خبرگزاری فارس ـ گروه هنر: شب گذشته همزمان با نیمه شعبان، بخشهای مختلف خبری از رایگان شدن اینترنت برای مشترکان تلویزیون تعاملی تلوبیون خبر دادند و اعلام کردند تا پایان روز ۱۳ فروردین، اینترنت مصرفی کاربران تلوبیون در همه اپراتورهای همراه و ثابت رایگان محاسبه خواهد شد.
در این خبر، تلویزیون حتی به اعلام نام شاتل، آسیاتک، هایوب و ... هم پرداخت؛ اقدامی که کمتر سابقه داشته است. این در حالی است که ادارهکل بازرگانی صداوسیما روی اعلام نام شرکتها و برندها حساس بوده و در بسیاری از مواقع حتی بیان نام شرکتهای همراه اول و ایرانسل با عنوان «اپراتور اول» و «اپراتور دوم» بیان شده است.
اما پرسشی که پیش میآید این است که آیا دیگر خدماتدهندگان محتوا در فضای مجازی (VOD) که به اختصار «پلتفرمها» نامیده میشوند، امکان رپرتاژ در اخبار تلویزیونی را دارند؟ به عنوان نمونه، آیا خبر رایگان شدن کلیه محصولات خارجی و ایرانی ـ که از تاریخ پخش آنها یک ماه گذشته است ـ در پلتفرم فیلیمو تا ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ امکان بازتاب در اخبار سیما را دارد؟!
از سوی دیگر، مسؤولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر و نظارت بر آن، منحصراً بر عهده سازمان صدا و سیما است؛ کاری که «ساترا» انجام میدهد و با تصویب مجلس، سال آینده چندین میلیارد تومان بودجه برای این کار در اختیار دارد. این موضوع، رقابت با تلویزیون و پلفترم اختصاصی آن «تلوبیون» را دشوارتر میکند.
* وزیر ارشاد: صدا و سیما باید قانون داشته باشد
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره این که «صدا و سیما خودش رقیب VODهاست و چون با آنها رقابت دارد نمی تواند خودش ناظر آنها هم باشد» به روزنامه ایران گفته است: مخالف آورده شدن بحث ساترا در قانون لایحه بودجه هستم، چون هیچ قانونی ندارد. یک قانونی داریم درباره وظایف ابلاغی وزارت فرهنگ و ارشاد اما قبول هم داریم که این یک پیچیدگیهای جدیدی پیدا کرده که موجب این شده که رهبری انقلاب دستخط و دستور دادند که نظارت بر صوت و تصویر فراگیر با تلویزیون است. من مثالی میزنم همین سریال «آقازاده» که پخش شد، همین دوستان مان در صدا و سیما نظرسنجی کرده بودند و میگفتند ۴ درصد مردم این سریال را دیدند. در حالی که صوت و تصویر فراگیر باید چقدر بیننده داشته باشد که نامش «فراگیر» باشد؟ در حالی که یک سریال دمدستی تلویزیون تکراری هم که پخش بشود، حداقل ۱۵ درصد بیننده دارد. آیا فراگیر منظور حوزه پوششی است؟ اگر اینجور باشد، فعلاً VOD این قدرت را ندارد که اسم فراگیر بر آن اطلاق بشود. بله تلویزیون اینترنتی فراگیر است.
وی تصریح کرده است: ما معتقدیم تلویزیون اینترنتی در VODها متعلق به صدا و سیماست، اما غیر از آن طبیعتاً در چارچوب برنامههای وزارت ارشاد با قانون وظایف وزارت فرهنگ است. اگر مجلس میخواهد عوض کند، بیاید قانون مصوب خودش را عوض کند و بگوید آقای وزارت فرهنگ از امروز این دو تا را تو داری، آن سه تا را صداوسیما داشته باشد. من معتقدم صدا و سیما باید قانون داشته باشد ولی ندارد و این ایراد جدی است. ما با مجموعه ای روبرو هستیم که قانون اداره ندارد. مگر میشود یک سازمانی مثل صدا و سیما با چهل و چند هزار کارمند و این همه شبکه بدون قانون اداره بشود؟ خب خودشان هم دچار مشکل هستند.
* زنگ خطر برای صداوسیما
به عنوان نمونه، پس از به توافق نرسیدن تلویزیون با ایرج طهماسب به عنوان خالق «کلاه قرمزی»، او امسال مجموعه عروسکی «مهمونی» را برای پلتفرم نماوا تولید کرده و قرار است در نوروز پخش شود. حال همان صداوسیمایی که با او به توافق نرسیده، ناظر برنامهاش شده است و اگر بخواهد، میتواند فرآیند صدور مجوز را با مشکل مواجه کند.
سیدضیاء هاشمی، رییس جامعه صنفی تهیهکنندگان سینما هم معتقد است: در گذشته سریالهای متعددی در شبکه نمایش خانگی ساخته میشد ولی هیچوقت صداوسیما روی این بخش متمرکز نشد چون احساس خطر نمیکرد. زمانی که این سریالها وارد VODها شدند احساس کرد که یک رقیب جدی پیدا شده و آمار و ارقام نشان میدهد که این پلتفرمها به لحاظ مالی که رقیب وحشتناکی برای او میشوند. از طرفی صداوسیما همین اندک مخاطبان را هم از دست خواهد داد. نکته بعدی این است که حوزه تبلیغات و آگهیهای صداوسیما هم در خطر افتاده زیرا وقتی مخاطبی وجود ندارد هیچ مجموعهای حاضر به سرمایهگذاری در صداوسیما برای تبلیغات نخواهد شد. «ساترا» در حال پیشروی در همه بخشها است تا انحصار را دوباره به صداوسیما برگرداند. به تازگی مدعی شدهاند که تله فیلمهای سینمایی را هم که مجوز ویدیویی دارد را باید به ساترا بدهید و ما روی آن نظارت کنیم!
با این حال، رئیس سازمان صداوسیما پاییز گفته بود: ما تلاش میکنیم که با نیروها و مجموعههایی که خارج از صداوسیما اقدام به تولید میکنند، جلساتی داشته باشیم و خود را رقیب مجموعهای شبکه نمایش خانگی نمیدانیم.
به نظر میرسد وجود «ساترا» برای نظارت بر مراحل تولید آثار حرفهای در فضای مجازی لازم و ضروری است اما در این راستا بهتر است تعامل بیشتری در وهله نخست با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در وهله دوم با پلتفرمها داشته باشد.
انتهای پیام/