اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

بازداشت یکی دیگر از بستگان «نظربایف» در قزاقستان

آژانس نظارت مالی قزاقستان یکی از تجار نزدیک به نخستین رئیس جمهور این کشور را به دلیل اختلاس بازداشت کرد.

بازداشت یکی دیگر از بستگان «نظربایف» در قزاقستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، « غیرت بارانبایف» یک تاجر برجسته قزاق که نسبت فامیلی با «نورسلطان نظربایف» نخستین رئیس جمهور این کشور دارد، از سوی آژانس نظارت مالی بازداشت شد.

بر اساس این گزارش، بارانبایف در 15 مارس برای بازجویی به اداره تحقیقات اقتصادی شهر آلماتی احضار و در جریان بازجویی به اتهام اختلاس کلان منابع مالی بازداشت شد.

بنابر برخی اطلاعات، پرونده بارانبایف مستقیما با پرونده «غیرت ساتیبالدی»، برادرزاده نخستین رئیس جمهور قزاقستان که چند روز قبل نیز بازداشت شده بود، ارتباط دارد.

در حال حاضر بارانبایف در بازداشتگاه موقت شهر آلماتی نگهداری می‌شود و خانه‌ها، آپارتمان‌ها و دفاتر مربوط به وی بازرسی می‌شود. جزئیات در مورد بازداشت و همچنین اتهامات علیه وی فاش نشده است.

لازم به یادآوری است که بارانبایف با «نورسلطان نظربایف» نخستین رئیس جمهور قزاقستان نسبت فامیلی دارد. دختر وی «عالمه بارانبایوا» همسر «آی سلطان نظربایف» پسر فقید «دریغه نظربایوا» و «راحت علی اف» بود.

وی یک شخصیت نسبتا شناخته شده در قزاقستان و مالک نمایندگی «مک‌دونالد» در قزاقستان و بلاروس است. بنابر گزارش فوربس، وی در بین 50 تاجر تاثیر گذار قزاقستان در رتبه پنجم و در بین 50 تاجر ثروتمند این کشور در مقام چهاردهم قرار دارد.

بنابر گزارشات اخیر حجم دارایی وی 590 میلیون دلار ارزیابی شده است.

بارانبایف همچنین مالک شرکت بسته بندی آب معدنی «الکس-ساریگاش»، شرکت «آلمالی» شرکت شیمیایی «کمیکال»، هلدینگ «قزتوربارمانت»، شرکت « ر.ر.2» که پارکینگ‌های پولی در شهر آلماتی را مدیریت می‌کند، مراکز زنجیره ای بدنسازی، هتل «راحت پالاس»، 50 درصد سهم مرکز تجاری و تفریحی «اسنتای مالی » و 50 درصد سهم مرکز تجاری «اسنتای تاور» است.

علاوه بر این، وی به همراه «ویکتور خاریتونین» میلیارد روسی و سایر شرکا، مالک مجتمع دارویی «قراغندی» است که در طول همه گیری کرونا، واکسن‌های روسی «اسپوتنیک وی» را بسته بندی می‌کرد.

بارانبایف همچنین مالک باشگاه فوتبال «کایرات» شهر آلماتی است.

گفتنی است که طی چند روز اخیر نام غیرت بارانبایف همراه با «تیمور کولیبایف» داماد نظربایف و الیگارش «الکساندر ایاشکویچ» به ظن باج گیری برای بازجویی به دادستانی مولداوی احضار شدند. اما هیچ یک از آنها در مدت اعلام شده در محل دادستانی حاضر نشده است.

در پی این دادستانی مولداوی اعلام کرد که از هر طریق قانونی برای حضور آنها در محل دادستانی این کشور استفاده خواهند کرد.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول