اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

نوروزگاه؛ فرصت شناسایی و ثبت بازی‌های بومی محلی / 7 بازی از همدان ملی می‌شود

کارشناس مسوول ثبت آثار معنوی اداره‌کل میراث فرهنگی همدان با بیان اینکه نوروزگاه فرصتی برای شناسایی و ثبت بازی‌های بومی محلی است گفت: هفت بازی بومی و محلی استان همدان ثبت ملی می‌شود.

نوروزگاه؛ فرصت شناسایی و ثبت بازی‌های بومی محلی / 7 بازی از همدان ملی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، فریبا نعمتی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین شاخص‌های فرهنگی هر قومیت، استان یا سرزمینی، بازی‌های محلی و سنتی است.

وی با بیان اینکه بازی‌های محلی یکی از نشانه‌های خلاقیت کودکان در خانواده محسوب می‌شود گفت: در گذشته که اسباب‌بازی کمی در دسترس بود و کودکان از داشتن آن محروم بودند، خودشان اسباب‌بازی‌‌ها را می‌ساختند و با آن سرگرم می‌شدند. 

کارشناس مسوول ثبت میراث معنوی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان عنوان کرد: بازی‌ها نتیجه‌ به وجود آمدن اوقات فراغتی است که کودک یا نوجوان می‌تواند با استفاده از آن سرگرم شود، به همین دلیل، انواع بازی‌ها در فصل‌های مختلف در سرزمین‌ها و میان اقوام مختلف انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه بازی‌ها از موثرترین نمودهای شاخص فکری یک قومیت محسوب می‌شود خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین اقدامات اداره میراث‌فرهنگی شناسایی و حفظ بازی‌های سنتی است که در گذشته مرسوم بوده و امروزه به دلیل گسترش بازی‌های رایانه‌ای کمرنگ یا فراموش شده است.

نعمتی با بیان اینکه این اداره روند بازی‌ها را مستندنگاری می‌کند تا بتواند آن‌ها را در فهرست آثار ملی ایران قرار دهد گفت: استان همدان به دلیل وجود تنوع قومیتی دارای بازی‌های متنوعی است.

وی تأکید کرد: امروزه تلاش ما بر این است که بتوانیم بازی‌ها را شناسایی و ثبت کنیم و به ترویج آن ابتدا در روستاها و سپس در شهرها بپردازیم.

کارشناس مسوول ثبت آثار معنوی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان تصریح کرد: با کمک برگزاری جشنواره‌ها که به مناسبت‌های مختلف برگزار می‌شود، اقدامات مرتبط را انجام می‌دهیم. 

وی بیان کرد: استان همدان فعلا دو بازی «تنور کولبه» و «اتلما قریش» را در فهرست بازی‌های ملی قرار داده که مربوط به شهرستان کبودراهنگ می‌شود.

نعمتی عنوان کرد: روز گذشته در شهرستان اسدآباد، روستای ملحمدره بازی پرهیجان که در آن روحیه همکاری و همبستگی تقویت می‌شود را از نزدیک دیدیم و مستندنگاری کردیم تا مقدمات ثبت ملی آن فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه بیشترین بازی‌ها را در شهرستان‌های کبودراهنگ، اسدآباد و رزن شناسایی کردیم افزود: سعی در مستندنگاری این بازی‌ها داریم تا در خردادماه با آغاز جلسات شورای ثبت، بتوانیم با ارائه مستندات ۶ تا هفت بازی را به ثبت ملی برسانیم. 

کارشناس مسوول ثبت آثار معنوی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان یادآور شد: برگزاری آیین نوروزگاه فرصتی است تا با فراغت یافتن مردم و اجرای بازی‌های سنتی که از قدیم نیز در همین ایام رونق بیشتری داشته و در دید و بازدیدهای عید انجام می‌شده است، یادآوری و اجرا شود تا به انجام اقدامات به احیا و توسعه این بازی‌ها بپردازیم.

وی اضافه کرد: امسال اغلب شهرستان‌های استان مبادرت به برگزاری جشنواره بازی‌های بومی محلی کردند تا در این جشنواره‌های یک‌روزه بازی‌های سنتی شهرستان شناسایی شود.

انتهای پیام/۸۹۰۰۳/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول