اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زنجان

فعالیت بدون هیچ مزد و منت دهه هفتاد‌ی‌ها!

فعالیتشان را از دوسال پیش آغاز کردند، همان سالی که کرونا همه‌گیر شد، آنها هم رسالتشان دو چندان شد، برای دل خودشان کار می‌کنند بدون هیچ مزد و منتی! صدای کسانی هستند که زیر و بم صدایشان را هیچ گوش شنوایی نیست! سقف کسانی می شوند که بی پناه‌اند، چنان سین سلامت را به خوبی صرف کردند که به عنوان گروه جهادی برتر در استان انتخاب شدند.

فعالیت بدون هیچ مزد و منت دهه هفتاد‌ی‌ها!

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان؛ فعالیتشان را از دو سال پیش آغاز کردند، همان سالی که کرونا همه‌گیر شد، آنها هم رسالتشان دو چندان شد. برای دل خودشان کار می‌کنند بدون هیچ مزد و منتی! برایشان فرقی نمی‌کند در کدام عرصه پا به میدان بگذارند! سلامت، سازندگی، ترویج فرهنگ، رنگی کردن سفرهای نیازمندان و...

 تعطیلات آخر هفته و ایام نوروز برایشان معنایی ندارد، همان روزهایی که بقیه فرصت را مغتنم می‌شمارند تا از هیاهوی زندگی شهری دل به کوه و جاده بزنند، «بچه‌های حیان» تعطیلات خود را کنار محرومان سپری می‌کنند!

بچه‌های حیان‌ صدای کسانی هستند که زیر و بم صدایشان را هیچ گوش شنوایی نیست! سقف کسانی می‌شوند که بی‌پناه‌اند، آنها یک هدف دارند آن هم زدودن چهره محرومیت از مناطق محروم!

آری جهادگر که باشی دوست نداری هیچ کاری بر زمین بماند مثل جوانان پا به کار گروه جهادی «حیان» بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان.

 گروه جهادی حیان متشکل از دانشجویان، اساتید، پزشکان و..، ۱۵۰ نفر عضو دارند، جهادگران حیان دو سالی می‌شود که در حوزه‌های مختلف به ویژه در حوزه بهداشت‌ و درمان در یک اقدام جهادی در مناطق محروم استان در راستای خدمات‌رسانی به محرومان فعالیت می‌کنند.

چند روزی از تعطیلات عید نوروز سپری نشده بود که به دیدار مسؤول گروه جهادی حیان رفتم،  جوانی لاغر اندام با چهره‌ای آرام و یک دهه هفتادی پر از انگیزه!

گفت‌و‌گو را با آقای «علیرضا آقا‌مرادی» مسؤول گروه جهادی حیان بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان آغاز کردم، که در ادامه می‌آید:

فارس: آقای آقامرادی در مورد فعالیت گروه جهادی حیان بیشتر برایمان بگویید؟

گروه جهادی حیان از سال ۹۹ در راستای محرومیت زدایی از مناطق محروم به ویژه در حوزه سلامت با ۱۵۰ نفر عضو فعالیت می‌کند، که متشکل از دانشجویان در حال تحصیل، اساتید، پزشکان و نیز یک سری از بچه‌ها فارق التحصیل که ارتباطشان را با گروه قطع نکرده و فعالیت می‌کنند.

عمده فعالیت‌هایی که گروه جهادی حیان انجام می‌دهد با تمرکز در حوزه  بهداشت و درمان در سه حوزه تقسیم‌بندی می‌شود.

حوزه اول بحث محرومیت‌زدایی در مناطق روستایی، حوزه دوم محرومیت‌زدایی در حاشیه شهر و فعالیت سومی که بچه‌های گروه جهادی حیان انجام می‌دهند، فعالیت‌های مرتبط با کرونا ویروس است.

فارس: اشاره کردید به فعالیت‌های گروه در رابطه با کرونا، با توجه به فعالیتی که در حوزه سلامت انجام می‌دهید، قطعا رسالت گروه با شیوع کرونا دو چندان شد!

بله همین طور است! از اواخر سال ۹۸ که کشور کم‌کم درگیر ویروس کرونا شد یک شرایط مبهمی را ایجاد کرد و گروه جهادی حیان هم در کنار کادر بهداشت و درمان یک وظیفه سنگینی روی دوشش احساس کرد که در بحث کرونا ویژه‌تر پای کار بیاید.

تقریبا از سال ۹۹ فعالیت ما در بحث کرونا به صورت تخصصی‌تر در قالب طرح «شهید سلیمانی» آغاز شد و بچه‌های گروه در یک اقدام جهادی کسانی را که با افراد مشکوک و یا ناقل در ارتباط بودند آموزش‌ می‌دادند و نیز اقدام به اخذ تست می‌کردند.

زمانی که بحث واکسیناسیون در کشور شروع شد در این رابطه هم در روستاها اقدام به واکسینه کردن اهالی بر طبق شریط سنی و افرادی با شرایط خاص که از سوی وزرات بهداشت و درمان اعلام شده بود، فعالیت می‌کردیم.

فارس: در این دوسال به چند روستا رفتید؟

در بحث مناطق روستایی سعی کردیم که به صورت جغرافیا محور وارد عمل شویم و یک منطقه را زیر نظر داشته تا حوزه بهداشت و درمان را در منطقه مورد نظر ارتقا بدهیم.

تقریبا در این دو سال گروه جهادی حیان در ۳۵ روستا مستقر شده و بیشتر هم در ماهنشان، منطقه قره پشتلو و قیدار خدمات‌رسانی کرده است که این خدمات در حوزه‌های مختلف سلامت مثل پزشکی، دندانپزشکی، مامایی، دارویی و... و حتی سایر حوزه‌ها مثل فرهنگی و عمرانی و نیز در بحث مطالبه‌گری به ویژه بحث آب شرب و توزیع بسته‌های معیشتی  برای افراد آسیب دیده از کرونا بوده است.

مشابه فعالیت‌های که برای مناطق روستایی انجام می‌شد به طبع در مناطق حاشیه شهری هم به دلیل نداشتن دسترسی مناسب اهالی به امکانات درمانی و نبود زیرساخت انجام می‌شد.

گروه جهادی حیان هم به صورت تخصصی‌تر در حوزه بهداشت درمان در مناطق حاشیه شهر مثل کوی فلسطین، کوی فاطمیه و کوی وحدت فعالیت خودش را آغاز کرد و ان‌شاالله که با همکاری دانشگاه و سایر نهاد‌ها بتوانیم به یک نتیجه مطلوب‌تری در این مناطق برسیم.

 

فارس: از فعالیت‌های گروه در حوزه عمرانی و فرهنگی هم برایمان بگویید؟

گروه حیان نزدیک به ۱۵۰ نفر عضو دارد که طبق تقسیم‌بندی که صورت می‌گیرد، فعالیت‌های گروه هم طبق تقسیم‌بندی‌ها انجام می‌شود.

ما چند پروژه عمرانی داشتیم که به اتمام رساندیم به طور مثال اگر بخواهم بگویم مثلا در روستایی«گوندی» از توابع ماهنشان سقف خانه یکی از اهالی روستا ریزش کرده بود که توسط گروه  ترمیم و بازسازی شد.

در حوزه کار فرهنگی و تربیتی بیشتر برای کودکان و زنان خانواده فعالیت داشتیم که این کار هم ادامه دار خواهد بود. یا اینکه در یکی از مناطق روستایی، مدرسه روستا در حاشیه بود و فاقد دیوار حفاظ بود و به دلیل وجود حیوانات وحشی در آن منطفه به بخصوص در فصل زمستان، دانش آموزان از لحاظ امنیتی در امان نبودند که بچه‌های گروه حیان به صورت جهادی دور تا دور مدرسه را دیوار کشی کردند.

فارس: اردوی جهادی نوروزی هم داشتید؟

بله، اردوی جهادی نوروزی گروه از ۶ فروردین ماه تا ۱۲ فروردین برگزار شد.

فارس:  حوزه خواهران هم دارید؟

بله، یک بخش از فعالیت‌های ما در حوزه بهداشت و درمان در حوزه خواهران اتفاق می‌افتد، مثل مامایی، پزشکی، دندانپزشکی که می‌توانم بگویم که در همه فعالیت‌های برادران، خواهران هم درگیر هستند.

فارس: چطور مناطق محروم روستایی را شناسایی می‌کنید؟

خب دوستان و همکارانی که از قبل در مناطق در حوزه‌های مختلف محرومیت‌زدایی مشغول هستند و یا از اداره بهداشت شهرستان پرس و جو می‌کنیم و طبق پایش صورت گرفته منطقه را به طور دقیق شناسایی کرده و اعزام می‌شویم.

 

فارس: آقای آقامرادی کیا کنار گروه جهادی حیان هستند، منظورم از ارگان‌ها و یا نهادها کسی هست؟

ما خودمان کنار خودمان هستیم و با تکیه بر توانای‌هایی که بچه‌های گروه دارند خدمات رسانی می‌کنیم.

 

فارس: خود مجموعه دانشگاه چطور؟

خود مجموعه دانشگاه تا یک حدی کمک می‌کرد، ولی انتظار ما بیشتر از این حرفاست اگر ما بخواهیم به صورت خیلی تخصصی وارد کار شویم اعتقاد دارم به عنوان متولی اصلی در این امر همکاری‌های لازم را با ما داشته باشند.

فارس: تخصصی‌تر یعنی به چه شکل؟

مثلا در دانشکده دندانپزشکی یک جای را با زیر ساخت‌هایش شده در حد نصف روز در اختیارمان بگذرانند تا جهادگران ما در آنجا مستقر شوند.

در این دو سال هم رایزنی کردیم، ولی به بهانه‌های مختلف به نتیجه نرسیدیم و آن انتظاری که از خود مجموعه دانشگاه داریم که از ما حمایت کنند تا به الان صورت نگرفته است.

ما توانایی این را داریم که افراد محروم  را به این مکان انتقال داده و کارهای درمانی آنها را انجام دهیم و در این صورت خیلی تخصصی‌تر می‌توانیم به جامعه هدف خدمات‌رسانی کنیم.

فارس: عمده اهداف گروه جهادی حیان را تشریح می‌کنید؟

ما دو هدف داریم یکی اینکه افرادی که در گروه‌ جهادی فعالیت می‌کنند به یک رشد و تعالی برسند به فرض پزشکی که داوطلبانه فعالیت می‌کند از لحاظ معنوی، خیلی ارتقا پیدا می‌کند و حتی این را از زبان خودشان هم شنیده‌ایم.

 دوم اینکه چهره فقر را از مناطق محروم بزداییم و همه بتوانند به امکانات مناسب دسترسی داشته باشند.

البته اضافه کنم که گروه‌های جهادی در همه حوزه‌ها متولی این امر نیستند که بخواهند محرومیت را رفع کنند بیشتر اقداماتشان تلنگری برای همه دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی... است.

 

فارس: به عنوان سوال آخر به نظر خودتان چرا به عنوان گروه جهادی برتر در سطح استان انتخاب شدید؟

اول خب لطف خدا بوده و تلاش خالصانه‌ای که اعضای گروه از خود نشان دادند به ویژه در دوران اوج کرونا.

بعد از اینکه کرونا همه گیر شد لازم بود که اعضا فعالیتشان را چند برابر کنند، به ویژه روزهای اول شیوع این بیماری، اعضای گروه با وجود خطر در صحنه برای خدمات‌رسانی آماده می‌شدند و بدون هیچ انتظار و چشم داشتی با افراد کرونا درگیر می‌شدند.

مجبور بودیم روزانه شیفت بندی و فعالیت کنیم حتی در تعطیلات و روزهای جمعه! حتی همکارانم یک تعداد درگیر کرونا شدند، ولی چون کار جهادی و داوطلبانه بود بعد از اتمام دوران قرنطینه دوباره فعالیتشان را از سر می‌گرفتند.

 

فارس: صحبت پایانی...

 اگر این روحیه جهادی را از ما بگیرند تبدیل به یک انسان مرده می‌شویم، ولی فکر نمی‌کنم به هیچ طریقی این روحیه از ما گرفته شود، منتی بر کسی نیست ان شاالله که مورد توجه شهدا و امام زمان قرار گیرد.

انتهای پیام/۷۳۰۲۱/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول