اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

توصیه‌های پزشکی در مواجهه با حوادث چهارشنبه سوری/ درمان خانگی ممنوع

رئیس اورژانس چهارمحال و بختیاری گفت: در مواجهه با حوادث سوختگی از درمان‌های خانگی به شدت پرهیز و سریعا به اورژانس مراجعه‌ شود.

توصیه‌های پزشکی در مواجهه با حوادث چهارشنبه سوری/ درمان خانگی ممنوع

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، محمد حیدری عصر امروز در جمع خبرنگاران گفت: سیستم بهداشت و درمان استان دارای ۵۶ پایگاه پیش‌بیمارستانی است که این پایگاه‌ها و تمام بیمارستان‌های استان امشب و فردا در آماده‌باش کامل هستند.

حیدری ضمن توصیه به والدین برای برگزاری این آیین باستانی در محیطی امن در کنار فرزندان خود افزود: در صورت بروز حادثه، بهترین کار قطع ارتباط ماده سوزاننده با بافت‌های بدن است.

وی با تاکید بر حفظ خونسردی هنگام بروز حادثه، ادامه داد: هنگام سوختگی، آتش بوسیله پتو خاموش شود یا فرد دچار سوختگی با غلت‌خوردن روی زمین از شعله‌ور شدن بیشتر جلوگیری کند.

رئیس اورژانس چهارمحال و بختیاری توصیه کرد: محل سوختگی بوسیله آب سرد به مدت ۱۰ الی ۲۰ دقیقه و با فشار ملایم شست‌وشو داده‌شود.

وی با بیان اینکه تمام نیروهای اورژانس بصورت ۲۴ساعته در حال آماده‌باش هستند، افزود: در صورت نیاز به مشاوره یا خدمات اورژانسی سریعا با ۱۱۵ تماس گرفته‌شود.

تاول‌ها بهترین پانسمان سوختگی هستند

حیدری با اشاره به اینکه اگر محل سوختگی درد شدیدی داشت و قابل کنترل نبود حتما با اورژانس تماس گرفته‌شود، تاکید کرد: به هیچ‌عنوان تاول‌های ناشی از سوختگی را پاره نکنید، چون بهترین پانسمان روی‌ محل سوختگی هستند.

وی با تاکید بر عدم استعمال موادی مانند خمیردندان، سیب‌زمینی و.. بر بافت‌های دچار سوختگی، تصریح کرد: از درمان‌های خانگی پرهیز کنید، زیرا هیچ پایه علمی ندارند و تابحال تأثیرگذاری آن‌ها در درمان سوختگی ثابت نشده و گاهاً نتیجه عکس داده و درمان را سخت‌تر و طولانی‌تر می‌کند.

رئیس اورژانس چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: از گذاشتن یخ بر روی محل سوختگی جداً خودداری شود زیرا سبب آسیب شدیدی به بافت می‌شود.

سوختگی چشم را چگونه کنترل کنیم؟

حیدری در مورد سوختگی ناحیه چشم توصیه کرد: چون بافت چشم بسیار حساس است، فقط ۱۰ الی ۱۵ دقیقه از قسمت داخلی چشم به سمت قسمت خارجی با فشار کم شست‌وشو داده‌شود.

وی با تاکید بر اینکه به هیچ‌عنوان پنبه، باند یا گاز روی چشم گذاشته نشود، ادامه داد: بهترین کار ساخت مخروط با کاغذ و یا استفاده از لیوان‌های کاغذی برای پوشاندن چشم تا رسیدن اورژانس یا انتقال به مرکز درمانی می‌باشد.

حیدری یکی دیگر از آسیب‌های چهارشنبه‌سوری را عوارض صدای ترقه‌های دستی دانست و خاطرنشان کرد: این اصوات گاهی منجر به آسیب شنوایی یا پارگی پرده گوش می‌شود.

رئیس اورژانس چهارمحال و بختیاری اظهارداشت: افراد سالمند، خانم‌های باردار و افرادی که دچار بیماری قلبی هستند برای جلوگیری از عوارض جبران ناپذیر ترجیحا در معابر عمومی تردد نداشته‌باشند.

وی در پایان ضمن تاکید بر پرهیز از تجمعات برای جلوگیری از شیوع کرونا بیان کرد: امیدواریم امسال با تدبیر و کنترل خانواده‌ها آمار قربانیان چهارشنبه‌سوری کاهش یابد.

انتهای پیام/۳۳۳۹/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول