اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

ایلام زیبا| شهرستانی در دل کوهستان‌های سر به فلک کشیده

شهرستان ملکشاهی یکی دیگر از شهرستانهای زیبای ایلام است که در دل کوهستان و جاذبه‌های گردشگری زیبا قرار داد.

ایلام زیبا| شهرستانی در دل کوهستان‌های سر به فلک کشیده

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، شهرستان ملکشاهی، از سمت غرب به مهران، از شمال به ایلام، از شرق به بدره و از جنوب به دهلران محدود می‌شود، مرکز آن شهر ارکواز و دارای دو بخش مرکزی و گچی است؛ شهر قلعه دره ملکشاهی با وسعتی حدود ۲/۳ کیلومتر مربع مساحت، در شمال این شهرستان قرار دارد فاصله این شهر تا ایلام ۴۰ کیلومتر است.

 با توجه به جذابیت‌های زیادی که این شهرستان دارد می‌تواند در ایام نوروز پذیرای گردشگران از سراسر کشور به عنوان یک منطقه تفریحی زیارتی و سیاحتی باشد.

 مهمترین جاذبه‌های گردشگری شهرستان ملکشاهی عبارتند از:

1) رودخانه پیر محمد:
 رودخانه پیرمحمد که به آن گلال پیرمحمد نیز می‌گویند، از تلاقی رودهای گل گل و پالشک آب در ۴۱ کیلومتری شمال شرقی مهران تشکیل می‌شود و ضمن عبور از دره میان کوه‌های زمیه در غرب و بلیجان در شرق آبشار نسبتاً بلندی پدید می‌آورد و سپس در روستای پیر محمد با رودخانه گزاره مخلوط شده و رود را به وجود می‌آورد.

 این رودخانه ۶ کیلومتر طول دارد ارتفاع سرچشمه آن از سطح دریا ۱۰۰۰ متر است و با شیب ۵/۲ درصد جریان دارد.

2) کوه کلک:
 کوه کلک در ۱۰ کیلومتری غرب شهر ارکواز ملکشاهی واقع شده و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۸۲۰ متر است؛ رودخانه پیرمحمد از این کوه سرچشمه می‌گیرد این کوه پوشیده از درختان بلوط، زالزالک و بنه است و دارای آثار تاریخی شامل قبرستان‌های تاریخی و چند محوطه باستانی و  یک غار است.

3) غار تایه گه:

 این غار در ۲ کیلومتری جنوب غربی روستای وری در میان دره‌ای به رودخانه جنوب روستا منتهی می‌شود قرار گرفته و تا ارکواز ۱۵ کیلومتر فاصله دارد.

طول دهانه غار ۲۵ متر و عرض آن ۱۲۰ متر و بلندی سقف آن تا کف غار ۳۳ متر است، کف غار از شن و سنگ پوشیده است؛ استالاکتیت(چکنده) و استالاگمیت(چکیده) که از رخسارهای برجسته غارهای آهکی‌اند در کف و سقف آن مشاهده می‌شود.

در فاصله ۱۰ متری ورودی غار استخر آبی قرار دارد که محل جمع شدن سیلاب‌های زمستانی است که معمولاً به داخل غار سرازیر می‌شود خفاش‌های زیادی نیز در این غار زندگی می‌کنند.

 این غار به دوران دوم زمین شناسی مربوط است ورودی این غار از تالاری بزرگ شروع می‌شود و با پیشروی به جلو باریکتر می‌شود.

4) سد چم گردلان:

 سد چم گردلان یا سد ایلام یکی از چشم اندازهای بسیار زیبای نزدیک به شهر ایلام است که در شهرستان ملکشاهی قرار دارد و با هدف اصلی تامین آب شرب شهر ایلام به بهره برداری رسیده است. به لحاظ وجود جنگل‌های بلوط در حاشیه دریاچه جزو دریاچه های پشت سد نادر کشور است که جنگل آن را محصور کرده است.

سد چم گردلان در کلیه فصول سال به خصوص بهار و تابستان مملو از جمعیتی که به قصد گذراندن اوقات فراغت خود این محل زیبا را انتخاب می‌کنند فاصله این سد تا ایلام ۲۰ کیلومتر است.

5) تالاب سیاب درویش:
 این تالاب در جنوب غربی شهرستان واقع شده است و مساحت آن در حدود چهار هکتار و ارتفاع آن ۲۷۴۰ متر از سطح دریاهای آزاد است.

حداقل درجه حرارت در این تالاب ۱۴ درجه سانتی گراد و متوسط بارندگی سالیانه آن بیش از ۶۰۰ میلیمتر است تالاب دارای آب دائمی و شکل آن دایره‌ای است به دلیل قرار گیری در ناحیه کوهستانی جزو مناطق سردسیری و ییلاقی استان محسوب می‌شود.

6) سنگ نبشته آشوری(گل گل):

 سنگ نبشته گل گل ملکشاهی در کنار روستای گل گل در فاصله ۲۵ کیلومتری شهر ایلام و دیواره کوهی حک شده است، این سنگ نوشته به دوران آشور بانی پال مربوط است و بیش از ۲۶۰۰ سال قدمت دارد.

بر روی سنگ نبشته، نقش برجسته پیکر یک سرباز آشوری با کلاه خود، ماه و ستاره در بالای سر آن در حالی که پیکانی در دست دارند مشاهده می‌شود، در قسمت تحتانی این سنگ نوشته چند جمله به خط میخی حک شده که علائم متن آن کشف و ترجمه شده است.

7) آتشکده کوشک قینفر:
 در ارتفاعات کوه پشمین ملکشاهی، آثاری از دو برج و یک آتشکده از دوران ساسانی بر جای مانده است، ارتفاع این آتشکده ۵ متر و مساحت آن ۲۷ متر است. این آتشکده با دارا بودن چهار دهانه ورودی، یک باغ وسیع و چندین درخت زیتون وحشی در کنار چشمه ساری زیبا نظر هر بیننده‌ای را به سوی خود جلب می‌کند.

8) ویژدرون:

 ویژدرون (درون:دره) در قسمت پایین دست خروجی سد چم گردلان قرار دارد، این دره بسیار عمیق دارای راه‌های سخت گذر و گاه نفوذ ناپذیر، جنگل‌های انبوه با درختان و درختچه‌ها و نیز گل و گیاهان خودرو است.

وجود پرتگاه‌های بسیار بلند صخره‌ای، مناطق بکر تفریحی، حیات وحش و پوشش گیاهی منطقه به این دره زیبایی فراوانی بخشیده است این دره یکی از مهمترین مقاصد گردشگری ماجراجویانه در استان است.

 زیبایی‌های شهرستان ملکشاهی به وفور یافت می‌شود و مورد توجه گردشگران در اقصی نقاط استان و خارج از استان برای عید نوروز است که می‌توان عید شاد و مفرحی را در این شهرستان سپری کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول