اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

اصول و الزامات و راهبرد اصلی در جهاد تبیین

جهاد تبیین یکی از دستورکارهای بسیار مهم برای مقابله با هر گونه انحراف و تحریف در گفتمان و ارزش‌های انقلاب اسلامی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها و در مقاطع گوناگون بر این مهم تأکید کرده اند.

اصول و الزامات و راهبرد اصلی در جهاد تبیین

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، مصطفی دودانگه در یادداشتی برای خبرگزاری فارس نوشت: «جهاد تبیین» موضوعی است که ماه‌های اخیر در بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بارها مورد تاکید و اشاره قرار گرفته است و رهبر انقلاب اسلامی ابعاد مختلف آن را توصیف کرده‌اند.

 جهاد تبیین یکی از دستور کارهای بسیار مهم برای مقابله با هر گونه انحراف و تحریف در گفتمان و ارزش‌های انقلاب اسلامی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها و در مقاطع گوناگون بر این مهم تأکید کرده اند. 

خطابی عمومی که همه افراد جامعه در جنگ رسانه‌ای دشمن علیه حقایق انقلاب اسلامی مردم ایران، مخاطب آن هستند و می‌توانند ایفای نقش کنند؛ اگر چه مسؤولین در این زمینه وظایف سنگین‌تری بر دوش دارند.
در فرهنگ اسلامی و دینی، هر عملی که در مواجهه‌ با دشمن و با تحمّل سختی و مشقّت و با تلاش و کوشش انجام گیرد، جهاد نام دارد و اجر فراوانی برای آن ذکر شده است.

جهاد میتواند جنگ رودررو یا جنگ اقتصادی یا فرهنگی و... باشد. رهبر معظم  انقلاب با بهره‌گیری از این مفهوم دینی، تعبیر «جهاد تبیین» را به کار برده‌اند. 
همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند سخت‌تر از تحریم، تحریف واقعیت‌هاست که دشمن اکنون بر موضوع دوم تمرکز بیشتری کرده است و به همین دلیل روشنگری و تبیین حقایق نیاز به حرکت جهادی دارد.

بر این اساس برای نصرت دین خدا، مبارزه با دشمن و تبیین آرمان‌های جمهوری اسلامی که ارزش دینی بر آن حاکم است باید در میدان از مبارزه رسانه‌ای، قلمی، تبلیغی و موارد دیگر استفاده شود.

اکنون در عرصه جهاد تبیین از روش‌های شُبهه‌افکنی شامل شایعه پراکنی، کارشکنی در برنامه و ایجاد ناامیدی استفاده می‌شود که برای این منظور رسانه مهمترین ابزار دشمن است.

در این میان، باید کمبودها و خلاء‌ها پُر شود و بر این اساس باید دید دشمن کجا و چه مسائلی را نشانه گرفته است تا برای همان موضوعات نیز برنامه‌ریزی صورت گیرد.
موضوع جهاد تبیین یکی از مسائل مهم مبارزه‌ دائمی جریان حق و باطل است. ممکن است در هر جامعه‌ هدف‌داری، جریانات معارض و مخالف هم وجود داشته باشد.

یکی از اشکال مبارزه، مبارزات سخت است. جامعه‌ ما و تمامی جوامع روبه‌تعالی و تکامل، با این نوع دشمنی مواجه‌اند. انقلاب اسلامی و حرکت بزرگ ملت ایران برای رسیدن به آن آرمان‌های بلند انقلاب هم مصون از این اتفاقات نبوده است؛ اتفاقات بزرگی مثل ترورها، جنگ تحمیلی و انواع تحریم‌های ظالمانه  که در تاریخ انقلاب رخ‌داده است. 
امّا شکل دیگری در مواجهه با حرکت‌های اصیل وجود دارد و آن تغییر واقعیات‌ و حقایق است. یک بخش آن‌، پنهان‌کردن اتفاقات خوب و موفقیت‌هاست و بخش دیگر، وارونه‌نمایی و بزرگ‌نمایی ضعف‌ها یا القاء دروغ‌ها و فریب‌هایی است که نسبت به افکار عمومی صورت می‌گیرد.

انقلاب و همه‌ حرکت‌های اصیل انقلاب اسلامی و تمامی حرکت‌های اصیل مبتنی بر اراده، همراهی و آگاهی عمومی برای حرکت، اگر عاملی متوجه آسیب‌زدن به این مسئله باشد، اهمیت پیدا می‌کند.

در نظام غرب و لیبرال دموکراسی ضعف‌ها پوشانده می‌شود و نقاط قوت یا پوشالی جلوه داده می‌شود، یا نقاطی که کوچک است در نقاط قوت بزرگ‌نمایی می‌شود.  
برای دفاع از جریان حق (نظام اسلامی، اسلام اصیل، انقلاب اسلامی و هر نوع اتفاقی که ما آن را جریان حق می‌دانیم) ما نیاز به جهاد سخت داریم. این جهاد سخت در عرصه‌های اقتصادی، دفاعی، مبارزاتی و سیاسی است که هر کدام لوازم و سختی‌های خود را دارد. در عرصه‌ نرم و عرصه‌ای که متوجه باور، اراده، اعتماد و امید مردم است، مبارزه شکل پیچیده‌تری پیدا می‌کند و دفاع و مواجهه باید در قالب جدیدی اتفاق بیفتد.  
ما باید با این روش در این فضا حرکت کنیم. در مواجهه‌ با دروغ‌ها و تهمت‌های دشمن ما مجاز به دروغ‌گویی و توهین‌های ناروا نیستیم.

در مواجهه‌ با بزرگ‌نمایی‌های غلطی که نسبت به نقاط ضعفی که در هر جامعه‌ای وجود دارد، ما مجاز به انکار حقایق نیستیم؛ امّا تبیین در این فضا روش و مسیر خود را دارد؛ یعنی ما در مواجهه‌ آفندی در تبیین حقایق و در این فضایی که دشمن دنبال پنهان‌کاری است، موظف به عملیات روانی و روشنگری ایجابی آفندی فعال هستیم.

ما در مواجهه با دروغ‌پردازی‌ها، مغشوش‌کردن اذهان، مبارزه با امید و ایجاد یأسی که دشمن پیش‌گرفته و به‌نوعی تهمت‌های ناروایی که ممکن است به نظام اسلامی وارد کند، در آن فضایی که نهایتاً دنبال سلب اراده و امید و اعتماد مردم هستند، موظف به پدافند، دفاع و تبیین حقایق هستیم. هر دوی این‌ها در قالب‌های اخلاقی و شرعی قابل انجام است. پس، در حرکت جهادی ما مجاز به استفاده از مسیر تهمت‌زدن و حرکت‌های غیراخلاقی و ناروا نیستیم.

ناامید کردن مردم، القای دروغین بریدن مردم از اصل انقلاب و کمرنگ نشان دادن جمهوریت نظام بعد از ارتحال حضرت امام خمینی(ره) و همچنین القای دوری انقلاب از آرمان‌های حضرت امام راحل، القای وابسته شدن جمهوری اسلامی به شرق از مصادیقی است که لازم است در جهاد تبیین به آنها توجه شود و با روشنگری نقشه دشمنان در این حوزه‌ها خنثی شود. 

در جهاد تبیین باید به موضوع‌ها با دید کلان نگریسته ولی در مقابل، بصورت جزیی عمل شود و این کار را باید از مجموعه‌های کوچک در خانواده‌ و دانشگاه‌ آغاز کنیم.

در جهاد تبیین با تاکید بر نهضت روشنگری اخلاقی، از دشنام، فریب و تهمت و دروغ باید دوری و حقایق با منطق، عقلانیت و عواطف انسانی بیان شود زیرا این مهم مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است. نام هر حرکت ارزشمند و تلاش و مبارزه مستمر که همه جانبه، هدفدار و با نیت خنثی کردن و عقیم کردن تلاش خصم‌آلود دشمن باشد، جهاد است. 
در شرایطی که دشمن بدنبال تغییر باورها، اعتقادات و افکار است  توجه به این موضوع ضروریست زیرا اگر باور افراد تغییر کرد رفتار نیز بر اساس افکار و باور جدید تغییر خواهد کرد.
انتهای پیام/2308

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول