اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

اجرای ۴۰۰ مکان برنامه در نوروز ۱۴۰۱ همدان/ تاسیسات گردشگری آماده میزبانی مسافران نوروزی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان از اجرای ۴۰۰ مکان برنامه نوروزی در همدان خبر داد و گفت: تاسیسات گردشگری همدان مهیای پذیرایی از مسافران هستند.

اجرای ۴۰۰ مکان برنامه در نوروز ۱۴۰۱ همدان/ تاسیسات گردشگری آماده میزبانی مسافران نوروزی

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، علی مالمیر ظهر امروز در جمع خبرنگاران ضمن ابراز امیدواری مبنی بر اینکه امسال بعد از دو سال نوروز متفاوتی را خواهیم داشت اظهار کرد: امیدواریم با واکسینه شدن اکثریت جامعه، نوروز امسال با رونق گردشگری همراه باشد.

وی ادامه داد: امسال ستاد سفرهای نوروزی از ۲۸ اسفندماه به همراه شهرداری و سایر دستگاه‌های مرتبط در یادمان عین‌القضات کار خود را شروع می‌کند تا در قالب یک مجموعه، تسهیلاتی را برای آسایش و آرامش گردشگران در نظر بگیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان بیان کرد: در ایام نوروز انجام برنامه‌های فرهنگی و شاد در نقاط مختلف گردشگری پیش‌بینی شده زیرا نوروز خود برنامه‌ای باستانی با ریشه فرهنگی است و پرداختن به این برنامه‌ها مهمترین محور کار است.

وی با بیان اینکه در قالب نوروزگاه‌ها بیش از ۴۰۰ مکان برنامه در جاذبه‌ها و روستاهای هدف گردشگری برنامه‌ریزی شده است افزود: هماهنگی با جامعه هتلداران و راهنمایان گردشگری نیز انجام شده که تورهای همدان گردی داشته باشند و از این طریق هماهنگی بین تاسیسات صورت گرفته و خدمات لازم را داشته باشند.

مالمیر از برپایی ۱۴ نمایشگاه صنایع‌دستی در تمام شهرهای استان در ایام نوروز خبر داد و گفت: این نمایشگاه‌ها در قالب ۲۱۴ غرفه صنایع‌دستی و سوغات همدان را عرضه خواهند کرد.

وی به استقرار راهنمایان گردشگری در اماکن و تمام جاذبه‌های گردشگری اشاره کرد و گفت: نظارت از اماکن و تاسیسات گردشگری از یک ماه پیش شروع شده و تاسیسات اقامتی و موزه‌ها از ورود افرادی که سه دز واکسن را دریافت نکرده باشند، ممانعت می‌کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان عنوان کرد: براساس شرایط استان و تحلیل‌های کارشناسان و انباشت تقاضایی که برای انجام سفر بود پیش‌بینی می‌شود امسال تعداد قابل توجهی مسافر در همدان داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ۴ هزار و ۵۰۰ تخت ظرفیت اقامتی تاسیسات زیر مجموعه میراث فرهنگی در همدان است گفت: در این راستا تلاش می‌کنیم در صورت افزایش مسافر از ظرفیت آموزش پرورش در خانه معلم و کلاس‌های الف و ب نیز استفاده کنیم و برای مواقع بحرانی و بارندگی‌‌ها نیز هماهنگی با سایر اقامتگاه‌ها انجام شده است.

ارسال پرونده ثبت جهانی منظر تاریخی هگمتانه تا همدان به یونسکو اتفاق بزرگ میراث فرهنگی همدان در سال ۱۴۰۰

مالمیر در ادامه انتخاب گنبد علویان به عنوان اثر تاریخی مذهبی جهان اسلام، حضور ارزیابان یونسکو در کاروانسرای فرسفج و تاج‌آباد، اتمام کار سایت موزه میدان امام، ثبت محور فرهنگی تاریخی همدان از هگمتانه و باباطاهر تا بوعلی سینا و ارسال پرونده ثبت جهانی منظر تاریخی شهری هگمتانه تا همدان را از جمله اتفاقات خوب سال ۱۴۰۰ عنوان کرد.

وی بیان کرد: اینکه سهمیه سال ۱۴۰۱ کشور برای ثبت جهانی، به پرونده همدان آن هم در کنار پرونده‌های متعدد موجود اختصاص یافته، اقدام ارزشمندی است که رخ داده و امیدواریم منتج به ثبت جهانی شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان تصریح کرد: در یونسکو اولویت‌بندی‌های مختلفی برای ثبت جهانی وجود دارد اما زمان ارسال پرونده نیز موثر در اولویت‌بندی است که سال ۱۴۰۱ پرونده هگمتانه تا همدان در اولویت قرار گرفته و بررسی می‌شود.

وی در این خصوص اضافه کرد: ساماندهی بازار، جداره‌های بازار و خیابان‌ها که نماهای ناهمگونی دارد، از موانع ثبت جهانی است که باید برطرف شود هرچند این اقدامات نیازمند اعتبار قابل توجهی است و اکنون اکیپی برای احصای ایرادات و موانع ثبت، مشغول کار هستند.

مالمیر گفت: اقداماتی که برای ثبت جهانی انجام می‌شود، کارهایی است که باید طی سالیان گذشته انجام می‌شد اما مغفول مانده و اکنون با بسیج همگانی باید ظرف دو سال انجام شود که این مهم نیز نیازمند ۵۰ تا ۸۰ میلیارد تومان اعتبار است‌.

فقط فعالیت خانه‌مسافرهای دارای مجوز در نوروز ۱۴۰۱ مجاز است

وی در خصوص وضعیت خانه مسافرها در ایام نوروز نیز گفت: خانه مسافرها ظرفیتی هستند که هم تهدید و هم فرصت به شمار می‌روند به طوری که اگر به صورت نظام‌مند فعالیت کنند، می‌تواند فرصت باشد و در زمان پیک به ویژه نوروز بار اقامت مسافر را به دوش بکشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان فعالیت غیرمجاز خانه مسافرها هم به لحاظ قیمت و هم خدمات‌دهی را تهدید جدی دانست گفت: با توجه به اینکه با بهتر شدن وضعیت کرونا سفرهای نوروزی مجاز است، میراث فرهنگی آمادگی دارد، خانه مسافرهایی که برای مجوز اقدام کنند را ساماندهی کرده و مجوز فعالیت صادر کند.

وی در پاسخ به اینکه چرا ابتدا ممنوع شده و مجدد مجاز به فعالیت شدند افزود: در ایام شیوع کرونا فعالیت خانه مسافرها ممنوع بود و آنهایی که جذب مسافر هم داشتند، غیرقانونی بودند اما پس از اعلام اینکه مردم می‌توانند در نوروز ۱۴۰۱ سفر کنند، فعالیت خانه مسافرهای دارای مجوز نیز مجاز است.

مالمیر با بیان اینکه تاکنون ۱۵ مجوز خانه مسافر صادر شده است تصریح کرد: خانه‌هایی که فاقد مجوز باشند، فعالیت آنها غیر قانونی و با همکاری دستگاه‌های مرتبط برخورد لازم صورت خواهد گرفت.

در تخریب خانه اقبالیان فقط میراث فرهنگی مقصر نیست

وی در خصوص تخریب خانه اقبالیان نیز گفت: اینکه همه بناهای تاریخی زیرمجموعه میراث فرهنگی است، حتما بدین معنا نیست که فقط ما متولی هستیم بلکه در برخی موارد از جمله نگهداری و نظارت، دستگاه‌های مختلفی از جمله شهرداری دخیل بوده و در قانون نیز مشخص است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان یادآور شد: خانه اقبالیان در شورای ثبت وزارت میراث فرهنگی به عنوان خانه واجد ارزش مصوب شده اما ابلاغیه رسمی آن هنوز ارسال نشده که مالکان نیز معترض بودند.

وی ادامه داد: بر اساس دستورالعمل ثبت بناهای تاریخی، فرایند ثبت ملی هر بنایی که شروع می‌شود تا زمانی که ابلاغ رسمی شود، آن بنا واجد ارزش محسوب می‌شود و نباید تخریب شده یا مداخله‌ای صورت گیرد.

مالمیر یادآور شد: در اتفاقی که روز گذشته رخ داد و بخشی از خانه تخریب شد، یگان حفاظت و مدیر میراث فرهنگی شهرستان به محل اعزام شده و از مراجع قضایی برای ورود به خانه اقدام کردند تا اینکه نهایتا پلمب شد.

استحکام‌بخشی یخدان میرفتاح طبق اعتبار پیش می‌رود

وی در خصوص مرمت یخدان میرفتاح نیز با بیان اینکه این اثر در حال مرمت است گفت: وقتی این بنا در بارندگی چند سال قبل فرو ریخت، باید طاق بنا بازسازی می‌شد اما با آسیب شناسی که صورت گرفت مشخص شد پی سازه مشکل استحکام دارد و با ساخت دوباره طاق نیز دچار مشکل می‌شود بنابراین با مطالعه‌ای که صورت گرفت، استحکام بخشی از پی مدنظر قرار گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی همدان با بیان اینکه تاکنون حدود یک میلیارد تومان برای طاق و پی بنا هزینه شده است گفت: کار اساسی در استحکام‌بخشی بنا انجام شده است ولی اعتبار آن هنوز کامل تخصیص نیافته است.

سایت موزه زیرنظر میراث فرهنگی تجهیز می‌شود 

وی در ادامه با بیان اینکه هرگونه مداخله در سایت موزه باید با تصویب ارکان وزارت میراث فرهنگی باشد گفت: با توجه به اینکه میدان امام همدان ثبت ملی است هر دخل و تصرفی باید با مجوز میراث فرهنگی باشد و به این دلیل نیز مجوز ساخت سایت موزه تصویب شد، بنابراین اگر بدون مجوز از میراث کاربری یا کالبد سایت موزه تغییر کند، غیر قانونی است.

مالمیر یادآور شد: اکنون در حال آماده کردن تفاهم‌نامه‌ای با شهرداری هستیم تا هرگونه اشیایی برای نمایش در سایت موزه تحویل امین اموال شهرداری شود اما در کاربری و تغییرات آرایش سایت موزه فقط میراث می‌تواند اظهارنظر کند.

وی در خصوص بازگشایی دستکند سامن و بازدید گردشگران نیز عنوان کرد: قرار بود تا نوروز امسال سامن آماده بازدید شود اما در کنار آماده شدن سامن، بهره‌برداری نیز مسئله مهمی است زیرا نرخ بلیت و موضوعات حقوقی نیز باید هماهنگ می‌شد که تا نوروز نمی‌رسیدیم‌.

مدیرکل میراث فرهنگی همدان در خصوص تعیین تکلیف ثبت ملی غار دودزا نیز گفت: هر اثری در محدوده هر استانی باشد به نام آن استان ثبت ملی می‌شود بنابراین غار دودزا نیز اگر در محدوده استان ما باشد به نام همدان و در محدوده استان زنجان باشد به نام آنها ثبت ملی خواهد شد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر هم همدان و هم زنجان برای تعیین تکلیف این موضوع مکاتبه کرده‌ایم که در وزارت کشور در حال بررسی است و با ابلاغ وزارت کشور مشخص خواهد شد غار دودزا متعلق به کدام استان است.

انتهای پیام/۸۹۰۰۳

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول