اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

فتح المبین مقدمه‌ای برای فتح خرمشهر بود

پیشکسوت و رزمنده دوران دفاع مقدس با اشاره به حال و هوای جبهه‌ها در ایام نوروز، گفت: در جبهه هم دید و بازدید و پذیرایی بود و روزهای سال نو در خط مقدم با گز و سوهان و خوراکی‌های متداول از یکدیگر پذیرایی می‌کردند.

فتح المبین مقدمه‌ای برای فتح خرمشهر بود

محمد نادرالاصلی پیشکسوت دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با بیان اینکه روز دوم فروردین ماه سالگرد عملیات فتح المبین است و در پی این عملیات بخش وسیعی از سرزمین‌مان آزاد شد، اظهار داشت: تا قبل از عملیات فتح المبین جبهه‌‌ها فروغ چندانی نداشت اما این عملیات وپیشرفت‌های مربوط به آن باعث شد که مردم به سمت جبهه‌ها بیایند.

فتح المبین مقدمه‌ای برای فتح خرمشهر بود

وی افزود: مارش حمله شب اول فروردین ۶۱ نواخته شد و من هم مثل دوستانم شهید فخاری، شهید علی نصری اعزام شده بودم و در مراحل مختلف این عملیات حضور داشتم؛ عملیات فتح المبین مقدمه‌ای برای فتح خرمشهر شد و خرمشهر، فتح الفتوح بود.

نادرالاصلی با تأکید بر اینکه مردم اصفهان مردم شهیدپروری هستند، خاطرنشان کرد: در این عملیات اصفهان، بیش‌ترین اعزام‌ها را داشت؛ در آن زمان پس از عملیات محرم ، تیپ کربلا به لشکر امام حسین(ع) تبدیل و یگان‌های اصفهان لبریز از نیرو شد، بسیاری از اصفهانی‌هایی که اعزام شدند از یگان‌هایی مثل تیپ مرتضی قربانی و مهدی تاج بودند که به پادگان جندی شاپور منتقل می‌شدند.

شروع بسیاری از عملیات‌ها با فتح‌المبین رقم خورد

این پیشکسوت دفاع مقدس با بیان اینکه جنس مردم اصفهان و ایران از جنس ایثار و فداکاری است، عنوان کرد: بعد از گذشت ۳۹ سال از عملیات فتح‌المبین دنیا آن را می‌بیند و شاهدیم که شروع بسیاری از عملیات‌های بعدی تا سال ۱۳۶۴ و عملیات والفجر۸، با عملیات فتح المبین بود.

وی پیرامون حال و هوای عید و سال جدید در ایام جنگ اذعان داشت: تمام ایام عید رزمندگان در مناطق عملیاتی حضور داشتند و مردم اصفهان عید و دید و بازدیدهایشان را به دور از فرزندان خود دنبال می‌کردند، کم‌تر خانواده‌ای بود که فرزندش اعزام نشده باشد.

نادرالاصلی با اشاره به حال و هوای جبهه‌ها در ایام نوروز ادامه داد: در جبهه‌ بچه‌ها، بچه‌های خوش مشربی بودند و آنجا هم دید و بازدید و پذیرایی داشتند و در روزهای سال نو در خط مقدم با گز و سوهان و خوراکی‌های متداول از یکدیگر پذیرایی می‌کردند؛ ثمره تداعی این خاطرات همین مورد است که شاهدیم مردم زمان تحویل سال به مزار شهدا می‌روند.

فکر بازگشت به شهر و دیارمان را هم نمی‌کردیم

این رزمنده دوران دفاع مقدس با یادآوری اینکه رزمندگان شب دوم و سوم با منورهای موجود که ستاره‌های قطبی را نشان می‌دادند، در کنار آموزش، فضا را چراغانی می‌کردند، تصریح کرد: این حرکت‌ها، اقدامات نمادینی بود تا رزمندگان از جبهه‌ها خسته نشوند؛ در خاطرم هست  تا زمانی که به ما نمی‌گفتند بروید، فکر بازگشت به شهر و دیارمان را هم نمی‌کردیم و آماده برای حمله بودیم.

وی با بیان اینکه نوروز برای هر شخصی شروعی نو است، یادآور شد: شاید اینکه برخی از افراد در دوران دفاع مقدس شروع نو خودشان را در دفاع از کشور و وطن می‌دانستند برای عده‌ای ثقیل و غیر قابل درک باشد.

شهدا نویدبخش حرکت‌های نو بودند

نادرالاصلی خاطرنشان کرد: کسانی که فرزندانشان را به جبهه می‌فرستادند و خبر شهادتشان را دریافت می‌کردند ایام دلگیر کننده‌ای داشتند، در آن روزها حال و هوای شهادت، جراحت و حضور در بیمارستان‌ها باهم آمیخته شده بود و مردم روزهای خوش خود را به حضور همه‌جانبه در جبهه‌ها تبدیل می‌کردند؛ نوروز تداعی کننده دل‌های خوش و راه‌های خوش است.

این پیشکسوت دفاع مقدس با بیان اینکه تعدادی از شهیدان که در این روزها تفحص می‌شوند در ایام عید به شهادت رسیده‌اند، اظهار کرد: شهدا در همین ایام اعزام می‌شدند و پیام‌آوران صلح و آزادی، نویدبخش حرکت‌های نو بودند.

انتهای پیام/۳۶۴۹/آ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول