اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

سرنوشت فرزند «ایران» چه می شود؟/خطراتی که بارداری یوزپلنگ‌ها را تهدید می‌کند

درحالیکه احتمال بارداری «ایران« یوزپلنگ ماده نگهداری شده در سایت توران قوت گرفته و طبق برآورد کارشناسان فرزندان این یوزپلنگ در اردیبهشت به دنیا می‌آیند، اما خطراتی بارداری او را تهدید می‌کند.

سرنوشت فرزند «ایران» چه می شود؟/خطراتی که بارداری یوزپلنگ‌ها را تهدید می‌کند

به گزارش خبرنگار محیط زیست فارس، حسن اکبری سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست چند روز پیش در جریان یک گفتگوی رسانه ای اعلام کرد: شواهد نشان می‌دهد که احتمال بارداری «ایران» یوزپلنگ تحت اسارت در استان سمنان بالاست.

نیمه اردیبهشت احتمال زایمان «ایران»

براساس گزارش بهرنگ اکرامی دامپزشک معتمد سازمان محیط زیست که آزمایش‌های مامایی ایران بر عهده دارد، نتایج تمام آزمایشات و علائم ظاهری در آخرین معاینه‌ای از او به عمل آمد بارداری «ایران» را تایید می‌کند.

اگر هفتم بهمن را روز صفر حاملگی «ایران» در نظر بگیریم دوازدهم اردیبهشت، یعنی نود و پنج روز پس از بارداری باید منتظر زایمان این یوزپلنگ ایرانی باشیم.

مشکل ژنتیکی یوزپلنگ‌ها شانس بارداری‌شان را پایین آورده است

اما حمید میرزاده کارشناس و فعال محیط زیست در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس، با اشاره به اینکه یوزپلنگ‌ها به صورت طبیعی مشکل ژنتیکی دارند و به همین دلیل هم از لحاظ جمعیتی دچار مشکل شده اند، گفت: شانس بارداری یوزپلنگ در شرایط عادی 15 تا 20 درصد است.

احتمال سقط، مرده به دنیا آمدن توله ها، و یا تلف شدن توله یوزپلنگ در 10 روز اول تولد

وی ابراز داشت: به همین دلیل احتمال سقط، مرده به دنیا آمدن توله، و یا تلف شدن یوزپلنگ در 10 روز اول تولد را نباید در پروژه‌ای مثل نگهداری یوزها در شرایط نیمه اسارت فراموش کرد.ضمن اینکه در بهترین شرایط هم اگر یوزپلنگی متولد شود، امکان معرفی آن به طبیعت وجود ندارد.

حفظ زیستگاه مهمتر از تکثیر در اسارت

میرزاده با اشاره به اینکه زیستگاه‌های یوزپلنگ همچنان دارای آسیب‌های جدی و تعارضات گسترده است، ابراز داشت: هرچند انجام پروژه‌های تحقیقاتی مثل احیا در شرایط اسارت به منظور شناسایی رفتارهای یوزپلنگ کمک کننده است، اما با توجه به اینکه شرایط دو زیستگاه شمالی زادآوری وجود دارد، و می‌دانیم که در زیستگاه جنوبی یوزپلنگ‌هایی داریم و خارج از این دو محدوده هم احتمال وجود یوزهایی وجود دارد، بهترین راه حفظ و احیای زیستگاه، و صیانت از کریدورهای عبور و مرور آنهاست.

این کارشناس محیط زیست یادآور شد: در صورت موفقیت ایران و در ادامه پروژه احیا در شرایط نیمه اسارت، می‌توانیم امیدوار باشیم که در نسل های سوم و چهارم یوزپلنگ‌های متولد شده برنامه رهاسازی در طبیعت را داشته باشیم. اما در هر صورت بازگرداندن جمعیت از دست رفته سخت است و با شکست مواجه شده است.

هر یوزپلنگ ماده در هر دوره زایمان به صورت میانگین 2 تا 6 توله به دنیا می آورد

وی با اشاره به اینکه در سال 1989 در سایت نامبیای آفریقای جنوبی نیز دو توله یوزپلنگ در شرایط اسارت بعد از 20 سال اجرای طرح احیا، متولد شدند که به فاصله کوتاهی بعد از زایمان مردند، گفت: به صورت میانگین هریوزپلنگ ماده در هر زایمان 2 تا 6 توله به دنیا می آورد.

سرنوشت توله یوزهای پس از تولد در شرایط اسارت چه می شود؟

مرتضی پورمیرزای، مدیرعامل انجمن یوزپلنگ ایرانی در گفت و گو با خبرنگار فارس، درباره باردار شدن «ایران» اینطور توضیح داد که این اتفاق به خودی خود خوب است، اما به نظر من نقطه پراهمیت این موضوع این است که بعد از به دنیا آمدن این توله‌ها چه برنامه‌ای برای آنها در نظر گرفته‌اند. چون هنوز «ایران» مادر این توله‌های احتمالی رفتارهای یوزپلنگ طبیعی را یاد نگرفته‌اند، هنوز شکار نگرفته و این مساله مهمی است که بتواند رفتارهای طبیعی داشته باشد. و بهتر بود پیش از اجرای پروژه بارداری این را به او یاد بدهند.

وی جفت‌گیری و بارداری را الزاما موفقیت آمیز ندانست و گفت: اگر برنامه ای برای این فرصت به وجود آمده نداشته باشیم توله در اسارت صرفا خرج تکثیر را افزایش می‌دهد و در اصطلاح نون خور اضافه است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول