اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

نوروز در سید سلطان محمد رودان + عکس

ایام نوروز، مردم استان‌های مختلف برای ابراز ارادت به آستان مقدس امامزاده سید سلطان محمد در رودان می‌آیند.

نوروز در سید سلطان محمد رودان + عکس

به گزارش خبرگزاری فارس از رودان، روستای زیارت سید سلطان محمد (ع) یکی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان رودان و پایگاه معنوی هرمزگان و جنوب کشور است. این روستا همانگونه که از نام او پیداست، امانت‌دار پیکر شریف امامزاده سید سلطان محمد (ع) فرزند هفتمین اختر تابناک آسمان امامت امام کاظم (ع) و برادر امام رضا (ع) است.

 

فاصله روستا تا مرکز شهرستان، رودان (دهبارز) ۴۵ کیلومتر است و در شمال غربی آن قرار دارد. روستای زیارت در شرق مرکز استان هرمزگان یعنی بندرعباس و در فاصله ۱۳۰ کیلومتری همانند نگینی درخشان خودنمایی می کند. مردم، این روستا را با نام پیرچوگان نیز می شناسند که لقبی برای امامزاده سیدسلطان محمد(ع) بوده و به معنای بزرگ منطقه چوگان است.

این اسم از تلفیق دو کلمه پیر و چوگان تشکیل شده که پیر به دلیل وجود مبارک امامزاده و لقبی برای آن حضرت به معنای بزرگ است و کلمه چوگان برمی گردد به چاهی که مقابل ساختمان امامزاده قرار دارد. این چاه در گذشته محلی بوده که آهوها از آب آن استفاده می کردند این چاه ابتدا چاهوگان نام داشته اما پس از گذشت زمان به چوگان تغییر نام داده است.

هوای این روستا در زمستان سرد و خشک همراه بادهای سرد و سوزناک است و هوای آن در تابستان معتدل متمایل به گرم و همچنین خشک است. مردم روستای پیرچوگان که مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند به زبان فارسی و با لهجه شیرین بندری صحبت می کنند.

روستای پیرچوگان در سال های نچندان دور دارای باغات فراوان، نخلستان های پر بار، کشاورزی و در کنار آنها دامداری بوده و مردم در کنار خدمت به زائران امامزاده (ع) به کار در این عرصه ها مشغول بوده اند اما امروزه به دلیل خشکسالی مداوم در این چند ساله بخش کشاورزی و باغداری از بین رفته است و بیشتر مردم روستا در زمینه های فعالیت های خدماتی به زائران، صنایع دستی و در کنار آن دامداری مشغول هستند.

 

روستای پیرچوگان به دلیل وجود مقدس امامزاده سید سلطان محمد (ع) در دل خود و وجود مناظر طبیعی فراوان در اطراف روستا مقصد جمع کثیری از گردشگران هستند. بیشتر گردشگرانی که به این دیار می آیند از استان همجوار کرمان، سیستان و بلوچستان و فارس هستند، هرچند که در این روستا مسافرانی از سایر استانهای دور و نزدیک نیز خواهید یافت.

در ایام نوروز، شب های قدر، تاسوعا، عاشورا و اربعین حسینی و به طور کلی در ایام تعطیل، روستای پیرچوگان به میعادگاه جمع کثیری از زائران تبدیل می شود، به گونه ایی که در سال ۸۹ به عنوان ۱۰ منطقه برتر گردشگری کشور شناخته شده است.

 نباید از مناظر طبیعی در کمک به جذب مسافران به سمت این روستا چشم پوشی کرد، مناظری که جلوه دیگر به این روستا پرافتخار می دهند از این مناظر بسیار می توان به منطقه سیاحتی، زیارتی قدمگاه، مزار یاران امامزاده، مغندر،چاهک و مناطق خوش آب و هوای تنگاه، پودونو اشاره کرد.

 درختان و گیاهانی از قبیل کُنار (سدر)، کهور ایرانی، انجیر، آویشن و ناگرد که بیشتر منطقه را زیر پوشش خود قرار داده اند ظاهری دلربا به این منطقه بخشیده اند.

در این روزها یعنی ایام نوروز باستانی سال 1401 زائران و گردشگران از اقصی نقاط ایران بخصوص شهرستانهای همجوار مانند کرمان، جیرفت، کهنوج، سیرجان، بم، بافت، بردسیر و رفسنجان، زاهدان، ایرانشهر، زابل و شهرها جنوبی استان فارس و همچنین ساکنان شهرهای مختلف استان هرمزگان با حضور در جوار بارگاه ملکوتی این امامزاده به راز و نیاز با معبود خویش می پردازند و از برنامه های فرهنگی و مذهبی و سایر خدماتی هم اکنون در  این بقعه متبرکه فراهم شده بهره مند می شوند.


عکاس: حامد آزادی

انتهای پیام/88059/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول