اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

آیین منحصربه‌فرد شهرکردی‌ها قبل از تحویل سال

کارشناس تاریخ آیین «چراغ‌بران» را یک آیین کاملا منحصربه‌‌فرد از جهت اجرا در سطح کشور دانست و گفت: این مراسم تنها در شهرکرد اجرا می‌شود و توسط سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در فهرست آثار معنوی ایران ثبت شده‌است.

آیین منحصربه‌فرد شهرکردی‌ها قبل از تحویل سال

بابک زمانی‌پور، امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شهرکرد گفت: مراسم گرامی‌داشت نوروز در چهارمحال و بختیاری و به خصوص در مرکز آن شهرکرد (دهکرد) به چندین بخش تقسیم می‌شود که اولین آیین مربوط به استقبال از بهار است.

کارشناس ارشد تاریخ ادامه داد: خانه‌تکانی، چهارشنبه‌سوری، سبزه‌انداختن، پخت نان مورد نیاز در ایام عید، پخت کاکولی و خرید لباس نو از جمله رسومِ آیین استقبال از بهار است.

زمانی‌پور با اشاره به رسم برداشتنِ سیاه، اظهار داشت: از دیگر رسوم استقبال از بهار اهتمام به تعویض لباس مشکی خانواده‌های عزیز از دست‌داده است.

این تاریخ‌دان خاطرنشان کرد: آخرین پنجشنبه سال به سرزدن به قبور از دست‌رفتگان اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه رنگ‌کردن تخم‌مرغ با رُناس نیز از رسوم قدیمی است، افزود: ابتدا گرفتن ماهی سفید کور قنات ایران و گذاشتن آن سر سفره هفت‌سین از رسومات بوده که اکنون ماهی قرمز جایگزین آن شده‌است.

آیین منحصربه‌فرد چراغ‌بران، سنت دیرینه نوروزی شهرکرد

زمانی‌پور گفت: یکی از رسوم بسیار جالب شب عید در این دیار، رسم چراغ‌بران است.

مدیر گنجینه آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری توضیح داد: مردم شهرکرد، روز قبل از عید تا دقایقی قبل از سال تحویل به بقعه امام‌زادگان حلیمه و حکیمه خاتون رفته و پس از زیارت و طلب همت برای بهروزی و فراخِ روزی در سال جدید، چراغی که همراه خود به آن‌جا بردند را توسط سیدِ خادم آن بقعه روشن نموده و به خانه می‌آورند.

زمانی‌پور ادامه داد: شعله این چراغ باید آن‌قدر روشن بماند تا سوخت آن تمام شود و مردم خاموش کردنِ عمدی آن را بدیُمن می‌دانند.

وی افزود: به تعداد اعضای خانواده شمع‌هایی را با همین چراغ روشن کرده تا هنگام تحویل سال، نور و روشنایی سر سفره هفت‌سین وجود داشته‌ باشد.

این تاریخ‌دان آیین چراغ‌بران را یک آیین کاملا منحصر به‌ فرد از جهت اجرا در سطح کشور دانست و تصریح کرد: این مراسم تنها در شهرکرد اجرا می‌شود و توسط سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در فهرست آثار معنوی ایران ثبت شده‌است.

انتهای پیام/3339/م/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول