اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

کاربرد رایحه‌درمانی در پیشگیری و درمان بیماری‌ها/ از تسکین درد مفاصل تا میگرن

رایحه‌درمانی یک نوع طب سنتی و گیاهی است که در آن با استفاده از بوها و روغن‌ها و گیاهان خاص به درمان انواع بیماری‌ها و رسیدن به آرامش و خوشبو کردن فضای خانه استفاده می‌شود.

کاربرد رایحه‌درمانی در پیشگیری و درمان بیماری‌ها/ از تسکین درد مفاصل تا میگرن

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، رایحه‌درمانی یک نوع طب سنتی و گیاهی است که در آن با استفاده از بوها و روغن‌ها و گیاهان خاص به درمان انواع بیماری‌ها و رسیدن به آرامش و خوشبو کردن فضای خانه استفاده می‌شود. در رایحه درمانی از بعضی از روغن‌های خوشبو و گیاهانی برای استنشاق و ماساژ استفاده می‌کنند؛ در کل لغت رایحه‌درمانی یا آروماتراپی به معنای درمان با بوی خوش است.

وارد شدن به فضای بسته‌ای که بوی نامطبوعی دارد موجب می‌شود تا شما احساس راحتی نکنید و به لحاظ روحی آرامش‌تان به هم می‌ریزد. روش‌های مختلفی برای خوشبو کردن فضای خانه بدون نیاز به استفاده از مواد و خوشبوکننده‌های شیمیایی وجود دارد. گیاهان خوشبوکننده یکی از بهترین گزینه‌ها هستند؛ چرا باید از مواد شیمیایی برای خوشبو کردن هوا استفاده کرد وقتی گیاهان تازه این خاصیت را دارند؟ خوشبوکننده‌ها و اسپری‌های شیمیایی اغلب حاوی مواد شیمیایی مضر مانند فتالات و دی کلروبنزن هستند.

رایحه‌ای دلپذیر از گیاهان خوشبوکننده می‌تواند تفاوت چشمگیری در فضای خانه یا به طور کلی در هر فضای داخلی و بسته‌ای ایجاد کند. رایحه‌های دلپذیر گیاهان خوشبوکننده خیلی زود احساس آرامش را در فضا ساطع می‌کنند یا خاطره و تجربه‌ای شیرین و دلنشین را به ما یادآوری می‌کنند.

در این گزارش گیاهانی را معرفی می‌کنیم که به تنهایی می‌توانند فضای خانه را خوشایند کنند و برای رایحه‌درمانی مفید باشند. همچنین این گیاهان مناسب برای تهیه اسماج نیز هستند.

 

رایحه‌درمانی سیستم ایمنی را تقویت می‌کند

محمد کریمی، متخصص طب سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به فواید رایحه درمانی اظهارداشت: رایحه‌درمانی سیستم ایمنی را تقویت می‌کند، استرس، اضطراب، تنش‌های درونی و اختلالات روانی را کاهش می‌دهد، با قارچ‌، ویروس و باکتری‌‌های بیماری‌‌زا مبارزه می‌کند، دستگاه گوارش را تسکین می‌دهد، هضم غذا را بهبود می‌بخشد، روند بهبود بیماری‌ها را تسریع می‌بخشد، درد مفاصل را تسکین می‌دهد، سردرد و میگرن را درمان می‌‌کند.

 

 

وی با بیان اینکه درمنه گیاهی است که در عطرسازی کاربرد فراوانی دارد، به آرامی رشد می‌کند و بوی آن اعتیادآور است، گفت: درمنه یکی از منحصربه فردترین و خوشبوترین رایحه‌ها را برای فضاهای بسته به ارمغان می‌آورد، درمنه متشکل از ۲۰۰ تا ۴۰۰ گونه از گیاهان علفی است که نام‌های رایجی مانند مریم گلی، کنگر و افسنطین دارند که به احتمال زیاد با آن‌ها آشنایی دارید.

  وی با بیان اینکه گیاهان خوشبوکننده درمنه مانند افسنطین میلیون‌ها سال در طب سنتی چین و هند مورد استفاده قرار گرفته‌اند، افزود: امروزه آن‌ها به خاطر رایحه‌ قوی و طعم تلخ شناخته می‌شوند، برای افراد سیگاری این گیاه بوی بد دهان بعد از سیگار کشیدن را از بین می‌برد، درمنه یکی از منحصربه فردترین و دلپذیرترین رایحه‌ها را به فضای خانه می‌آورد.

نعنا بوی خوشایند و مطبوعی را به فضای بسته خانه می‌دهد

کریمی با اشاره به اینکه یکی دیگر از گیاهان خوشبوکننده نعنا است، بیان کرد: وقتی به نعنا فکر می‌کنید در واقع مقدار منتول موجود در آن است که رایحه، طعم و حس نعنایی را به شما می‌دهد، حدود ۱۳ الی ۲۴ گونه از این گیاه در سراسر جهان وجود دارد، از این رو، ترکیبات طبیعی متعددی از آن به وجود آمده‌اند، رایحه و عطر منتول همه‌پسند نیست، مثلا نعنا یک گیاه دورکننده حشرات است.

 

متخصص طب سنتی ادامه داد: پرورش گیاه نعنا بسیار ساده است، وقتی یک گیاه به خوبی رشد کند، منبع بی پایانی از برگ نعناع در اختیار خواهید داشت، بنابراین، اگر به دنبال گیاهی می‌گردید که بوی خوشایند و مطبوعی را به فضای بسته خانه بدهد، نعنا یک گزینه عالی است.

بادرنجبویه

وی با اشاره به اینکه بادرنجبویه یکی دیگر از گیاهان خوشبوکننده است، اضافه کرد: اگر چه این گیاه از خانواده‌ی نعنائیان به حساب می‌آید اما ارزش این را دارد که در فهرست گیاهان خوشبوکننده جایگاه مختص به خود را داشته باشد.

 

تسکین استرس و اضطراب، تمرکز ذهنی با رزماری

کریمی با اشاره به اینکه یکی دیگر از اعضای خانواده نعنا، رزماری است که به راحتی می‌تواند در جایگاه نخست از فهرست گیاهان خوشبوکننده قرار گیرد، افزود: فرقی نمی‌کند که از قبل با این گیاه آشنا باشید یا نه، به احتمال زیاد عطر آن برای شما خوشایند است؛ مطالعات به این نتیجه دست یافتند که ترکیبات جذب شده از طریق رایحه‌ رزماری به طور مستقل از طریق مسیرهای عصبی شیمیایی مختلف بر شناخت و وضعیت ذهنی فرد تاثیرگذار است.

متخصص طب سنتی با اشاره به اینکه رایحه‌ رزماری با تسکین استرس و اضطراب، تمرکز ذهنی، هوشیاری و حافظه و همچنین خلق و خو را بهبود می‌بخشد، گفت: رزماری بیشتر به دلیل کاربردهایی که در آشپزی دارد شناخته شده است، این گیاه در پخت انواع گوشت، مرغ و ماهی و در ترکیب با سبزیجات، قارچ و سیب زمینی بسیار کاربرد دارد؛ نکته قابل توجه این است که اسانس آن خوراکی نیست.

ریحان

وی با بیان اینکه ریحان شیرین تایلندی و سایر انواع ریحان رایحه‌ی فوق‌العاده‌ای دارند که برای خوشبو کردن فضای داخلی خانه مناسب است، اضافه کرد: پونه کوهی یکی دیگر از گیاهان خوشبوکننده است که پرورش آن بسیار کار ساده‌ای است، برگ‌های کوچک این گیاه عطر بسیار خوشایندی دارند.

کریمی خاطرنشان کرد: کندر، سدر، علف لیمو، اکالیپتوس، رازیانه، شوید، گشنیز، صنوبر، ترنج، آویشن، زوفای برگ پهن، اسطوخودوس، مریم گلی، بابونه از دیگر گیاهان خوشبوکننده خانه است.

 

 

رایحه‌درمانی یک روش مؤثر برای کنترل خلق و خو و وضعیت روحی است

مریم امیری، کارشناس طب سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه رایحه درمانی روشی مفید و مؤثر برای بهبود خلق و خو و وضعیت ذهنی است، گفت: در رایحه درمانی از گیاهان خوشبوکننده که به راحتی در فضای داخلی خانه قابل پرورش هستند استفاده می‌شود و عصاره‌ و اسانس آن‌ها استخراج می‌شود.

وی با بیان اینکه امروزه مردم به این نتیجه رسیده‌اند که رایحه‌درمانی یک روش مؤثر برای کنترل خلق و خو و وضعیت روحی است، بیان کرد: رایحه درمانی برای افراد مبتلا به اختلالات اضطراب، دردهای مزمن، اختلالات خواب مفید است.

 

خواب راحت با رایحه یاس و رز
امیری با بیان اینکه اگر پس از بیدار شدن از خواب باز هم احساس خستگی می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم رایحه یاس را استشمام کنید، بیان کرد: در مطالعات محققان آلمانی مشخص شد، داوطلبانی که در اتاقی با رایحه گل رز به خواب رفتند خواب آرام و بهتری داشتند، در حالی که داوطلبانی که در اتاق بد بو خوابیدند، دچار کابوس شدند.

کارشناس طب سنتی با بیان اینکه مثل هر روش دیگری که استثناهایی دارد، آروماتراپی هم موارد ممنوعه‌ای دارد و کسانی هستند که نباید سراغ این روش بروند، عنوان کرد: زنان باردار نباید در طول دوره بارداری‌شان از رایحه‌درمانی استفاده کنند.
وی با بیان اینکه افراد مبتلا به آسم نه تنها باید دور استفاده از رایحه‌درمانی را خط قرمز بکشند که باید نسبت به قرار گرفتن در معرض عطرها و اسپری‌ها نیز حساس باشند، گفت: مبتلایان به آلرژی‌ها، وقتی بهار می‌رسد و با استشمام بوی گل ها دچار عطسه و سرفه می‌شوید، نباید توقع داشته باشید رایحه‌درمانی گزینه مناسب شما باشد.
امیری با اشاره به اینکه افرادی که دچار فشارخون هستند باید نسبت به استفاده از رایحه‌ها حساس باشند، ادامه داد: برای نمونه فشارخونی‌ها نباید به هیچ وجه سراغ رزماری یا اسطوخودوس بروند.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول