اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

«اوکراین» محور رایزنی وزیر امور خارجه قرقیزستان با همتای آلمانی

وزیر امور خارجه جمهوری قرقیزستان با وزیر امور خارجه فدرال آلمان دیدار و در مورد وضعیت اوکراین و همکاری‌های دو جانبه گفت‌وگو کرد.

«اوکراین» محور رایزنی وزیر امور خارجه قرقیزستان با همتای آلمانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «روسلان قزاق بایف» وزیر امور خارجه قرقیزستان در سفر کاری به برلین با «آنیلنا بربوک» وزیر امور خارجه فدرال آلمان دیدار و در مورد مسائل «اوکراین» گفت و گو کرد.

در این گفت و گو آمادگی متقابل طرفین برای تقویت و تشدید بیشتر همکاری‌های قرقیزستان و آلمان در قالب‌های دوجانبه و چندجانبه تأیید شد.

وزیران دو کشور بر اهمیت سازماندهی دیدارهای متقابل در سطوح عالی و همچنین امضای اسناد دوجانبه و چندجانبه برای رساندن روابط قرقیزستان و آلمان به سطح جدیدی تاکید کردند.

همچنین در زمینه تأثیر وضعیت افغانستان و اوکراین بر آسیای مرکزی و همه‌گیری کووید-19، از طرف آلمانی خواسته شد تا موضوع اجرای پروژه‌های مالی و فنی دوجانبه در قرقیزستان از طریق فدرال را بررسی کند.

در این دیدار طرفین تاکید کردند که آلمان یکی از شرکای اولویت دار قرقیزستان در اتحادیه اروپا است که سهم بسزایی در توسعه دموکراتیک این کشور داشته است.

طرف آلمانی امکان حمایت کارشناسی و مشورتی از اصلاحات انجام شده توسط رهبری قرقیزستان با هدف افزایش کارایی نهادهای دولتی، ریشه کنی فساد و تقویت نهادهای دموکراتیک را مطرح کرد.

وضعیت اوکراین به طور جداگانه مورد بررسی قرار گرفت، از جمله در زمینه مسائل تقویت انرژی و امنیت غذایی که در کنفرانس انتقال انرژی در برلین مورد بحث قرار گرفت.

تاکید شد که قرقیزستان حامی رعایت موازین و اصول شناخته شده جهانی حقوق بین الملل است که در منشور سازمان ملل متحد و سایر اسناد از جمله تمامیت ارضی کشورها و حل و فصل مناقشات از طریق مسالمت آمیز آمده است. همچنین اهمیت رعایت اصل تقسیم ناپذیری امنیت توسط همه کشورها مورد توجه قرار گرفت.

قزاق بایف بار دیگر بر لزوم حل و فصل هرگونه درگیری منحصراً از طریق ابزارهای سیاسی و دیپلماتیک در میز مذاکره تاکید کرد و همه طرف‌های ذینفع باید به دنبال هر فرصتی برای حل این وضعیت باشند، از جمله ایجاد قالب‌ها و سازوکارهای جدید در صورتی که قالب‌های موجود کارایی خود را از دست داده باشند.

مذاکرات جاری میان نمایندگان روسیه و اوکراین، تلاش‌ها و ابتکارات میانجی‌گری کشورها در راستای پایان دادن به درگیری‌های مسلحانه و دستیابی به صلح از جمله تلاش‌های رهبری سیاسی آلمان، فرانسه و ترکیه با رویکرد مثبت مورد توجه قرار گرفت.

قزاق بایف بار دیگر بر آمادگی طرف قرقیزستانی برای فراهم کردن بستر و ارائه کمک در صورت لزوم تاکید کرد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول