اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

ایرانی‌ها در قرن ۱۴ شاهد تحولات زیادی بودند/ بیش از ۲۰۰ رویداد تلخ و شیرین مهم در قرن گذشته

تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی گفت: قرن ۱۴ شمسی یکی از قرن های استثنایی تاریخ ایران است با انبوهی از اتفاقات سیاسی، اقتصادی، نظامی، اجتماعی، عمرانی، علمی و فرهنگی که موجب تحولات زیادی در ایران و منطقه شده است.

ایرانی‌ها در قرن ۱۴ شاهد تحولات زیادی بودند/ بیش از ۲۰۰ رویداد تلخ و شیرین مهم در قرن گذشته

غلامرضا خارکوهی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: قرن ۱۴ شمسی از اول فروردین سال ۱۳۰۱ شمسی آغاز شد و در ۲۹ اسفند سال ۱۴۰۰ شمسی به پایان رسید، این قرن یکی از پرحادثه‌ترین دوران تاریخی ایران محسوب می‌شود.

وی قرن گذشته را قرن تحولات بزرگ و استثنایی ایران نامید و تصریح کرد: مردم ایران در طول ۱۰۰ سال گذشته شاهد هزاران رویداد کوچک و بزرگ بوده‌اند امّا رویدادهایی که در سطح ملی بسیار تاثیرگذار و مهم بودند تعدادشان بیش از ۲۰۰ مورد می‌باشد که برخی از آنها تلخ و برخی شیرین بوده است.

این تاریخ‌نگار اضافه کرد: تلخ‌ترین رویداد قرن ۱۴ شمسی در ایران کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ و بازگشت محمدرضا پهلوی به قدرت بود که موجب نابودی نهضت ملی و آغاز دوران سیاه نوینی از حاکمیت و خشونت رژیم پهلوی و سلطه آمریکا بر مقدرات کشور ایران شد و مدت ۲۵ سال به طول انجامید امّا شیرین‌ترین رویداد ۱۰۰ سال گذشته پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن سال ۵۷ و بر افتادن رژیم پهلوی بود که بزرگترین رویداد اواخر قرن بیستم میلادی نیز محسوب می‌شود.

خارکوهی با اشاره به اینکه در قرن ۱۴ شمسی مردم ایران شاهد انبوهی از رویدادهای مختلف بوده‌اند، گفت: به قدرت رسیدن رضاخان و پسرش و جنایات بی‌شمار آنان در حق ملت ایران، نابودی تاریخ ایران و جعل تاریخ شاهنشاهی، اشغال ایران توسط متفقین در جنگ دوم جهانی، تضعیف فرهنگ و مقدسات مذهبی ایرانیان، ترویج فساد و بی‌عفتی، تاسیس سازمان مخوف و شکنجه‌گر ساواک، حیف و میل ثروت ملی ایران توسط شاه و درباریانش از جمله رویدادهایی است که در قرن ۱۴ شمسی در ایران رقم خورد.

وی ادامه داد: غارت اراضی کشاورزی و جنگل و مراتع ملی، جشن‌های پرخرج خاندان پهلوی، خفقان و سلب آزادی‌های مذهبی و سیاسی، کشتار و سرکوب منتقدان بی‌گناه توسط حکومت شاه، پیروزی انقلاب اسلامی توسط مردم ایران به رهبری امام خمینی، جنگ‌های داخلی تجزیه‌طلبان در مناطق قومی ایران، تجاوز نظامی آمریکا به طبس، تحمیل جنگ هشت ساله صدام و حامیان غربی‌اش به ایران، توطئه‌های گروهک‌های سیاسی مخصوصا منافقین و کمونیست‌ها و سکولارها علیه ملت ایران، ترور و شهادت عده بی‌شماری از مردم بی‌گناه توسط مخالفان ایران، توطئه‌های زیاد استکبار جهانی، ارتحال امام خمینی، استقلال سیاسی و خودکفایی در بسیاری از محصولات، اجرای میلیون‌ها طرح عمرانی و فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی، برگزاری انتخابات آزاد، تحریم‌های ظالمانه امریکا علیه ایران، و صدها رویداد تلخ و شیرین دیگر از جمله رویدادهایی است که در قرن ۱۴ شمسی در ایران رقم خورد.

وی خاطرنشان کرد: از آنجا که گذشته چراغ راه آینده است، دولت ایران باید با بررسی نقاط ضعف و قوت گذشته، بهترین راه خدمت و رضایت ملت را برگزیند و کاری کند که حال مردم هر روز بهتر و خوشتر از دیروز شود.  

انتهای پیام/۲۳۰۷/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول