اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

کهگیلویه در سالی که گذشت/از جاده‌هایی که همچنان جان می‌گیرند تا گریه آخر سال

مرور رخدادهای خبری سال 1400 در کهگیلویه نشان می‌دهد پرونده همه پروژه‌ها ناتمام بسته و به سال‌های آینده سپرده شد.

کهگیلویه در سالی که گذشت/از جاده‌هایی که همچنان جان می‌گیرند تا گریه آخر سال

خبرگزاری فارس/طیبه‌سادات سعادتی‌نیک/ سال 1400 با همه تلخ و شیرینی‌هایش حالا در ایستگاه آخر و در حوالی بهار قرار دارد. تا چند ساعت دیگر سال کهنه را نو می‌کنیم و در گفتمان‌ها امسال پارسال خواهد شد.

از همان آغازش توصیه شدیم به دوری از دید و بازدیدها و دورهمی و این برای ما که دل در گرو مهمانی نوروز و دلخوش از دیدارها داریم اتفاق ساده‌ای نبود ماسک همراه همیشگی‌مان بود فاصله اجتماعی با فراگیری واکسن کرونا اما کمتر شد.

برای کهگیلویه، این شهرستان طلسم شده که هر چه زمان می‌گذرد از مدار توسعه گویا بیشتر فاصله می‌گیرد سال 1400 بیش از آن که در حوزه عمران و اقتصادی و فرهنگی کاری شود، بستر تحولات سیاسی بود.

شهرستانی که همیشه در حال و هوای انتخابات بوده و پیشرفت در آن بازیچه سیاست است از همان آغاز فرآیند انتخابات رنگ و روی سیاسی به خود گرفت و در گیر و دار تغییر و تحولات فرصت رسیدگی به پروژه‌ها و امورات مردم نداشت.

انتخابات ضرب آهنگ اتفاقات جدیدی شد انتصابات فضای سیاسی و اداری شهرستان را تحت تأثیر قرار داد.

اخبار 12 ماه سال را که مرور می‌کنی خبری از افتتاح و بهره‌برداری از پروژه‌های مهم دیده نمی‌شود؛ پروژه‌هایی که سررسید آنها در تقویم زمانبندی به اتمام رسیده بارها در وعده و وعیدها تمدید شدند و با پرونده ناقص به سال آینده سپرده شدند.

مروری بر رویدادها و اتفاقات کهگیلویه؛ در سالی که گذشت

از ابتدای سال با شیوع موج جدید کرونا بیمارستان امام خمینی زیر بار سنگین پیک پنجم رفت. ظرفیت راهروها هم از بیماران تکمیل شد.اردیبهشت ماه احداث بیمارستان 100 تختخوابی در گفته مسؤولان مجوز گفت.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی همزمان با سراسر کشور 28 خرداد در 218 شعبه اخذ رأی کهگیلویه برگزار شد.۱۲۱ نفر در چهار شهر دهدشت، سوق، قلعه رئیسی و دیشموک و یکهزار و ۳۳ نفر نیز در ۱۸۳ روستای این شهرستان داوطلب حضور در رقابت ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا شدند.

51 داوطلب در انتخابات ششمین دوره شورای شهر دهدشت با یکدیگر رقابت داشتند.

 

محسن رضایی میرقائد،۳۰هزار و۳۵۹رأی،  سید ابراهیم رئیسی۲۲هزار و۹۹۴رأی،  عبدالناصر همتی۲۲هزار و۶۶ رأی و قاضی زاده هاشمی۴۴۰ رأی از مردم شهرستان کهگیلویه کسب کردند. 

جلال داورپناه (۷۸۷۳)، مصطفی پارسایی (۷۲۹۵) ,طاهر پاداش (۶۳۰۶) آرانپور (۶۲۵۶) ,فروغی (۵۸۱۷) ایمان داورپناه (۵۶۲۱) دیدار (۵۵۳۸) به‌عنوان ۷ عضو اصلی شورای شهر دهدشت انتخاب شدند.

اما ابهام در صلاحیت یک عضو منتخب شورای شهر دهدشت روال کار تحلیف را متوقف کرد، شورای ششم 15 شهریور ماه در بلاتکلیفی یک عضو آغاز بکار و با ابقای شهردار موافقت کرد اما اکثریت اعضا 19 آبان علیرضا نیکویی‌زاده را به عنوان شهردار جدید انتخاب کردند. با این حال بررسی صلاحیت شهردار همچنان در هاله‌ای از ابهام مانده و شهرداری با سرپرست اداره می‌شود.

22 دی ماه سید عبدالعزیز موسوی با حکم استاندار سکانداری فرمانداری را در دست گرفت مدیران  ادارات نیز یکی پس از دیگری تغییر کردند.

**ناامیدی دشت‌های تشنه از آب مارون

تنش آبی در شهرستان ضرورت تخصیص حقابه از مارون و احداث سد آبریز را بیش از هر زمانی یادآور شد. احداث این سد به موضوع جنجالی و حساس تبدیل شد ائمه جمعه، رسانه‌ها و مسؤولان این مطالبه را فریاد زدند پس از آن مجوز زیست محیطی آبریز اخذ شد اما تا اختصاص ردیف بودجه هنوز امیدواری قطعی در احداث وجود ندارد.

سفر مقامات کشوری به شهرستان از جمله اعضای کمیسیون تلفیق مجلس و وزیر جهاد کشاورزی پروژه‌ها از نزدیک مورد بررسی قرار گرفت. 

 

*رهاورد سفر مقامات کشوری

الیاس نادران در بازدید از سد مارون گفت: در تخصیص حقابه کهگیلویه از سد مارون کوتاهی شده است  قبل از احداث سد باید حقابه شهرستان مشخص می‌شد.

الیاس نادران رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس در بازدید از پروژه‌ها گفت: در تخصیص حقابه کهگیلویه از سد مارون کوتاهی شده است  قبل از احداث سد باید حقابه شهرستان مشخص می‌شد. این موضوع را در مجلس بررسی می‌کنیم طرح چه ملی چه استانی سازمان برنامه و بودجه باید پیگیر باشد هر کاری لازم باشد برای تخصیص حقابه انجام خواهیم داد.

در سفر ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی اختصاص 70 میلیارد تومان برای تکمیل بندهای خاکی سدهای ایلی آباد و کوهبرد، 35 میلیارد تومان برای توسعه باغات دیم در اراضی شیبدار استان و پیگیری طرح آبرسانی به دهدشت غربی به عنوان دستاورد اعلام شد.  

همچنین در سفر رئیس جمهور و هیأت دولت به استان 156 میلیارد تومان اعتبار محرومیت‌زدایی به کهگیلویه اختصاص یافت.

تصویب طرح جامع شهری و آزادسازی زمین‌های بلاتکلیف بعد از سه دهه یکی از رویدادهای مهم سال بود که لبخند شادی به لبان یکهزار و 100 خانوار نشاند. باز شدن قفل ساخت و ساز در بخشی از شهر گرچه در وزارت راه و شهرسازی مجوز گرفت طی شدن روال اداری آن در شهر همچنان مانده است.

سایه سنگین خشکسالی بر گندم‌زارهای شهرستان موجب کاهش 60 درصدی تولید گندم نسبت به سال قبل شد. بارش‌های خوب امسال امید را در دل کشاورزان زنده کرد.

کهگیلویه با وجود همه مشکلات عمرانی، در حوزه ورزش خوش درخشید. قهرمانی تیم هندبال فرازبام خائیز و کشتی فرنگی و کاراته بانوان از موفقیت‌های شهرستان بود.

در حوزه هنر «سرباز شماره صفر» محمد سلیمی‌راد در جشنواره‌های بین‌المللی و ملی خوش درخشید و «درب» هادی محقق کارگردان دهدشتی در جشنواره چهلم فجر مورد تقدیر قرار گرفت.

کلنگ‌زنی مجتمع پتروشیمی دشت مازه«کیان پارس» در شهریورماه با سرمایه‌گذاری 12 هزار میلیارد تومان از پروژه‌های بحث‌برانگیز سال بود؛ دبیران سرمایه‌گذار این پروژه برنامه زمانبندی برای تکمیل را 48 ماهه اعلام کرد.این سرمایه‌گذار گفت: مجوزهایی که شاید راه سه ساله برای اخذ نیاز داشت در کمتر از هفت ماه انجام گرفت ادامه کار را هم با قدرت ادامه می‌دهیم.

احداث دومین پتروشیمی با برنامه زمانبندی 4 ساله از این لحاظ مورد نقد واقع شد که ابهاماتی در مجوزها دارد. رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی منتقد پیوست زیست محیطی، نیاز شدید به مصرف آب و شیوه مالکیت زمین‌ها بوده و البته معتقدند این همه سرمایه صرف تکمیل پتروشیمی می‌شد که با گذشت 14 سال از کلنگ‌زنی تنها 21 درصد پیشرفت دارد! 

سانحه اتوبوس مسافربری دهدشت-تهران در بزرگراه کاشان در بامداد 16 آذر ماه 11 نفر کشته و 14 مصدوم بر جای گذاشت. در پی این رویداد ناگوار یک روز عزای عمومی در شهرستان اعلام شد.

**جاده‌هایی که خون می‌ریزند

با وجود همه وعده‌ها برای ساماندهی جاده‌ها هنوز هم در همین چند قدمی شهر جاده‌ها جان می‌گیرند و خانواده‌هایی را به داغ عزیزانشان می‌نشاند.

مرگ در جاده دلهره طولیان، جاده مرگبار چرام و جاده خون سوق حوادث تلخ و تکراری بود که اگر نسبت به رفع نقاط حادثه‌خیز اقدام نشود سال آینده هم شاهد اخبار ناگوار از این محورها دور از انتظار نیست.

در روزهای بارانی سال زمانی که ابرها میل بارش شدید داشتند هشدار وقوع سیل مردم را نگران کرد. در نبود امکانات و تجهیزات کافی برای مقابله با بحران اگر نبود لطف خدا با یک بارندگی سیل‌آسا دهدشت زیر آب می‌رفت.این در حالی است که ستاد مدیریت بحران بارها روضه بی‌پولی و نبود ماشین آلات برگزار می‌کند اما هیچ تلاشی برای تأمین امکانات لازم صورت نگرفته است؛ در واقع بود و نبود ستاد مدیریت بحران چندان اهمیتی ندارد.

شایعه تغییر مرز جغرافیایی نیز بحث داغ فضای مجازی بود.دارا کریمی‌نژاد فرماندار سابق شهرستان در نشست خبری شایعه تغییر مرز جغرافیایی در شهرستان را بی‌اساس خواند و اظهار داشت: امکان جابجایی حتی یک سانتی متر از مرز شهرستان وجود ندارد.با این حال هنوز هم کشاورزان نقطه مرزی گچساران و کهگیلویه«پادوک» در استانداری و وزارت کشور پیگیر این موضوع هستند.

*گریه آخر سال 

در ماه پایانی سال بعد از مطالبه‌گری مکرر امام جمعه دهدشت از تریبون نماز جمعه پیرامون مظلومیت دیشموک استاندار راهی این بخش شد تا از نزدیک مشکلات را ببیند و برای رفع آن چاره‌اندیشی کند. عمق محرومیت در این بخش اشک استاندار را درآورد و کلیپ گریه او خبرساز شد تا به لطف رسانه‌ها مسؤولان کشوری برای محرومیت‌زدایی از دیشموک فکری کنند. تحقق وعده‌های پایان سال برای رفع محرومیت از دیشموک همت مضاعف مسؤولان استانی و پیگیری جدی رسانه‌ها در سال جدید را می‌طلبد. 

سال 1400 هر چه بود به پایان رسید جای خالی قربانیان کرونا بر سفره هفت سین نوروز خالی است.برای همه سفر کرده‌ها غفران الهی و برای بازماندگان صبر جزیل از خداوند متعال خواهانیم.

پرونده سال را باید بست خوشی‌ها را در ذهن ماندگار کرد و از بدی‌ها درس گرفت، سالی که می‌آید سرشار از امید است؛ امید به زنده ماندن، به نفس کشیدن، به پایان کرونا و امید به خوب شدن. به روزهای بهتر، به افق دورتر و به آینده روشن‌تر باید دل بست. امید به اینکه در سال 1401 پیام‌رسان سبزترین خبر باشیم؛  اخباری که روزنه امیدی بگشاید و دل‌ها را شاد کند.

انتهای پیام/82016

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول