اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

ایلام زیبا| بهشتی ناشناخته به نام «ایوان»

شهرستان ایوان یکی از خوش آب و هواترین شهرستان‌های استان ایلام است که این شهرستان از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری جذابی برخوردار است.

ایلام زیبا| بهشتی ناشناخته به نام «ایوان»

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، شهرستان ایوان از نظر موقعیت جغرافیایی در غرب کشور، شمال غربی استان ایلام و ۹۰ کیلومتری مرز ایران و عراق در دشتی محصور در ارتفاعات واقع شده و شامل دو بخش مرکزی و زرنه است.

شهرستان ایوان دارای استعدادهای بالقوه کشاورزی دامداری و صنایع دستی بومی بوده، این شهرستان در حد فاصله ایلام به شهرستان اسلام آباد غرب در استان کرمانشاه قرار دارد و از لحاظ طبیعی و تاریخی جاذبه‌های فراوانی داشته که آثار باستانی آن نیز حاکی از تمدن دیرینه تاریخی این منطقه است؛ مردم شهرستان از ایل کلهر هستند و به زبان کردی کلهری سخن می‌گویند.

 مهمترین جاذبه های گردشگری شهرستان ایوان:

1) آتشکده سیاهگل:
 این آتشکده در روستای سیاهگل در ۲۵ کیلومتری غرب ایوان و در حاشیه رودخانه کنگیر واقع شده است و تنها آتشکده تقریباً سالم استان ایلام است، بنای آتشکده در مسیر راهی باستانی قرار گرفته که آثاری چون قلعه محوطه و بناهای تاریخی در فواصل دور و نزدیک آن به چشم می‌خورد.
این آتشکده از قلوه سنگ و گچ نیم کوب ساخته شده است این بنا در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و مربوط به دوره ساسانی و متعاقبا قرون اولیه اسلامی است.

2) طاق شیرین و فرهاد:
 این اثر در فاصله ۳۶ کیلومتری غرب شهر ایوان در مسیر راه ارتباطی شهر ایوان به سومار قرار دارد، طاق سنگی شیرین و فرهاد در تنگه زیبا و طبیعی کوشک در بخش غربی سرچشمه رودخانه دائمی کوشک قرار گرفته است.
 طاق شیرین و فرهاد بنایی است که در ساخت آن از سنگهای حجیم و بزرگ حجاری شده استفاده شده که به صورت خشکه چین روی هم قرار داده شده‌اند ورودی بنا در سمت شرق بنا و رو به رودخانه واقع شده است پشت‌بام پلکانی و سبک معماری منحصر به فرد بنا و جاذبه‌های طبیعی تنگه از ویژگی‌های آن محسوب می‌شود این بنا در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

3) تفرجگاه ییلاقی خوران:
این تفرجگاه در 5 کیلومتری جنوب غربی شهر ایوان قرار دارد در دشت ایوان و در دامنه‌های کوه‌های «شره زول» تفرجگاه جنگلی «خوران» با انبوهی از درختان و زلالی از چشمه ساران وجود دارد. دهکده توریستی خوران ایوان با داشتن انواع باغات میوه و گردو و چشمه سارهای از دل کوه بیرون آمده چشم انداز لطیف و دل نوازی را بر روی میهمانان و مسافران خسته می‌گشاید. نزدیکی به شهر ایوان و وجود اردوگاه تفریحی توریستی در وسط باغات این دهکده و نیز امکانات رفاهی موجود در اطراف این روستا زمینه جذب گردشگران زیادی از نقاط مختلف ایران و همچنین کشورهای دیگر را فراهم آورده است. در اطراف این روستای همیشه بهار انواع درختان و میوه‌های وحشی از جمله تمشک وجود دارد که چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

4) غار طلسم در سراب ایوان:
 این غار در 8 کیلومتری ایوان واقع شده است غار طلسم‌ ایوان از جاهای زیبای استان است و در ضلع شرقی دهستان سراب ایوان در ارتفاعات «دَروَن درِیژْ» و در بالای کوه مانشت قرار دارد. این غار به عنوان سکونتگاه درندگان کوهستان شناخته می‌شود. در غار طلسم ایوان، همه چیز برای شگفت‌زده شدن و وحشت کردن فراهم است.
سنگ‌های این غار، آهکی‌اند و قسمتی از کف آن خاکی و دیگر قسمت‌ها، سنگی‌اند. غار طلسم در فصل‌های گرم سال محلی برای گردش کوه‌پیمایان و علاقه‌مندان است.
این غار آن قدر صعب العبور، خطرناک و ناامن است که کمتر گردشگری تصمیم می‌گیرد به آن سفر کند. مگر آنکه قصد داشته باشد درندگان وحشی کوهستان را از نزدیک ملاقات کند.

5) دره زیبا و طبیعی دانوک:
 دره دانوک یکی از دره های بسیار زیبا و بزرگ رشته کوه شرازول می باشد که در ۱۵ کیلومتری جنوب غربی شهر ایوان قرار دارد این دره با داشتن طبیعت پوشیده از جنگل و چشمه آب بزرگی که در آن جاری است مرکز بسیار زیبای تفریحی منطقه است و از طرف جاده روستای گلان می‌توان به آن دست یافت.

6) زیارتگاه امامزاده سید عبدالله علیه السلام:
بارگاه امامزاده سید عبدالله از نوادگان امام موسی کاظم علیه السلام در فاصله ۷ کیلومتری جنوب شهر ایوان و در دامنه شرازول قرار دارد و بازسازی آن در سال‌های اخیر انجام گرفته، این زیارتگاه با توجه به قرار گرفتن در دل طبیعت مأمن امنی برای صاحبان اندیشه و دل است و در تمام ایام سال پذیرای زائران و مهمانان  از استان ایلام و دیگر استانهای همجوار است.

7) چشمه سفید:
 این منطقه در ۱۳ کیلومتری شرق دشت ایوان و در دامنه کوه مانشت قرار دارد این محل با داشتن دو چشمه آب سرد و گوارا و طبیعت بسیار زیبا یکی از مراکز تفریحی در فصل تابستان است و پوشیدگی منطقه از جنگل بلوط و کوهستانی بودن آن زیبای منطقه را افزایش داده است.

 شهرستان ایوان دارای مناطق گردشگری فراوان و مذهبی از جمله شهر تاریخی جوی زر، شکارگاه شرازول، تفرجگاه جنگلی منطقه سراب ایوان، تنگه کوشک، امامزاده حاجی حاضر وسایل مناطق دیگری وجود دارد که باید برای دیدن آثار باستانی و گردشگری این شهرستان در ایام نوروز به این شهرستان سفر زیبایی را داشته باشید.

انتهای پیام/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول