اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

فارس من| امواج تلفن همراه مضرتر از دکل‌های مخابراتی است

معاون پشتیبانی گروه فیزیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در شیراز، پایش و اندازه‌گیری مستمر شدت امواج الکترومغناطیس در سطح شهر طبق استانداردهای سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی انجام می‌گیرد و تعداد دکل‌های مخابراتی و جانمایی آنها نیز طبق همین مقررات انجام می‌شود پس مشکل خاصی به لحاظ استقرار دکل‌های مخابراتی وجود ندارد.

فارس من| امواج تلفن همراه مضرتر از دکل‌های مخابراتی است

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، در سامانه فارس من، سوژه ای با عنوان «دکل های مخابراتی در شهر شیراز تهدیدی بر سلامت شهروندان» ثبت شده و تعداد ۱۰۶ نفر از آن حمایت کرده‌اند.

در توضیحات ثبت شده در این کمپین آمده است: همان گونه که مستحضرید بر اساس تحقیقات انجام گرفته در دنیا، وجود تشعشعات و امواج رادیویی با فرکانس بالا تاثیرات زیانباری بر سلامت آحاد مردم جامعه خصوصاً کودکان، سالمندان و زنان ۴ باردار دارد.

متاسفانه نصب دکل‌های مخابراتی خارج از ضوابط و آیین‌نامه‌های موجود آن هم در مناطق مسکونی پرتراکم شیراز با استفاده از روابط و نه ضوابط موجود در ادارات و سازمان‌های مربوطه، موجب نارضایتی، سلب امنیت روانی و تهدید سلامت آحاد مردم شده است.

در این میان نقش شهرداری‌ها به عنوان مرجع صدور مجوز نصب این دکل‌ها در عدم رعایت آیین نامه‌های موجود که مصوب شوراهای اسلامی شهرها بوده پررنگ‌تر از دیگر سازمان‌ها است.

در آیین‌نامه‌های موجود به صراحت در مورد رعایت حریم و فاصله این دکل‌ها از مناطق مسکونی، مهدکودک‌ها، مدارس و بیمارستان‌ها هشدار داده شده و اولویت محل نصب این دکل‌ها را بیان کرده است.

همچنین از منظر زیباشناختی و معماری شهری و نیز لزوم رعایت فواصل با سقوط دکل بر روی ساختمان‌های مجاور هشدار داده شده است.

اما متاسفانه هیچ کدام از این آیین نامه در عمل اجرا نمی‌شود و ما شاهد رشد قارچ گونه این قاتلان خاموش (دکل‌های مخابراتی) با حمایت بدون حد و مرز سازمان ها و نهادهای ذیربط هستیم.

پایش مستمر شدت امواج الکترومغناطیس طی ۱۲ سال اخیر

خبرنگار خبرگزاری فارس برای بررسی بیشتر و علمی این موضوع با علیرضا مهدی زاده مدیر گروه و معاون پشتیبانی گروه فیزیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مصاحبه‌ای انجام داد.

مهدی زاده در ابتدا امواج الکترومغناطیس را به دو دسته تقسیم بندی کرد و گفت: دسته اول امواج داخل منازل هستند که بسته به استفاده از ابزار و وسایل برقی استفاده شده در منازل و مودم‌های وای فای و تلفن‌های بی‌سیم و به خصوص وسایل هوشمند، مقدار آن بسیار متغیر است.

وی ادامه داد: دسته دوم امواجی هستند که منبع آنها خارج از منازل است و شامل امواج ناشی از ماهواره‌ها، دکل‌های مخابراتی BTS همچنین مخدوش کننده‌های امواج ماهواره‌ای را شامل می‌شوند.

مدیر گروه بخش فیزیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: در مورد هر گروه از امواج‌، مسلم این است که امواج مفید برای سلامت بدن وجود ندارد و معمولا بسته به زیان‌های احتمالی و منافع کابردی امواج، مقایسه‌ای انجام می‌شود تا استفاده یا عدم استفاده از امواج از نظر منطقی بررسی شود.

مهدی زاده اضافه کرد: مثلا خانواده‌ها باید میزان راحتی و رفاه ناشی از گوشی تلفن بی‌سیم را با امواج الکترومغناطیس پخش شده در منزل توسط این دستگاه را مقایسه کنند و بفهمند که آیا رفاه ناشی از این گوشی ارزش این میزان امواج را دارد؟

وی همچنین افزود: تحقیقات بسیار گسترده‌ای بر روی تاثیر بیولوژیک امواج الکترومغناطیس در سطح دنیا انجام گرفته است و تاثیراتی مثل سردرد، سرطان‌ها، ضعف حافظه و عقیمی تحقیق شده‌اند، اگر چه هنوز به طور یقین تایید نشده، اما خوشبختانه شهر شیراز از جمله شهرهایی است که از ۱۲ سال قبل پایش و اندازه گیری مستمر شدت امواج الکترومغناطیس در سطح شهر طبق استانداردهای سخت گیرانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی انجام می‌شود و تعداد دکل‌های مخابراتی و جانمایی آنها نیز طبق همین مقررات انجام می‌شود و به عنوان شخصی که خانواده خودم هم در همین شهر زندگی می‌کند، به همه اطمینان می‌دهم که در حال حاضر مشکلی وجود ندارد.

مدیر گروه و معاون پشتیبانی گروه فیزیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به خطرناک تر بودن امواج داخل منازل نسبت به امواج خارج از منزل، تاکید کرد: با توجه به بالا بودن سهم امواج داخل منازل و فاصله نزدیک منبع این امواج به اشخاص و مدت زمان زیاد استفاده از این تجهیزات، مردم باید نسبت به امواج داخل منازل بیشتر حساسیت نشان دهند و تا جایی که ممکن است استفاده از این وسایل را محدود کنند.

مهدی زاده همچنین با بیان اهمیت روش‌های ایمنی در برابر امواج اضافه کرد: رژیم غذایی حاوی آنتی اکسیدان‌ها مثل زردچوبه، ویتامین سی و مواد بالا برنده سطح سیستم ایمنی بدن در کاهش اثرات بیولوژیک امواج الکترو مغناطیس بر بدن بسیار تاثیرگذار است و روش‌های فیزیکی هم برای کاهش شدت امواج الکترو مغناطیس وجود دارد مثل استفاده از برچسب‌ها و رنگ‌های مخصوص یا شیلدهایی که برای محافظت از امواج الکترو مغناطیس استفاده می‌شود.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول