرستان قدس، بهمن ۱۴۰۰ در جلسه شورای حمل‌ونقل ترافیک شهرستان با اشاره به‌وجود گره‌های ترافیکی به دلیل بافت‌های فرسوده و خیابان‌های باریک، افزود: امید است زیرگذر کاووسیه تا پایان سال افتتاح شود. 

شهروندان منطقه پیروزی همچنان با مشکلات موجود دست و پنجه نرم می‌کنند و این مسیر خط راه آهن قتلگاه کودکان، جوانان و نوجوانان بسیاری بوده و مردم پیروزی شمالی در جزیره‌ای محبوس شده‌اند و لازم است مسوولان استانی و شهرستانی و حتی کشوری با اهتمام جدی‌تری در این مسئله ورود کرده و مشکلات این منطقه را برطرف کنند.

بهره برداری از زیرگذر کاووسیه در بهار ۱۴۰۱

وحید گلیکانی فرماندار شهرستان قدس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: روند اجرای این پروژه به کندی پیش می‌رفت و زمانی که مسوولیت فرماندار این شهر را برعهده گرفتم مشکلات شهرک کاووسیه، زیرگذرها، استانداردسازی و ایمن سازی محور راه آهن در دستور کار ویژه قرار گرفت و در معیت دادستانی و دستگاه متولی، با اعضای شورا و سرپرستان شهرداری بازدیدهایی از این محل انجام شد.

وی گفت: در جریان این بازدیدها لایحه ۱۰ میلیارد تومانی توسط شهرداری در شورای شهر مصوب و در کمیسیون تطبیق فرمانداری تایید و قرارداد جدید با پیمانکار منعقد شد و به طور جدی در دستور کار قرار گرفته است. 

گلیکانی افزود: در روند اجرای این پروژه لوله گذاری آب کشاورزی کارسازی شده و دال‌های بتنی جهت احداث دیوارهای بتنی در حال انجام بوده و شاهد تسهیل در روند کار هستیم. 

وی با بیان اینکه دال‌های بتنی زیر ریل راه آهن می‌بایست نصب و از لحاظ ایمنی استاندارسازی شود، خاطر نشان کرد: با توجه به افزایش حرکت قطارها از ۲۰ اسفند و سفرهای نوروزی، بار ترافیکی بیشتر شده و نمی‌توان در این حجم سفر حرکت قطارها را بر یک خط انتقال داد اما از پیمانکار خواسته شده که سرعت عمل داشته باشد. 

فرماندار قدس افزود: با ادامه این روند در ماه‌های آینده این پل کامل شده و در بهار ۱۴۰۱ این زیرگذر را تحویل شهروندان خواهیم داد.
 
سخنگوی شورا: زمان افتتاح پروژه در اختیار شورا و شهرداری نیست!

سعید ششگل نژاد سخنگوی شورای اسلامی شهرقدس در این خصوص گفت: بخش عمده‌ای از کار در دست شورا و شهرداری نیست و نهادهای بالادستی مانند اداره راه آهن استان و استانداری باید ورود کرده و شورا مطالبه‌گر بوده و امکانات و بودجه را در اختیار قرار داده و برای احداث دو پل عابر مکانیزه روی ریل که از مصوبات جلسه شورای تامین بوده، بروکراسی‌های پیچیده‌ای همراه داشته و وقتی راه آهن اجازه ندهد روی ریل‌ها پل نصب شود، تعاملات استانی مورد نیاز است و شورا با تامین اعتبارات و پیگیری این طرح می‌تواند رسیدگی محلی داشته باشد.

کامل شدن دیوارهای زیرگذر در انتظار تکمیل نصب باکس‌ها

مهرداد زارع معاون فنی و عمرانی شهرداری قدس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس بیان کرد: بخشی از روند ساخت پروژه با شهرداری قدس و بخش دیگر با راه آهن است و آن قسمت که راه آهن تا پیش از تعطیلات نوروز انجام داد ناقص بوده و نمی‌توان زمانی برای پایان این طرح اشاره کرد.

وی گفت: طی صورتجلسه ای که در فرمانداری ارائه شد، وظیفه شهرداری ایجاد رمپ دو طرف زیرگذر است و به دلیل ترافیک تردد قطارها در روزهای پایانی اسفند و نوروز، باکس‌های زیر خط توسط راه آهن کامل نشده و با تکمیل این بخش می‌توان رمپ‌ها و دیواره‌های دو طرف را کامل کرد و عملیات زیرسازی و آسفالت را انجام داد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری قدس ادامه داد: با توجه به عبور نهر قرار بود لوله‌های آب کشاروزی توسط شهرداری در کنار باکس‌ها جایگزاری شود که این مورد هم نیمه‌کاره مانده است که طبق قول راه آهن از ۱۵ فروردین ماه این روند ادامه خواهد یافت. 

وی با بیان اینکه تاکنون حدود ۶۰ درصد این کار پیشرفت داشته افزود: راه آهن براساس افزایش خطوط راه آهن باکس‌ها را کار خواهد کرد و این امر نیازمند مقاوم سازی با مصالح است و شهرداری نیز این مصالح را آماده کرده که با اعلام راه آهن در اختیار قرار خواهد داد.  

 

دیوارکشی شهرداری منافاتی با نصب باکس راه آهن ندارد

علی کاظمی منش مدیرکل راه آهن تهران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: تعداد سفرها در ایام نوروز افزایش یافته و برای جایگزاری بقیه باکس‌ها نیاز به مسدودسای خط راه آهن است که پیش از تعطیلات باکس زیر خط قرار داده شد.

وی گفت: شهرداری می‌تواند از قسمت شمالی و جنوبی دیواره‌ها را اجرا کند و باکس‌هایی که زیرخط آهن نیست حدود پنج روز کار داشته که پس از ۱۵ فروردین جایگزاری خواهد شد. 

مدیرکل راه آهن تهران افزود: قرارگرفتن لوله‌های آب کشاورزی ارتباطی به باکس‌ها ندارد چراکه مسیر عبور لوله‌ها مشخص است و با فاصله حدود ۲ متری ازباکس‌ها قرار می‌گیرد.

کاظمی منش با اشاره به اینکه طبق تعهدات داده شده دیوار ضلع جنوبی راه آهن کشیده شده و طی این مدت حادثه برخورد قطار با عابر پس از نصب دیوارها اتفاق نیفتاده، گفت: حدود ۱۰ میلیارد تومان هزینه تامین باکس‌ها شده و به پیمانکار شهرداری اعلام شد که دیواره‌ها منافاتی با باکس‌ها ندارد و از آنجا که انجام عملیات عمرانی در روزهای سفرهای نوروزی ممنوع است پس از تعطیلات نوروز باکس‌های دوطرف خط کامل خواهد شد و شهرداری می‌تواند دیواره‌ها و آسفالت را به اتمام برساند.

مردم کاووسیه پس از ۱۶ ماه در انتظار افتتاح زیرگذر هستند

به گزارش فارس، این‌گونه پروژه‌های اجرایی که خیلی سنگین و بزرگ نیستند، وقتی با پاسکاری‌ها و وعده‌های طولانی مسؤولان همراه می‌شود، حتی اگر افتتاح شوند با گذشت این همه مدت دیگر شیرینی لازم را ندارد لذا باید جهت اجرای دقیق پروژه‌های زیربنایی فکر اساسی و مطالعات دقیق انجام شود تا در میانه راه به این مسائل برخورد نکند. 

حال باید منتظر ماند پس از گذشت حدود ۱۶ ماه از کلنگ‌زنی زیرگذر کاووسیه، آیا بهار ۱۴۰۱ پایان تکمیل این زیرگذر خواهد بود یا همچنان قطار وعده‌های مسوولان به راه خود ادامه خواهد داد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول