اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تأکید رؤسای جمهور ترکیه و ازبکستان بر ارتقاء روابط به سطح مشارکت راهبردی

رؤسای جمهور ترکیه و ازبکستان در پایان دومین نشست شورای همکاری دو کشور در شهر «تاشکند» چندین سند امضا کردند.

تأکید رؤسای جمهور ترکیه و ازبکستان بر ارتقاء روابط به سطح مشارکت راهبردی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه و «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان در پایان دومین نشست شورای همکاری سطح عالی در شهر «تاشکند» بیانیه مشترک را امضا کردند.

رئیس جمهور ازبکستان در پایان این نشست گفت: با توجه به سطح بالای روابط بین ازبکستان و ترکیه به توافق رسیدیم که سطح آن را به شراکت راهبردی همه جانبه افزایش دهیم.

میرضیایف در سخنرانی خود به مردم برادر دو کشور، جشن نوروز و فرارسیدن ماه مبارک رمضان را تبریک گفت و بر اشتراک تاریخی و فرهنگی و تقویت آن تاکید کرد.

وی اظهار داشت: کشورهای ما در چهارراه جاده ابریشم بزرگ قرار دارند که از قدیم به محل‌ تلاقی و ارتباطی جاده‌ها بین آسیا، اروپا و آفریقا معروف است. با وجود اینکه امروز مردم برادر ترکیه در فاصله هزار کیلومتر از ازبکستان زندگی می‌کنند، ما از لحاظ نزدیکی زبان و ارزش‌های معنوی به طور کامل گره خورده‌ایم. ما یک ریشه تاریخی، امید و تلاش‌های مشترک داریم.  

رئیس جمهور ازبکستان با اشاره به توسعه روابط تجاری و سرمایه گذاری بین دو کشور گفت: طی سال‌های اخیر مبادلات بازرگانی دوجانبه 2.5 برابر و تعداد شرکت‌های مشترک 5 برابر افزایش یافته است. حجم سرمایه گذاری‌های ترکیه در ازبکستان 70 برابر رشد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: نشست امروز، شورای همکاری راهبردی سطح عالی، صفحه جدیدی را در تاریخ شراکت دو کشور باز کرد که در توسعه روابط دوستانه و همکاری‌های عملی سهم بزرگی دارد.

به گفته وی، در چارچوب این گفت و گوها همکاری‌های سیاسی، بین پارلمانی، اقتصادی و بازرگانی در حوزه‌های سرمایه گذاری، حمل و نقلی، صنایع نساجی، انرژی، کشاورزی، بهداشتی، تبادلات فرهنگی نیز بررسی و همچنین «نقشه راه» مشترک برای اجرای کامل تمام توافقات به دست آمده تنظیم خواهد شد.    

رئیس جمهور ازبکستان اذعان کرد که همچنین علاقمندی برای برقراری همکاری‌های نزدیک در  توسعه ساز و کارهای همکاری‌های دولتی- خصوصی وجود دارد.

وی همچنین به موضوعات فرهنگی میان دو کشور اشاره کرد و گفت: در سال گذشته میلادی در شهر «آنکارا» و «استانبول» روزهای فرهنگ ازبکستان برگزار شد. برنامه‌ریزی می‌شود در سال جاری میلادی روزهای فرهنگی ترکیه در شهرهای «تاشکند» و «سمرقند» برگزار شود.

میرضیایف در پایان گفت: سفر رئیس جمهور ترکیه در گشایش امکانات جدید و گسترش همکاری‌های دو کشور سهم بزرگی دارد. درهای وطن نیاکان شما همیشه بر روی جنابعالی و تمام برادران ترک ما باز است.

علاوه بر این، در سطح دولت، وزارتخانه‌ها و ادارات دو کشور 9 سند مبنی بر گسترش همکاری‌های همه جانبه ازبکستان و ترکیه امضا کردند.

قرارداد در تسهیل امور تجاری، پروتکل در مورد تبادل اطلاعات در مورد جابجایی کالاها و وسایل حمل و نقلی از طریق مرزهای دولتی، یادداشت تفاهم همکاری در زمینه کار و اشتغال، یادداشت تفاهم همکاری در زمینه پزشکی قانونی، یادداشت تفاهم همکاری در زمینه ساختمانی، برنامه اقدامات برای سال‌های 2022 و 2023 میلادی بین وزارتخانه‌های بهداشت، قرارداد همکاری بین خبرگزاری ملی ازبکستان و خبرگزاری «آناتولی» ترکیه از جمله آنان است.

در چارچوب سفر رئیس جمهور ترکیه به ازبکستان یک رویداد مهم دیگر، مراسم راه اندازی نیروگاه حرارتی معاصر در استان «تاشکند» و آغاز طرح ساخت نیروگاه مشابه در استان «سردریا» برگزار شد. این طرح‌ها توسط شرکت «Cengiz Enerji» ترکیه اجرا می‌شود.

میرضیایف در این مراسم با اشاره به اهمیت این طرح گفت: اجرای این طرح‌ها نشانگر بارز همکاری ازبکستان و ترکیه در زمینه اقتصادی است. فقط در سال اخیر با همکاری شرکت‌های ترکیه 5 طرح بزرگ انرژی اجرا شده است. از جمله ظرفیت کلی این نیروگاه‌ها با احتساب طرح‌های کنونی به 1.4 هزار مگاوات می‌رسد.

همچنین تاکید شد که در نتیجه بازسازی بخش انرژی ازبکستان تا سال 2026 میلادی بر اساس شراکت دولتی- خصوصی 20 طرح به ارزش 12 میلیارد دلار اجرا خواهد شد. این طرح‌ها به طور تکمیلی 71 میلیارد کیلووات ساعت برق تولید خواهند کرد. در نتیجه 12 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در سال صرفه جویی خواهد شد.   

در این مراسم روسای جمهور ازبکستان و ترکیه با فشار دادن کلیدی، نیروگاه حرارتی در ناحیه «کبرا» را راه اندازی و و ساخت نیروگاه حرارتی در ناحیه «خواست» را آغاز کردند.

ظرفیت نیروگاه حرارتی ساخته شده در ناحیه «کبرا» استان «تاشکند» 240 مگاوات است. این نیروگاه در سال 2 میلیارد کیلووات ساعت برق تولید خواهد کرد.

ظرفیت نیروگاه حرارتی جدید در ناحیه «خواست» استان «سردریا» 220 مگاوات است و در سال یک میلیارد و 700 هزار کیلووات ساعت برق تولید خواهد کرد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول