اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

«رمضان الکریم» ماه خودسازی و اخلاص است/ تقویت سیستم ایمنی در ماه مبارک رمضان

ماه رمضان را نباید فقط ماه روزه داری دانست بلکه این ماه به نوعی فرصتی برای تزکیه روح و توبه به درگاه معبود و بازگشت دوباره به زندگی پاک و سالم در اجتماع است.

«رمضان الکریم» ماه خودسازی و اخلاص است/ تقویت سیستم ایمنی در ماه مبارک رمضان

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، ماه مبارک رمضان به جهت برخورداری از شاخصه های ارزشمند در هر ابعاد مادی، معنوی و اخلاقی، همواره از احترام و جایگاه خاصی در بین مسلمانان و معتقدان به سایر ادیان برخوردار بوده است.

در تحقیق کلی که همه ساله پیرامون جرم و جنایت در ماه های مختلف انجام می شود، نشان می دهد، میزان برخی از جرایم به ویژه جرایم جنایی در ماه مبارک رمضان نسبت به ماه های دیگر با کاهش قابل توجهی همراه است. این موضوع مبین آن است که فضای معنوی حاکم بر جامعه تاثیر بسیار زیادی در تغییر رفتار افراد دارد.

از این منظر ماه رمضان را نباید فقط ماه روزه داری دانست بلکه این ماه به نوعی فرصتی برای تزکیه روح و توبه به درگاه معبود و بازگشت دوباره به زندگی پاک و سالم در اجتماع است.

از طرفی روزه‌داری برحفظ سلامت جسمی و روانی و در درمان مریضی‌ها نیز تأثیر زیادی دارد. این عمل در سلامت معده و پاک‌سازی آن از انواع غذاها کـه موجب مریضی می باشند، اثرات فوق‌العاده دارد. خداوند در قرآن می‌فرماید: «و ان تصوموا خیر لکمان کتنم تعلمون». «اگر روزه بدارید برایتان بهتر هست اگر درک کرده باشید». پیامبر اسلام «ص» نیز در این رابطه فرمود اند: «معده مرکز و منزل هر دردی هست و پرهیز از غذا هـای نامناسب و پرخوری، زمینه و رأس هر درمان «شفابخش» هست».

حجت الاسلام یوسفی کارشناس مذهبی در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار فارس از قزوین اظهار کرد: روزه در برابر نماز عبادت سخت تری است زیرا انسان وقتی روزه می گیرد از بسیاری از کارها حتی کارهای حلال باید چشم پوشی کند بنابراین وقتی یک کار سخت را می توانیم انجام دهیم قطع به یقین آمادگی لازم برای انجام بسیاری دیگر از دستورات الهی را داریم.

روزه فرصتی برای اثبات بندگی خدا

وی عنوان کرد: روزه مختص دین اسلام نیست بلکه این عبادت مانند نماز در ادیان دیگر غیر اسلام بوده است اما به شکل فعلی مختص دین اسلام است.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: فسلفه روزه افزایش تقوا در انسان است زیرا وقتی انسان از کارهایی که برای روزه دار حرام شده است، چشم پوشی می کند قطع به یقین به تقوا دست می یابد.

یوسفی گفت: وقتی تقوا در انسان رشد می کند، انسان به درجه ای از بندگی می رسد که جز با روزه حاصل نمی شود.

وی بیان کرد: وقتی انسان در روزه داری حتی از چیزهای حلال مانند خوردن و آشامیدن خودداری می کند، همین خودداری کردن ها موجب می شود انسان در سایر ایام نیز نه از حلال ها بلکه از حرام ها به راحتی خودداری کند.

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: خدا می فرماید وقتی شما می توانید یک ماه به امر من خدا از حلال چشم پوشی کنید قطعا در سایر ایام به امر من از حرام هم می توانید چشم پوشی کنید.

یوسفی افزود: طبیعتا روز ثمرات ظاهری و مادی هم دارد مانند سلامت جسمانی که متخصصان امر به دفعات توضیح داده اند روزه به شکل صحیح فوایدی برای بدن انسان دارد.

رمضان نمادی برای توانستن انجام اوامر خداوند

وی اضافه کرد: از طرفی در ایام ماه رمضان در روایات اشاره شده وقتی انسان تشنگی و گرسنگی را تحمل می کند بیشتر به یاد فقرا می افتد و هم اینکه با این سختی ها به یاد سختی های قیامت بیفتید.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: در ماه رمضان آمار برخی از جرایم کاهش می یابد زیرا وقتی انسان روزه می گیرد، حواسش است تا از بسیاری کارهای بد و ارتکاب جرم دوری کند و از سوی دیگر روحیه انسان روزه دار لطیف تر می شود و به این ترتیب بیشتر از نیازمندان یاد کرده و از آنان دستگیری می کند.

یوسفی گفت: در این ماه اطعام ها بیشتر شده و افزایش کمک مردم به نیازمندان را شاهد هستیم که همه اینها شاخه هایی از تقوا به شمار می رود.

وی با اشاره به اینکه در ماه رمضان فضای معنوی بیشتری برای انسان ها فراهم می شود، یادآور شد: قطع به یقین اگر سایر دستورات خدا را به همین صورت انجام دهیم روحیه معنوی جامعه هم افزایش می یابد.

تقویت سیستم ایمنی در ماه مبارک رمضان

در ادامه سپیده مهدی خانی کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی قزوین نیز در گفت و گو با خبرنگار فارس از قزوین اظهار کرد: با توجه به اینکه در شرایط کرونا به سر می بریم باید سیستم ایمنی خود را بیشتر تقویت کنیم و یکی از مکمل های مورد نیاز برای تقویت سیستم ایمنی بدن، ویتامین ث است که بیشترین مقدار آن در میوه ها و سبزی ها وجود دارد بنابراین روزه داران باید در فاصله شام تا موقع خواب حتما از میوه استفاده کنند.

وی عنوان کرد: یکی دیگر از ویتامین های مورد نیاز بدن روزه داران ویتامین دی است و تمام افراد بالای۱۲سال باید ماهی یک عدد قرص ویتامین دی بخورند و افراد زیر ۱۲سال نیز نیاز است که هر دو ماه یک عدد قرص ویتامین دی مصرف کنند.

این کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی قزوین با اشاره به اینکه یکی از اصلی ترین اصول تغذیه برای روزه داران رعایت سه وعده غذایی اصلی است، تصریح کرد: در ماه مبارک رمضان دقیقا سه وعده غذایی باید داشته باشیم که شامل سحر، افطار و شام است اما متأسفانه بسیاری از افراد افطار و شام را با هم ادغام کرده و یا یکی از وعده ها را حذف می کنند که این امر برای روزه دار ضرر دارد.

مهدی خانی با بیان اینکه غذای مصرفی در وعده سحر برای افراد با میزان فعالیت فیزیکی متفاوت با هم فرق دارد، گفت: افرادی که در طول روز فعالیت بیشتری دارند در وعده سحر باید غذاهای سبک، کم نمک و کم روغن مانند خورشت کم روغن و یا برنج مخلوط با حبوبات کم روغن و کم نمک مصرف کنند و افراد دارای فعالیت بدنی کمتر در طول روز نیز باید وعده سحری مشابه صبحانه روزهای عادی که شامل نان و پنیر و سبزی و گردو است، داشته باشند.

وی بیان کرد: توصیه اکید ما مصرف غذاهای کم نمک و کم روغن در سحر است و همچنین توصیه می کنیم روزه داران در ایام ماه مبارک رمضان از سبزی و سالاد بیشتری استفاده کنند تا ویتامین های مورد نیازشان تأمین شده و از تشنگی در طول روز جلوگیری شود.

این کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی قزوین خاطرنشان کرد: از شیرینی جات در وعده سحر نباید استفاده شود زیرا موجب افزایش ناگهانی قند خون و به دنبال آن کاهش سریع قند خون می شود.

مهدی خانی افزود در مورد وعده افطار توصیه می کنیم روزه داران با یک مایع گرم ولرم مانند شیر ولرم یا چای کمرنگ ولرم همراه با عسل یا خرما روزه خود را باز کرده و سوپ یا آش سبک مصرف کنند.

وی اضافه کرد: وعده شام در ایام ماه مبارک رمضان باید یک ساعت بعد از افطار صرف شده و نباید حجیم، روغنی و پرنمک باشد و اگر احیانا قصد مصرف زولبیا و بامیه دارند باید به مقدار کم و در وعده افطار باشد زیرا اسید چرب ترانس دارد که سرطان زا است.

باید و نبایدهای روزه داری برای خانم های باردار

این کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی قزوین با اشاره به باید و نبایدهای روزه داری برای خانم های باردار اظهار کرد: خانم های باردار در سه ماهه اول و سوم بارداری نباید روزه بگیرند زیرا در ماه اول بارداری سیستم عصبی جنین در حال تکامل است و در سه ماهه سوم نیز بیشترین وزن گیری جنین اتفاق می افتاد بنابراین خانم های باردار در این ماه ها نباید روزه بگیرند.

مهدی خانی افزود: در سه ماهه دوم بارداری اگر وزن گیری مادر خوب بوده و رشد جنین نیز مناسب باشد و مادر بیماری خاص مانند فشار یا دیابت بارداری نداشته باشد، خانم باردار تحت نظر پزشک می تواند روزه بگیرد.

وی اضافه کرد: افراد دارای بیماری فشار خون در صورتی که فشار خون تنظیم شده و کمتر از ۱۴روی ۸ داشته باشند و شرایط مصرف دارویی آن ها به صورتی باشد که بتوانند در وعده سحر و افطار مصرف کنند، با مشورت پزشک امکان روزه داری برای آن ها وجود دارد.

این کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی قزوین خاطرنشان کرد: افراد مبتلا به دیایت نیز برای روزه داری قند خون ناشتای بالاتر از۱۴۰نباید داشته باشند البته تمام بیماران دیابتی و فشارخونی باید سن زیر ۶۵سال داشته و برای روزه داری حتما با پزشک خود مشورت کنند.

مهدی خانی بیان کرد: افراد پیوند کلیوی نباید روزه بگیرند اما افراد دارای پیوند قرنیه در صورتی که بیماری خاص دیگری نداشته باشند، مشکلی برای روزه داری ندارند.

وی یادآور شد: نوجوانانی که روزه اولی هستند حتما به مرکز خدمات جامع سلامت مراجعه کنند و با کارشناسان تغذیه مشاوره داشته باشند زیرا در این افراد پروسه رشد را داریم بنابراین تنظیم پروتئین و کالری مصرفی در آن ها اهمیت بسیار زیادی دارد.

همانطور که در این گزارش آمده روزه داری در ماه رمضان از جنبه های مختلف فواید ارزشمند و والایی دارد و خداوند متعال این لطف را در حق همه بشریت عطا کرده تا از این فرصت طلایی در مسیر خود سازی و اخلاص بهره ببرند.

گزارش از حدیثه امین زاد گوابری

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول