اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

ضرورت تدوین نظام ملی نوآوری برای تحقق شعار سال/ تولیددانش‌بنیان لبه پیشران توسعه کشوراست

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید نظام ملی نوآوری را ایجاد کنیم که شرط آن هم محقق شدن زیست‌بوم فناوری است؛ گفت: تدوین سرفصل‌های نوآوری ذیل نظام ملی از جمله اقداماتی است که باید دنبال شود.

ضرورت تدوین نظام ملی نوآوری برای تحقق شعار سال/ تولیددانش‌بنیان لبه پیشران توسعه کشوراست

حمیدرضا فولادگر، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان، ضمن تبریک سال جدید، در ارتباط با شعار «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» اظهار کرد: در ادامه نام‌گذاری سال‌های گذشته، امسال نیز همچنان با شعار اقتصادی نام‌گذاری شد که این نشان‌دهنده اولویت مسائل اقتصادی در کشور است.

وی ادامه داد: در حوزه اقتصاد هم مثل سال‌های گذشته بخش تولید همچنان در اولویت است؛ به همین ترتیب از بین مسائل اقتصادی، حمایت از کالای ایرانی، رونق تولید، جهش تولید، پشتیبانی و مانع‌زدایی از تولید و امسال هم بحث تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین مطرح شد؛ پس در مباحث اقتصادی، تولید در اولویت است.

فولادگر به فواید حمایت از تولید اشاره و بیان کرد: این کار بهترین راه مقابله با تورم است، حمایت از تولید موجب تقویت روحیه خوداتکایی، خودباوری، اعتماد به نفس مردم و جلوگیری از هدر رفت منابع کشور می‌شود و منابع ارزی کشور را بهینه می‌کند؛ اضافه بر این یکی از اثرات مهم حمایت از تولید، اشتغال‌آفرینی و مقابله با بیکاری است.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت توجه به اقتصاد دانش‌بنیان تصریح کرد: امروزه یکی از مهمترین رویکردهای اقتصادی که بین دیدگاه‌های مختلف اقتصادی روی آن اجماع است، توجه به اقتصاد دانش‌بنیان به عنوان لبه پیشران توسعه و پیشرفت کشورها است؛ در اقتصاد دانش‌بنیان هم، تولید حرف اول را می‌زند، پس تولید دانش‌بنیان مطرح می‌شود.

وی محور اصلی تولید دانش‌بنیان را تحقیق و توسعه و تقویت زیربناهای آن دانست و افزود: باید تلاش کنیم تا تحقیق و نوآوری به نحوی توسعه پیدا کند که به افزایش و ارتقای کمی و کیفی تولید کمک کند؛ به عبارت دیگر برای رسیدن به محصول نهایی و بالابردن میزان تولید داخل در زنجیره ارزش برای رسیدن به محصول نهایی، تحقیق و توسعه‌ها در فعالیت‌های تولیدی و نوآوری‌ها در راستای ارتقای کمی و کیفی تولید باشد و به ساخت داخل و تولید ملی کمک کند.

فولادگر به دومین لازمه تحقق تولید دانش‌بنیان هم اشاره کرد و گفت: باید نظام ملی نوآوری را ایجاد کنیم که شرط آن هم محقق شدن زیست‌بوم فناوری است؛ ما باید یک نظام ملی نوآوری داشته باشیم که همه سرفصل‌های نوآوری در ذیل آن تعریف شود.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: علاوه بر این ما باید راهی پیدا کنیم که تحقیقات مؤسسات دانشگاهی کشور به فناوری تبدیل و دانش فنی هم جذب شود و هم دانش فنی از کشورها و منابعی که دانش فنی روز را دارند، به داخل کشور انتقال یابد؛ همچنین با جذب و انتقال فناوری‌های روز، آن‌ها را بومی‌سازی و به نوعی از تجاری‌سازی محصول هم حمایت کنیم.

وی اضافه کرد: به عبارت دیگر این‌ها یک مثلث ۳ وجهی است که دانش و علم یک وجه آن است، وجه دیگر آن تبدیل پژوهش‌های علمی به فناوری کاربردی است و بعد هم این فناوری دانش‌بنیان کاربردی تجاری شود؛ این مثلث ۳ وجهی لازمه تولید و اقتصاد دانش‌بنیان است.

فولادگر در این زمینه به نقش آموزش هم اشاره و تأکید کرد: رویکردهای آموزش و پرورش و آموزش عالی ما هم باید به سمت مهارت‌آموزی برود و کارآفرینی به محور مسائل آموزشی تبدیل شود؛ یعنی رویکرد ما در این بخش‌ها، آموزش‌های مهارتی و کارآفرینی باشد و دانشگاه‌های ما مأموریت‌محور شوند و صرفا فارغ‌التحصیل تولید نکنند.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی حمایت از محققان و سرمایه‌گذاران را جزو اولویت‌های تولید دانش‌بنیان برشمرد و اظهار کرد: این سرمایه‌گذاران سرمایه‌های خود را وارد حوزه‌های خطرپذیر و دانش‌بنیان وارد می‌کنند که باید از این‌ها حمایت شود؛ مثلا صندوق‌های ضمانت یا شراکت تشکیل شود تا کسی که وارد حوزه‌های ریسک‌پذیر و دانش‌بنیان وارد می‌شود، ضمانت شود.

وی ادامه داد: یک بحث دیگری هم که باید در راستای آن اقدام کرد، توجه به اقتصاد دیجیتال، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و بلاکچین است که از مباحث جدید اقتصاد دانش‌بنیان می‌باشد؛ بنابراین در زمینه‌هایی که مطرح شد دولت باید اقدام کند و در جایی هم که نیاز به قانون است مجلس همراهی لازم را انجام دهد تا شعار سال جدید محقق شود.

انتهای پیام/۶۳۱۲۸/آ/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول