اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

برکتی از جنس دلدادگی؛ تجلی حضور خدا در بهترین روزهای سال

سال‌ها است برای غبار روبی به مسجد می‌آیم و زدودن گرد و غبار از محراب و شبستان و محوطه مسجد ، برایم برکت به همراه داشته... اینها را می‌گوید و عصاکوبان به سمت پنجره‌ها می‌رود. باورش سخت است، موقع پاک کردن شیشه‌ها اثری از لرزش دستانش نیست! انگار قدرتی دیگر به دست او قوت و قوام می‌بخشد. بقیه حاضران هم دست به کار شده‌اند، هر کدام گوشه‌ای به پاکی و غبار روبی مشغولند. روزهای دلدادگی رسیده و دلدادگان مسیر عبور را گل‌باران می‌کنند.

برکتی از جنس دلدادگی؛ تجلی حضور خدا در بهترین روزهای سال

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، پله‌ها را به سختی طی می‌کند و عصاکوبان، باقی مسیر را می‌رود تا به شبستان مسجد می‌رسد. با این سن و این وضعیت جسمی، چه چیزی او را به اینجا کشانده؟

خادم مسجد می‌گوید: حاجی از اصحاب قدیمی مسجد است که دوره جوانی‌اش، مکبر بود.

- پس صدای رسا و خوبی دارد؟

بله‌ی کشیده و محکمی می گوید‌ و ادامه می‌دهد: قاری قرآن بود، گاهی مداحی هم می‌کرد و همیشه...

ساکت می‌شود، نگاه پرسشگر مرا که می‌بیند، می‌گوید: خوشش نمی آید کسی بداند. اگر بخواهد خودش به شما می‌گوید.

نزدیک‌تر می‌روم. چند روز تا فرا رسیدن ماه مبارک رمضان باقی مانده است. فواره حوض وسط محوطه، شانه به شانه باد، قطرات آب را پخش می‌کند.

- می‌گویند شما بیش از پنج دهه، قاری و مکبر این مسجد بوده‌اید، می‌خواستم کمی از خاطرات جوانی و شور و نشاط کودکان و جوانان در ماه رمضان بگویید.

چشمانش از پشت عینک ذره‌بینی، اطراف ذهنم را می کاود. انگار فهمیده سراغ چه چیزی را می‌گیرم. دستان لرزانش را به عصا تکیه می‌دهد و آهی سنگین می‌کشد.

نوای اذان روی غبار زمین پهن می‌شود و حاجی برای وضو آماده می‌گردد، در حین آویخته شدن به خنکای آب، کمی از دوران سپری شده، حرف می‌زند.

از سرگذشت این مرد سالخورده به وجد می‌آیم، 80 سالگی را رد کرده اما هنوز عادت دیرینه و نیت قدیمی را ترک نکرده است. نیتی که برایش برکت به همراه داشته و دارد.

برکتی برای یک عمر

سال‌ها است برای غبار روبی به مسجد می‌آیم و زدودن گرد و غبار از محراب و شبستان و محوطه مسجد ، برایم برکت به همراه داشته.

اینها را می‌گوید و عصاکوبان به سمت پنجره‌ها می‌رود. باورش سخت است، موقع پاک کردن شیشه‌ها اثری از لرزش دستانش نیست! انگار قدرتی دیگر به دست او قوت و قوام می‌بخشد.

بقیه حاضران هم دست به کار شده‌اند، زن و مرد، کودک و جوان، هر کدام گوشه‌ای به پاکی و غبار روبی مشغولند. روزهای دلدادگی می‌رسد و دلدادگان مسیر عبور را گل‌باران می‌کردند.

روزهای دلدادگی فرا رسید

معصومیت از سر و روی چهره‌شان می‌بارد و روشنای غزل از نگاهشان.

ردیف به ردیف در صفوفی که یادآور «بنیان مرصوص» است، کنار هم نشسته‌اند و رد نگاهشان فقط به یک نقطه ختم می‌شود: محراب.

طرح گل‌های ریز و رنگ‌های شاداب روی زمینه پارچه چادر نماز خودنمایی می‌کند و دخترکان  حاضر در مسجد، در آن چادرهای سپید به فرشتگان گرداگردشان سلام می‌کنند.

هر کدام با یک رحل در مقابل؛ رحلی مزین به مصحف شریف که پیام‌آور زندگی است. چهره‌ تک تک‌شان آکنده از عطر حضور و نشاط معنوی است، نشاطی که مرا به سالهای دور می‌کشاند; روز جشن تکلیف.

همان موقع که جشن تکلیف سال‌های ابتدایی خود را سپری می کرد و چیزی به عنوان جشن روزه اولی نبود.

ذوق کودکانه ما برای اقامه نماز و گرفتن روزه، از آموزش خانواده تا توصیه مدرسه در رفت و آمد بود و دل می‌بستیم به ساعات سحر و افطار با مناجاتی که آن روزها درک خاصی از مفاهیم بلند و ملکوتی آن نداشتیم. نه اینکه الان به درک آن واقف شده‌ایم، نه. اما از پس گذر سال‌ها و کسب تجربه‌ها، آن ذهن کنجکاوِ کودکانه، لعاب تفکر و جستجو را پر رنگ‌تر کرد.

سبکبال و رها در عطر ملکوت

یک لحظه به خودم آمدم و دوباره به جشن روزه‌اولی‌ها بازگشتم. چهره دانش‌آموزان 9 ساله، از نشاطی بی‌بدیل حکایت می‌کند و در نگاهشان ذوق زندگی است. انگار بندگی را جار می‌زنند.

یکی از آنها که جثه ظریف‌تری دارد، چادرش را به خود پیچیده و لبخندش را روی سجاده پخش می‌کند. اقامه بسته و منتظر نوای اذان می‌ایستد.

دوستانش هنوز مشغول گپ و گفت روزمره هستند. دقایقی بعد اذان پخش می‌شود; همه مقابل قبله در صفوفی منسجم، چادرهای سپید را به مهمانی عطر ملکوت می‌برند.

نمازشان تازه تمام شده و مشغول افطار می‌شوند. از مربی‌شان می‌پرسم: هر روز با روزه داری همین قدر حالشان خوب است و ذوق و شوق دارند؟ موقع افطار همین اندازه سبکبال و رها هستند؟

می‌گوید: باید کنارشان باشی و ببینی با چه شوری لحظه‌شماری می کنند که برای نماز جماعت و افطار خود را به مسجد برسانند.

بعد از کمی گفتگو متوجه می‌شوم دانش‌آموزان روزه اولی به پیشنهاد و بنا بر علاقه خودشان، برای آماده‌سازی مسجد هم پیشقدم بوده‌اند.

روزهایی برای اتفاق‌های ناب

مساجد، امن‌ترین محل برای عبادت و تعبد، اصلی‌ترین جایگاهی است که برای آن تعریف شده است اما در کنار آن مسجد، محل استقرار برنامه‌های فرهنگی و پایگاه‌ اندیشه‌ورزی است.

این پایگاه، در مناسبت‌ها یا اعیاد دینی بیش از سایر مواقع محل تجمع اقشار مختلف مردم می‌شود که یکی از اصلی‌ترین مناسبت‌ها، ماه مبارک رمضان است. یک ماه برای پویایی روح و جان، روزهایی برای اتفا‌ق‌های ناب، برای اینکه در محک اخلاص قرار بگیریم.

مساجد، این شبها حال و هوای دیگری دارند، دل‌انگیزتر از عطر بهاری می‌شوند و گلدسته‌هایشان برافراشته برای اعلام بی مثال‌ترین لحظه‌ها... لحظه افطار که هر روزه‌دار آماده خودسازی شده و با پربرکت‌ترین زمان عمر خود قرین می‌شود.

در استان فارس نیز بقاع متبرک و مساجد پیش از فرا رسیدن ماه مهمانی پروردگار، میزبان روزه‌داران می‌شوند. و در طول ماه رمضان نیز برنامه‌های فرهنگی با محوریت قرآن و ادعیه برگزار می‌شود.

حضور 270 مبلغ دینی در نقاط مختلف فارس

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه فارس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز با اشاره به اینکه ماه رمضان فرصتی مناسب برای ترغیب قشر نوجوان و جوان به سمت آیین‌های دینی و نهادینه کردن فرهنگ اهل بیت(ع) در میان آنها است، می‌گوید: همه برنامه‌ها، در قالب طرح ضیافت الهی در بقاع متبرکه استان فارس طی ماه مبارک رمضان اجرا می شود.

حجت الاسلام رحیم صفری گرائی ادامه می‌دهد: اعزام 120 مبلغ غیربومی از شهر قم و استفاده از حضور 150 مبلغ بومی همچنین برپایی محافل جزء خوانی، سلسله نشست های تفسیر قرآن کریم و مناجات خوانی بخشی از برنامه‌های این ایام است.

وی با اشاره به مکان و زمان برپایی جلسات قرآنی بیان می‌کند: در مسجد تاریخی نصیرالملک جزءخوانی و تفسیر قرآن، هر روز ظهر با حضور آیت الله دژکام، مسجد تاریخی وکیل جزءخوانی و تفسیر با حضور حجت الاسلام اولیائی، همچنین در حرم سید علاءالدین حسین(ع) شیراز جزء خوانی و تفسیر با حضور حجت الاسلام ملک مکان، مناجات خوانی و قرائت دعای افتتاح هر شب بعد از افطار با حضور تعدادی از هیات مذهبی برگزار می‌شود.

به گفته معاون اوقاف فارس، در بقاع متبرکه سیدتاج الدین غریب(ع)، سیدسعدالدین(ع)، امامزاده سیدشمس الدین(ع) میرآخر، امامزاده ابراهیم(ع)، امامزاده عبدالله(ع)، امامزاده سیدمحمد(ع)، بقعه متبرکه شاهداعی الی الله(ع) نیز جزءخوانی قرآن برپا می‌شود.

سلسله نشست های تفسیر قرآن کریم با حضور اساتید مجمع مفسرین حوزه علمیه قم از دیگر برنامه‌های ماه رمضان است.

صفری گرایی با اشاره به مراسم تلاوت قرآن در حرم سیدعلاءالدین حسین در روز میلاد امام حسن(ع) می‌گوید: در حرم علی ابن حمزه(ع) و حرم شاهچراغ(ع) نیز جزءخوانی و تفسیر با حضور آیت الله فاطمی برگزار می‌شود.

وی می گوید: برگزاری 20 محفل انس با قرآن کریم با حضور قاریان بین المللی حاج قاسم مقدمی و سیدمصطفی حسینی در شهرستانهای شیراز، سروستان، ممسنی، کازرون، کوار، مرودشت، میمند، فسا، استهبان، جهرم، بیضاء، سپیدان و داراب از دیگر برنامه های ماه رمضان است. همچنین مصلی جمعه شهر فسا، امامزاده پیرمراد استهبان(ع) و امامزاده فضل(ع) جهرم نیز میزبان روزه‌داران هستند.

اجرای طرح ضیافت نور

ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان فارس نیز به مناسبت فرا رسیدن ماه رمضان برنامه‌هایی برای اجرا دارد که مدیر این مجموعه با اشاره به این برنامه‌ها می‌گوید: برنامه های ماه مبارک رمضان کانون های فرهنگی هنری مساجد استان فارس در قالب طرح «ضیافت نور» با محوریت موضوعات قرآنی در حال اجرا است.

حجت الاسلام «حسین امیدی» ادامه می‌دهد: کانون های مساجد استان فارس با غبار روبی و عطرافشانی مساجد در روزهای پایانی ماه شعبان مهیای اجرای برنامه های ویژه ماه مهمانی خدا شدند و هم اکنون نیز به میزبانی از این مهمانی مشغول هستند.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان فارس با تاکید بر اینکه این برنامه ها در قالب طرح «ضیافت نور» با محوریت موضوعات قرآنی در حال اجرا است، می‌افزاید: جلسه های تلاوت قرآن نیز در روز های چهارشنبه بعد از نماز مغرب و عشا با حضور قاریان برتر استان در کانون های مساجد منتخب برگزار خواهد شد که این جلسات تا پایان سال تداوم خواهد داشت.

تکریم روزه اولی‌ها و نخبگان قرآنی

وی بیان می‌کند: مراسم جزءخوانی قرآن کریم، محفل انس در شب و روز  15 رمضان المبارک همراه با جشن ولادت امام حسن مجتبی (ع)، تکریم روزه اولی‌ها و نخبگان قرآنی، طرح « من نهج البلاغه می خوانم» و آموزش قرائت اذکار نماز از دیگر برنامه های ماه مبارک رمضان در کانون های مساجد فارس است.

حجت الاسلام امیدی از راه اندازی کانال های قرآن و عترت در فضای مجازی خبر داد و خاطرنشان می‌کند: هر مسجد یا کانون یک کانال با هدف اطلاع رسانی برنامه ها و نشر معارف در زمینه قرآن، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، اهل بیت (ع)، احکام، مناسبت ها و معرفی برنامه های قرآنی راه اندازی کرده است که این روند در 2 سال اخیر با شیوع بیماری ویروس کرونا برگزار شده است.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد فارس می‌گوید: برنامه «سفره کریمانه» شامل افطاری ساده با مشارکت اهالی محله و کانون نیز در این ماه مبارک اجرا می شود.

وی از معرفی برنامه های مساجد و کانون فرهنگی هنری در برنامه رادیویی «بهار دل ها» خبر داد و می‌افزاید: این برنامه با همکاری کانون های فرهنگی هنری مساجد شیراز با همکاری تهیه کنندگان صدا و سیمای مرکز فارس ضبط و به وقت افطار از رادیو فارس پخش خواهد شد.

حجت الاسلام امیدی برگزاری «دیدارهای رمضانیه» با ائمه جماعات، اصحاب مساجد و مدیران کانون های فرهنگی هنری بیش از 20 مسجد شیراز را از دیگر برنامه های ماه مبارک رمضان عنوان کرد و ادامه می‌دهد: این برنامه با حضور کارشناسان ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد همزمان با اقامه نماز ظهر و عصر برگزار می شود.

وی خاطرنشان می‌کند: احیای لیالی قدر و مراسم شهادت حضرت امیرالمومنین علی (ع) در روز های 19 و 21 ماه مبارک رمضان نیز از جمله برنامه هایی است که اجرا می‌شود.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول