اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

منطقه «وی‌وی» در مانه‌وسملقان، تنها ذخیره‌گاه فندوق در شرق کشور

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی با اشاره به اینکه ۶۰ هزار هکتار ذخیره گاه جنگلی در این استان وجود دارد گفت: منطقه «وی‌وی» در مانه‌وسملقان، تنها ذخیره‌گاه فندوق در شرق کشور است.

منطقه «وی‌وی» در مانه‌وسملقان، تنها ذخیره‌گاه فندوق در شرق کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌شمالی، حسن وحید، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اظهار کرد: ۶۰ هزار هکتار ذخیره گاه جنگلی در خراسان‌شمالی وجود دارد که در این جنگل ها از ۱۳ یا ۱۴ نوع گونه محافظت می شود.

وی گفت: ارس، فندق، زالزالک، گردو و... از جمله گونه هایی هستند که در این ذخیره گاه ها وجود دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌شمالی افزود: معرفی ذخیره گاه برای یک گونه با هدف غنی سازی و توسعه جنگلی صورت می گیرد و هیچ شخصی اجازه اجرای طرح در آنجا را ندارد.

وی تصریح کرد: غنی سازی جنگل در محل ذخیره گاه از طریق بذرهای موجود در همان منطقه صورت می گیرد و این امر به منظور جلوگیری از اختلاط صفات ژنتیکی گیاه انجام می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی با بیان اینکه ذخیره گاه فندق در خراسان شمالی تنها ذخیره‌گاه این گونه در شرق کشور است، گفت: منطقه «وی‌وی» واقع در شهرستان مانه و سملقان دارای رویشگاه های جنگلی است که با مساحتی حدود ۴۳۴ هزار و ۵۰۰ هکتار، تعدادی از ذخیره گاه‌های جنگلی با ارزش کشور را در خود جای داده است.

وی ادامه داد: ذخیره گاه جنگلی فندق منطقه «وی‌وی» یکی از شاخص ترین آنهاست که در همجواری با عرصه های جنگلی استان گلستان قرار دارد.

وحید اظهار کرد: فندق با نام علمی "Corylus avellana" بومی اروپا، آسیای صغیر، قفقاز، جنگل های ارسباران، آستارا، طارم زنجان و... بین اراضی استپی و جنگل بصورت بومی دیده می شود و در شرق ایران ذخیره گاه فندق "وی وی" به عنوان تنها ذخیره گاه این گونه مطرح است.

این مقام مسئول بیان کرد: تعداد درختان فندق در این منطقه ۱۳۱ اصله است که بطور پراکنده در سطح حدود ۸ هکتاری عرصه مشاهده می شوند.

وی تاکید کرد: به دلیل ارزش ژنتیکی و اکولوژیکی این گونه و نیز به عنوان تنها ذخیره گاه فندق شرق کشور، عرصه مذکور از اهمیت اکولوژیک خاصی برخوردار است، البته در برهه ای از زمان، تخریب و تجاوزاتی در محدوده این ذخیره گاه صورت گرفته است که با تشدید فشار عواملی همچون تغییر اقلیم، پراکنش نامنظم و کاهش بارندگی، آفات و امراض و وجود دام، این ذخیره گاه در معرض استرس های مختلفی قرار گرفت.

انتهای پیام/آ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول