اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

نشخوارکنندگان کوچک استان در مرحله دوم در برابر طاعون واکسینه شدند

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: پیش‌بینی می‌شود در مرحلۀ دوم نیز حدود ۲میلیون و ۸۰۰ هزار رأس دام سبک بالغ و نابالغ تحت پوشش واکسیناسیون قرار گیرند.

نشخوارکنندگان کوچک استان در مرحله دوم در برابر طاعون واکسینه شدند

حسین صالحی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد گفت: رعایت شرایط بهداشتی و قرنطینه‌ای کمک بسزایی در پیشگیری و مدیریت رخداد بیماری‌های عفونی واگیر دارد و در کنار آن، انجام واکسیناسیون مؤثر و به موقع می‌تواند سلامت دام و در نهایت افزایش تولید و سلامت محصولات دامی را به دنبال داشته باشد.

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری افزود: از جمله بیماری‌های عفونی واگیر مهم در صنعت دامپروری، بیماری طاعون نشخواکنندگان کوچک یا PPR است که نشخوارکنندگان کوچک اهلی و وحشی را مبتلا کرده و می‌تواند تلفات بالایی را سبب شود.

صالحی ادامه داد: ویروس عامل بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک به راحتی با تماس مستقیم و از طریق ذرات تنفسی بین دا‌م‌های بیمار دارای مراتع مشترک یا در میادین دام منتشر می‌شود و احتمال انتقال به دام‌های حیات وحش یا بالعکس از دام‌های حیات وحش به دام‌های اهلی نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه دامداران نسبت به دریافت خدمات واکسیناسیون اقدام کنند، بیان داشت: همزمان با سراسر کشور در این استان نیز مرحلۀ دوم برنامۀ ملی ریشه‌کنی بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در جمعیت دام سبک حساس بطور همزمان با سراسر کشور تحت عنوان «برنامۀ ملی ریشه‌کنی PPR » از اواخر اسفند ماه سال جاری آغاز و تا ابتدای فصل تابستان سال آینده ادامه خواهد داشت. 

صالحی اظهار داشت: در سال گذشته در مرحلۀ نخست بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار رأس دام سبک واکسینه و پیش‌بینی می‌شود در مرحلۀ دوم نیز حدود ۲میلیون و ۸۰۰ هزار رأس دام سبک بالغ و نابالغ تحت پوشش واکسیناسیون قرار گیرند.

انتهای پیام/۶۸۰۳۶

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول