اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

زباله‌های یک درمانگاه رباط کریم داخل سطل‌ آشغال/ رئیس بهداشت: به شدت برخورد می‌کنیم+فیلم

روز گذشته فیلمی از دور ریختن زباله یک درمانگاه در الارد شهرستان رباط‌کریم باعث ایجاد نگرانی‌هایی شد که در این باره رئیس بهداشت شهرستان گفت: به شدت با این موارد برخورد می‌کنیم.

زباله‌های یک درمانگاه رباط کریم داخل سطل‌ آشغال/ رئیس بهداشت: به شدت برخورد می‌کنیم+فیلم

به گزارش خبرگزاری فارس از رباط کریم، روز گذشته فیلمی از دور ریختن زباله یک مطب درمانی در الارد شهرستان رباط‌کریم در فضای مجازی منتشر شد که باعث نگرانی مردم بود.

آنچه که در فیلم مشخص بود این پسماندها داخل کیسه‌ای مشکی و سرباز به داخل سطل زباله عمومی ریخته می‌شد.

در ادامه مشاهده می‌شود که زباله‌گردی با جداکردن مخازن سرم در حال جمع‌آوری زباله‌ها است که این امر احتمال شیوع بیمارهای عفونی به زباله گردها و دیگر مردم جامعه را بیشتر می‌کند.
 


این پسماندها به هیچ‌وجه نباید با پسماندهای شهری مخلوط شود، بر اساس دستورالعمل ضوابط و روش‌های مدیریت اجرایی پسماندهای پزشکی و پسماندهای وابسته مصوب ۱۳۸۷/۲/۸، پسماند مراکز درمانی موظف به بی‌خطرسازی و دفع مجزای زباله‌های عفونی و غیرعفونی از مبدا هستند، اما برخی کارشناسان مدعی هستند این اقدام در همه مراکز درمانی به درستی انجام نمی‌شود.

بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی بیش از ۴۰ درصد پسماندهای مراکز درمانی و بیمارستانی، عفونی هستند و سالانه ۶ میلیون نفر در جهان به دلیل نبود مدیریت صحیح این پسماندها جان خود را از دست می‌دهند.

برای بررسی چرایی این اتفاق، آرش اتابکی رئیس شبکه بهداشت شهرستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: بازرسان شبکه بهداشت به محض مشاهده فیلم به مرکز درمانی فوق که یک مطب خصوصی بوده مراجعه و تذکرات لازم را به مدیریت آن مطب داد که در صورت تکرار به شدت با این موارد برخورد خواهیم کرد.

وی ضمن ارائه قرارداد منعقد شده با یک شرکت خصوصی جمع‌آوری پسماند ادامه داد: ما با یک شرکت خصوصی برای دفع پسماند‌های درمانی شهرستان قراردادی داریم که به طور مرتب برای جمع‌آوری پسماندهای درمانی اقدام می‌کنند.

رئیس اداره بهداشت شهرستان رباط‌کریم گفت: این مورد را بنا به دستور مدیر شبکه بهداشت شهرستان مورد بررسی دقیق‌تر قرار خواهیم داد و اگر در این زمینه قصوری صورت گرفته باشد، به شدت برخورد خواهیم کرد و در پی همین موضوع بخشنامه‌ای به نظام پزشکی و تمام مراکز درمانی خصوصی ارسال کرده‌ایم که حتما نظارت بیشتری در جمع‌آوری پسماندهای درمانی داشته باشند و به هیچ عنوان دیگر چنین مواردی اتفاق نیفتد.

امیدواریم با توجه به حساسیت موضوع اداره بهداشت و سلامت شهرستان رباط‌کریم همانطور که رییس آن اعلام کرد نظارت‌ها را بیشتر کرده و دیگر شاهد چنین اتفاقات ناخوشایند نباشیم.

دفع غیربهداشتی زباله‌های بیمارستانی، خطرناک است و باعث ایجاد مخاطرات بهداشتی و محیط‌زیستی خاص می‌شود.

انتهای پیام/ز/س / 129

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول