اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

کارشناس قرقیز: حذف دلار و انجام معاملات به «روبل» به نفع کشورهای منطقه است

کارشناس مسائل اقتصادی قرقیزستان بر مزایای انجام معاملات کشورهای منطقه اوراسیا با ارزهای ملی تأکید کرد.

کارشناس قرقیز: حذف دلار و انجام معاملات به «روبل» به نفع کشورهای منطقه است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «آییلچی ساریبایف»، پروفسور و دکترای اقتصاد قرقیزستان تاثیر فروش گاز روسیه به کشورهای غیردوست به روبل بر اقتصاد قرقیزستان را تشریح کرد.

شایان ذکر است که «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه دستور داد از 31 مارس سازوکار فروش گاز این کشور و دریافت بهای آن به روبل باید تکمیل شود. دولت به همراهی بانک‌های روسیه و «گازپروم» مجموعه‌ای از اقدامات را برای تغییر ارز دریافتی به روبل در ازای پرداخت‌ بهای گاز طبیعی به کشورهای اتحادیه اروپا و سایر کشورهایی که اقدامات محدودکننده علیه شهروندان فدراسیون روسیه اعمال کرده‌اند، اجرا می‌کنند.

ساریباف در این زمینه خاطرنشان کرد: پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، همه کشورهای فضای پس از فروپاشی شوروی به دلار وابسته شدند.

وی افزود: امروزه غرب در دو جبهه اطلاعات نظامی و مؤلفه اقتصادی جنگ علیه روسیه و چین راه انداخته است. همه این تغییرات در نرخ دلار، یوان، سوم، روبل با بحران اقتصادی جهانی مرتبط است که در سال 2008 آغاز شد. دلیل آن این است که در واقع، بازار سهام خارجی یک حباب مالی بدون پشتوانه است.

وی تاکید کرد: فشار غرب بر روسیه همه جهان را و نه فقط روسیه را بر آن داشت تا روابط اقتصادی جدیدی ایجاد کنند.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: خیلی زود، بسیاری از کشورها به روابط جدید روی خواهند آورد و پرداخت‌ها را با ارزهای واقعی یا طلا آغاز خواهند کرد. اکنون می‌بینیم که روسیه چگونه حاکمیت اقتصادی خود را به دست می‌آورد و اولین گام در این مسیر فروش گاز به روبل است. این در حال حاضر انجام شده است. واضح است که دلار حتی در قرقیزستان ارزان‌تر می‌شود. در نتیجه همه این تغییرات، روبل و سوم هر دو محتوای واقعی عادی خواهند داشت.

به گفته وی، قرقیزستان نه تنها به هیچ وجه متضرر نخواهد شد، بلکه از چنین وضعیتی سود خواهد برد.

وی خاطرنشان کرد: ما 4 شریک اصلی در روابط اقتصادی بین المللی داریم از جمله، روسیه، قزاقستان، چین و ترکیه. از این واقعیت که ما به یک رابطه جدید با آنها در قالب پرداخت‌های بین ایالتی به صورت تنگه، روبل، یوان تغییر خواهیم داد، سوم قرقیزستان چیزی از دست نخواهد داد.

 ساریبایف گفت: ما همچنین از این واقعیت که به اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سازمان همکاری شانگهای وارد شدیم، امتیاز بزرگی خواهیم گرفت زیرا تقویت اقتصاد روسیه و چین به طور خودکار تأثیر مثبتی بر اقتصاد ما خواهد داشت.

لازم به ذکر است که پیشتر «دیمیتری پسکوف» دبیر مطبوعاتی رئیس جمهور فدراسیون روسیه گفت که نحوه پرداخت گاز روسیه به روبل در حال بررسی است، اما می‌توان با اطمینان گفت که فدراسیون روسیه آن را به صورت رایگان عرضه نخواهد کرد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول