اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

«13به‌در» فرصتی برای پناه‌بردن به طبیعت/ با طبیعت مهربان باشیم

طبیعت زیبای ایران در سیزدهمین روز از بهار فرح انگیز، میزبان کسانی است که بنا به رسمی قدیمی، در هنگام شکوفایی درختان و زنده شدن گیاهان، در دشت و کوه پراکنده می شوند و لحظات شاد و مفرحی را در کنار خانواده سپری می‌کنند.

«13به‌در» فرصتی برای پناه‌بردن به طبیعت/ با طبیعت مهربان باشیم

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، سیزده فروردین در تقویم، روز طبیعت نام گرفته است و مردم ایران آن را با نام "سیزده به در" می شناسند.

سیزده به در به عنوان آخرین روز از تعطیلات نوروز فرصتی برای پناه‌بردن انسان به طبیعت است تا در فصل شکوفایی و سرسبزی بهار، انسان بیش از پیش بر لزوم حفاظت از محیط زیست خود برای داشتن زندگی سالم تر بیندیشد.

روز طبیعت از آیین و سنت‌هایی به شمار می‌‌آید که همواره در ذهن افراد یادآور نشاط، امید و زندگی است.

مردم ایران از دیرباز تاکنون از آیین سیزده بدر و رفتن به طبیعت و خوشگذارانی‌های این روز خاطرات خوش و به یادماندنی دارند و رسم و رسوم مختلفی در مناطق مختلف در این روز انجام می‌شود.
 


دورهمی‌های خانوادگی، تاب سواری، گره زدن سبزه و به آب دادن سبزه‌های سفره هفت سین، شکستن تخم‌مرغ‌های سفره و خوردن سیب هفت سین و نگه داشتن سکه‌های سفره هفت سین در داخل ظرف گندم خانه برای برکت و افزایش رزق و روزی و آتش زدن اسفند سر سفره هفت سین از رسوم این روز به شمار می‌آید.

برای حفظ و تکرار این خاطره‌ها و به یادگار گذاشتن آنها برای نسل‌های آینده، وظیفه سنگینی به عهده همه ما است تا با حفظ و پاسداری از این میراث منحصر به فرد، بتوان سیزده بدر را برای آیندگان به یادگار گذاشت.

روشن کردن آتش، رها کردن زباله و بطری‌های پلاستیکی آب و نوشابه، شکستن شاخه‌های درختان و آلوده کردن آب رودخانه‌ها از جدی‌ترین آسیب‌هایی است که در این روز توسط برخی از مردم بی‌مبالات به محیط زیست وارد می‌شود که لزوم فرهنگ سازی در این زمینه را خاطرنشان می‌کند.

هر چه برنامه‌های هدفمند به منظور فرهنگ‌سازی و جلوگیری از تخریب محیط زیست در این روز بیشتر تهیه و تدوین شود به همان نسبت می‌توان از آسیب‌های احتمالی به طبیعت جلوگیری کرد.

نهادهایی مانند محیط زیست، منابع طبیعی و شهرداریو سمن های زیست محیطی با حمایت از کمپین‌های فعال مردمی حامی و مدافع طبیعت، می‌توانند با پشتیبانی‌های لازم در راستای ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست و پیشگیری از تخریب محیط پیشگام باشند.

خبرنگار فارس با یکی از اعضای سمن دوست داران طبیعت در این مورد به گفت‌وگو نشست.

سمن‌ها پای کار

علیرضا زارع در این گفت‌وگو اظهار کرد: نهادهای ذی‌ربط می‌توانند در خروجی شهرها به طبیعت گردان، آموزش‌های کلیدی را بدهند و با توزیع کیسه‌های زباله از آنها بخواهند تا از رها کردن زباله‌های خود در طبیعت یا انداختن آنها در رودخانه‌ها بپرهیزند.

وی افزود: اما متاسفانه در شرایطی که حتی بسیاری از مسؤولان، آشنایی چندانی با مبانی محیط زیست ندارند، نمی‌توان از مردم توقع چندانی داشت، هنوز مسائل پایه‌ای محیط زیست نظیر حفظ جنگل‌ها و تالاب‌ها با دشواری‌هایی روبه‌رو است.

زارع اضافه کرد: طرفداران محیط زیست در ایران از کم توجهی مسؤولان به مقوله محیط زیست انتقاد دارند و در چنین وضعیتی، طبیعی است که توجه مردم ایران به مشکل تغییرات آب و هوایی در حدی کم می‌شود که مبارزه با مسائل کلان زیست محیطی با نریختن زباله در کوه و پارک، مترادف می‌شود.

وی در پایان اشاره کرد: عده‌ای دیگر هم نیز معتقدند که مشکلات اقتصادی در جامعه ایران نظیر مشکل بیکاری در کنار مشغولیت ذهنی مردم با مسایل سیاسی به اندازه‌ای است که عملا فضایی برای پرداختن جدی به مسایل زیست محیطی وجود ندارد.
 


حفاظت از تنوع زیستی و جانوری

حمید ظهرابی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس هم در صحبت با خبرنگار فارس اظهار کرد: رسالت اداره کل حفاظت محیط زیست در حفظ و حراست از تنوع زیستی گیاهی و جانوری، بسیار مهم و اساسی است و اکیپ‌های محیط زیست در روز سیزده به در، در آماده باش کامل خواهند بود و به دقت مناطق را مورد پایش قرار خواهند داد تا طبیعت و حیات وحش آسیب نبیند.

وی ادامه داد: اکیپ‌های محیط زیست استان، مناطق تحت مدیریت، مناطق آزاد و تفرجگاه‌ها را با تمام توان، مورد پایش قرار خواهند داد و محیط بانان و کارشناسان با حضور در تفرجگاه‌ها و باغات توصیه‌ها و هشدارهای لازم را به گردشگران طبیعت خواهند داد تا طبیعت و حیات وحش موجود در منطقه بطور عمدی یا سهوی آسیب نبیند.

چند نکته ۱۳ به‌دری

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس از گردشگران طبیعت خواست از شکستن شاخه‌های درختان، نزدیک شدن به سکونتگاه‌های وحوش و آویزان کردن تاب از شاخه‌های نازک و شکننده و برافروختن آتش در نقاط جنگلی و دارای پوشش گیاهی به جد پرهیز کنند و آتش را قبل از ترک محل با آب و خاک خاموش کنند.

ظهرابی افزود: خانواده‌ها از رهاسازی ماهیان قرمز و انداختن سبزه‌ها در رودخانه‌ها، سدها، آبگیرها و چشمه ها اجتناب کنند، چرا که علاوه بر زشت شدن چهره طبیعت، سبب آلودگی آب نیز خواهد شد.

وی تصریح کرد: کارشناسان کشیک این اداره کل در روز سیزده بدر آماده برای ارائه خدمات  همچنین پاسخگویی به سوالات و رسیدگی به شکایات از سوی گردشگران طبیعت هستند.

علی ذاکری فعال محیط زیست است و درباره روز سیزده به در، از خبرنگار فارس خواست تا توصیه‌هایی را به همه هم استانی‌ها ارائه دهد:

من یک استان فارسی با فرهنگ هستم و فرق طبیعت را با زباله دان می‌دانم.
می‌دانم که رودخانه وسیله ایاب و ذهاب زباله‌های من نیست.
می‌دانم که رودخانه شاهرگ حیات بخش کوهستان است.
من هنگام ترک طبیعت به پشت سر خود نگاه می‌کنم، مبادا زباله‌ای بر جای گذاشته باشم.
من به دوستان و هموطنانم که نسبت به پاک نگه داشتن طبیعت بی تفاوت‌اند، با لبخند تذکر می‌دهم.
من یک دوست‌دار طبیعتم، وقتی آن را ترک می‌کنم، نه چیزی به آن اضافه کرده‌ام و نه چیزی از آن کاسته‌ام.
من سخاوت طبیعت را می‌فهمم، آنچه از او می‌خواهم به من خواهد داد: لذت، آرامش، شادی، زیبایی، سکوت.
من طبیعت را میراث پدران و سهم فرزندانم می‌دانم.
می‌دانم یک کیسه پلاستیکی ِ کمتر در روز یعنی چه! و خرید در پاکت‌های کاغذی و چند بار مصرف چه اثراتی دارد.
می‌دانم کاغذ و پلاستیک و شیشه و فلز زباله نیستند.
می‌دانم که کاغذ ِبیشتر یعنی قطع درختان ِ کمتر.
می‌دانم که درخت کمتر یعنی پرنده کمتر ، و می‌دانم آسمان بی‌پرنده یعنی چه!
من درس حفاظت از طبیعت را در مدرسه زندگی آموخته‌ام
صحنه پرتاب زباله از خودرو قلب مرا می‌آزارد و جاده‌ها و ریل‌های آلوده در دل جنگل، دلم را به درد می‌آورد.
من حق حیات را برای همه حیوانات و گیاهان محترم می‌شمارم، پس هیچگاه و به هیچ بهانه‌ای در طبیعت، جان جانداری را نمی‌گیرم.
من عاشق طبیعت و حیوانات و پرندگان هستم، پس هرگز لانه پرندگان و خانه حیوانات وحشی را نابود نمی‌کنم.
من ردپای زباله را تا بلندترین قله‌ها و پست ترین دره‌ها و دورترین کویرها و انبوه‌ترین جنگل‌ها دیده‌ام و از خود پرسیده‌ام: جز انسان چه کسی به اینجا دسترسی دارد؟
من نمی‌توانم همه را اصلاح کنم، نمی‌توانم به همه تذکر بدهم، اما از خودم شروع خواهم کرد، از اصلاح خود!

انتهای پیام/م/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول