اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

مراغه شهر گنبدهای تاریخی در ایران+ تصاویر

شهر مراغه با داشتن چهار گنبد تاریخی زیبا به شهر گنبد ها در ایران مشهور است .

مراغه شهر گنبدهای تاریخی در ایران+ تصاویر

خبرگزاری فارس- احمد طالبی: شهر مراغه با داشتن چهار گنبد تاریخی زیبا به شهر گنبد ها در ایران مشهور است. گنبد سرخ، برج مدور، گنبد کبود و غفاریه هر کدام به نوبه خود شاهکار معماری در این است.

گنبدهای تاریخی مراغه در فاصله زمانی ۲۰۰ سال و در زمان سلجوقیان و ایلخانیان در  این شهر بنا شده است.

کاوش‌های باستان‌شناسی نشان می‌دهد که این شهر هفت گنبد تاریخی داشته که از این تعداد چهار گنبد پا برجا است.

 

معماری سبک آذری سال ۵۴۲ هجری قمری و در دوره سلجوقیان برای اولین بار در گنبد سرخ مراغه اجرا شده است.

تزئین بنای آجری با کاشی فیروزه‌ای ۸۵۰ سال پیش در دیگر بنا های مراغه شامل برج مدور و گنبد کبود به اوج خود رسیده است.

با استقرار هلاکوخان در مراغه معماری آذری با نام «سبک مغولی» به مسجد کبود تبریز، گنبد سلطانیه و سپس به سراسر ایران و خارج ایران رفت و روز به روز درخشان‌تر شد.

 

گنبدهای تاریخی مراغه شامل گنبد سرخ، کبود، مدور، غفاریه از زیباترین بناهای دوره سلجوقی و ایلخانی به شیوه معماری آذری با گذشت سالیان بسیار همچنان استوار و پابرجا ایستاده‌اند.

این گنبدها از نظر معماری، تزئینات آجر و کاشی از گنبدهای بی‌نظیر در ایران هستند.

موزه ایلخانی مراغه جلوه‌گاه بی‌نظیر تمدن عصر حکومت ایلخانی در ایران به حساب می‌آید و در خیابان دانشسرای مراغه، روبه روی بیمارستان سینا قرار دارد که در سال ۱۳۶۴ هجری شمسی فعالیت خود را آغاز کرد و درسال ۱۳۷۵ به موزه تخصصی ایلخانی تبدیل شد. 

 

  درسال ۱۳۸۹ فضای موزه بزرگ‌تر و بر تعداد سالن‌ها افزوده شد که علاوه بر آثار دوران ایلخانی، آثار و اشیا تاریخی مراغه نیز به این مجموعه به نمایش درآمد. 
  
آثار نمایش داده شده در موزه مراغه مربوط به هزاره اول پیش از میلاد، دوره‌های اشکانی و ساسانی است و نیز سکه‌های نقره‌ای، مسی، آثار متعلق به دوره اسلامی اموی، عباسی، صفوی و قاجار در آن نگهداری می‌شود. 
  
موزه ایلخانی دارای یک ورودی با دوسالن و یک حیاط است که سالن اول آثار مراغه و سالن دوم به بخش تخصصی دوران ایلخانی در چهار مجموعه اختصاص یافته است. 
  
در ورودی موزه ستونی سنگی مسجد شیخ بابا مربوط به دوره تیموری به چشم می‌خورد که بعد از آتش گرفتن مسجد شیخ بابا به این موزه منتقل و مرمت شده است. 

معبدمهر روستای ورجوی، موزه فسیل، موزه سنگ نگاره‌ها، کوه سهند به عنوان عروس کوه‌های ایران، طبیعت سد علویان، رودخانه صوفی چای از دیگر جاذبه‌های دیدنی این شهر تاریخی هستند.

سجوق، باسلوق، شیرینی مخصوص چای، صابون، عسل، خشکبار، لبینات از سوغاتی‌های خاص مراغه است.

فرماندار شهرستان ویژه مراغه گفت: نوروز امسال 10 اثر تاریخی شاخص و موزه این شهر برای بازدید مسافران نوروزی آماده سازی شده است.

داود اسدیان افزود:  علاقمندان  به سفر و گردش می توانند در ایام عید و دیگر فصول سال از این آثار زیبا و بی نظیر دیدن کنند.

انتهای پیام/60007/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول