اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

بیش از 2 میلیون و 600 هزار واحد مسکونی ناپایدار در کشور وجود دارد

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بیش از دو میلیون و ششصد هزار واحد ناپایدار در کشور وجود دارد.

بیش از 2 میلیون و 600 هزار واحد مسکونی  ناپایدار در کشور وجود دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک؛ محمد آیینی ظهر امروز در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی با بیان اینکه بیش از ۴۶ درصد هزینه خانوارهای ایرانی به مجموعه راه و شهرسازی مربوط است، اظهار کرد: ۳۵ درصد از هزینه‌های خانوارها به مسکن و ۱۱ درصد به حمل و نقل تعلق می‌گیرد البته در شهری مانند اراک هزینه مسکن بالای ۵۰ درصد است.

وی افزود: از سوی دیگر این دو بخش، قریب به ۱۲ تا ۱۳ درصد تولید ناخالص ملی و همین‌طور بیش از ۲۵ درصد از اشتغال مستقیم و غیرمستقیم را به خود اختصاص می‌دهند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: دو مسئله اصلی کشور که جزو کارویژه های دولت مردمی سیزدهم بوده، ساخت یک میلیون واحد مسکن و ایجاد یک میلیون شغل است که در برنامه خود قرار داده و بخش عمده‌ای از آن در همین مجموعه می‌تواند تحقق یابد.

آیینی با بیان اینکه مجموعه راه و شهرسازی با چالش‌های عمده‌ای مواجه است بیان کرد: مهمترین چالش پیش رو ضعف شدید در زیرساخت‌های حمل و نقل است؛ راه‌هایی که به مضمحل شدن نزدیک هستند و باید ترمیم شوند.

وی اضافه کرد: در برآورد سال گذشته مشخص شد که بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان برای نگهداری راه‌ها و تجهیزات راهسازی که عمر بالایی دارند و کار را دشوار می‌کنند، نیاز است.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: حداقل منابع ممکن و شاید خنده‌دار برای این مجموعه در نظر گرفته شده بود، در سال گذشته مجموع اعتبارات عمرانی وزارت در حوزه راه ۲۰ هزار میلیارد تومان بوده که تنها کفاف یک بزرگراه را می‌دهد.

آیینی با اشاره به موضوع بازآفرینی شهری بیان داشت: در حوزه بازآفرینی شهری بیش از دو میلیون ۶۳۰ هزار واحد ناپایدار(که نه اسکلت فلزی و نه بتنی دارد) در کشور شناسایی شده است.

وی افزود: در استان مرکزی دو هزار و ۲۰۰ هکتار در محلات و بافت‌های فرسوده، سکونتگاه‌های غیررسمی و... است و حدود ۱۰۰ هزار خانوار که جمعیت ۳۱۴ هزارنفری را شامل می‌شود در آن ساکن است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ادامه داد: از ۱۰۰ هزار خانوار که در ۹۸ هزار واحد مسکونی هستند بیش از ۵۰ هزار واحد ناپایدار است که باید زودتر به این موضوع پرداخته شود. با همه تلاش‌هایی که در سال‌های گذشته انجام شده فقط ۲۰۵ هزار واحد ناپایدار در سطح کشور نوسازی شده است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه بیش از ۱۰ میلیون واحد مسکونی نیاز کشور است عنوان کرد: در آخرین آمار ثبت نام بیش از پنج میلیون نفر در قالب طرح نهضت ملی مسکن در سامانه صورت گرفته است.

آیینی بیان کرد: توسعه‌گران می‌توانند از ماده چهار قانون حمایت از احیا، بهسازی و بازسازی بافت‌های فرسوده، استفاده کنند و بعد از اخذ مجوز از شرکت بازآفرینی شهری وارد محدوده شوند و از همان اختیاراتی که دولت و شهرداری‌ها دارند بهره ببرند.

وی گفت: در شهرستان اراک سرمایه‌گذاران و توسعه گران بخش مسکن می‌توانند در حوزه بازآفرینی شهری ۳۵۰ میلیون تومان تسهیلات با کارمزد چهار درصد دریافت کنند که کارمزد تسهیلات ۱۵۰ میلیون تومان آن صفر است و باید مالکان نیز حمایت شوند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران یادآور شد: شهرداران نیز موظف‌اند که برای صدور پروانه در بافت‌های فرسوده ۱۰۰ درصد تخفیف بدهند.

آیینی با بیان اینکه حداقل زمان صدور پروانه حدود هشت ماه است تأکید کرد: بروکراسی اداری نیز برای اخذ پروانه به حداقل و حتی به یک ماه برسد و این مهم نیز باید مدنظر باشد از تمام ظرفیت‌های معطل‌مانده، بافت‌های ناکارآمد شهری بهره‌گیری و تمام موانع نیز رفع شود.

وی خاطرنشان کرد: موضوع سند دارد کردن منازل مسکونی در سکونتگاه‌های غیررسمی اراک و ساوه به تصویب رسیده و دولت سیزدهم تعهدات سال ۹۳ را نیز عهده‌دار شده است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اضافه کرد: همچنین خریداران مسکن در طرح نهضت ملی نیاز ندارند که فرم (ج) آنها سبز باشد و یا ساکن آن منطقه باشند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول