اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

مسکو: از انتقال سازمان ملل به کشور بی‌طرف حمایت می‌کنیم

یک دیپلمات ارشد روس گفت، تثبیت توافق احتمالی میان روسیه و اوکراین در شورای امنیت، تضمینی برای اجرای آن نخواهد بود و مسکو از انتقال سازمان ملل به کشور بی‌طرف حمایت می‌کند.

مسکو: از انتقال سازمان ملل به کشور بی‌طرف حمایت می‌کنیم

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، «پیوتر ایلایچف» رئیس اداره امور سازمان‌های بین‌المللی وزارت امور خارجه روسیه گفت، کشورش از تغییر در سازمان ملل استقبال می‌کند.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، این دیپلمات روس در آستانه برگزاری چهارمین دور مذاکرات اوکراین و روسیه گفت: «در حال حاضر و در شرایطی که طرفین هنوز به توافقی مشخص نرسیده‌اند، صحبت از قطعنامه شورای امنیتی که بتواند به‌صورت رسمی آن‌ها را ثبت کنند، اقدامی ناپخته است. گرچه در نظر گرفتن چنین تحولی، بی‌ارزش نخواهد بود».

ایلایچف درباره یکی از علل درگیری‌ها در اوکراین متذکر شد، توافقات «مینسک» که آتش‌بس میان نیروهای دولتی و نواحی خودمختار شرق اوکراین را شامل می‌شد، به‌وسیله قطعنامه ۲۲۰۲ شورای امنیت مورد تثبیت قرار گرفت اما طرف اوکراینی به آن عمل نکرد.

او در این‌باره گفت: «با وجود دورهای بی‌شماری از مذاکرات و دعوت اوکراین به اجرای بسته اقدامات مندرج در توافقات مینسک، اوکراینی‌ها در واقع سال‌ها تعهدات خود ذیل این توافقات را نقض کردند. ما بارها بر حل مسالمت‌آمیز درگیری در اوکراین که یکی از محورهای اصلی تعهدات کی‌یف و لوهانسک و دونتسک (جمهوری‌های خودمختار شرق اوکراین) در توافقات مینسک بود، تأکید کردیم».

این مقام روس توضیح داد، از لحظه امضای توافقات مینسک، مقامات اوکراینی به وضوح آن را بی‌اهمیت توصیف کرده و اعلام کردند به آن عمل نخواهند کرد و از گفت‌وگوی مستقیم با دونباس نیز امتناع کردند».

او در ادامه گفت: «این رویکرد موجب شد توافقات مینسک در واقع نامعتبر شوند. ما هیچ الزامی برای احیای آن‌ها را شاهد نیستیم».

ایلایچف افزود: «منسوخ کردن قطعنامه ۲۲۰۲ شورای امنیت که توافقات مینسک را تأیید می‌کند، نیازمند معرفی سند جدیدی از سوی شورای امنیت سازمان ملل است. با توجه به وضعیت فعلی، چنین گام‌هایی غیر واقع‌بینانه هستند».

این مقام روس گفت: «ما از ایده تغییر مقر سازمان ملل به یک کشور بی‌طرف حمایت می‌کنیم. چنین اقدامی می‌تواند از بین بردن تنش‌های غیرضروری ناشس از رویه‌های پیچیده جستجو برای یافتن پاسخ‌های جمعی به چالش‌های جهانی این دوره را موجب شود. علاوه بر این، تلاش‌های ما نسبت به آنچه اکنون شاهد هستیم کمتر سیاست‌زده خواهد شد».

او با این حال متذکر شد تغییر مکان مقر سازمان ملل نیازمند رأی اکثریت کشورهای عضو است و چنین اقدامی در حال حاضر امکان‌پذیر نیست.

اظهارات این دیپلمات روس در حالی صورت گرفته که مقام‌های اوکراینی از جمله «ولودیمر زلنسکی» رئیس‌جمهور و «دمیترو کولِبا» وزیر خارجه این کشور خواستار اخراج روسیه از عضویت دائم شورای امنیت، به بهانه عملیات نظامی ویژه در منطقه دونباس شده بودند.

«فومیو کیشیدا» نخست وزیر ژاپن امروز (دوشنبه) در جلسه استماع کمیته پارلمانی این کشور گفت: «تجاوز روسیه که یکی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل است، نشان دهنده نیاز به سازماندهی نظم نوین جهانی است».

نخست وزیر ژاپن تاکید کرد: «ما به همراه کشورهای خواستار اصلاح شورای امنیت، به تلاش‌های خود برای تغییر در این شورا و اصلاح سازمان ملل ادامه خواهیم داد».

روسیه درپی تداوم اقدامات دولت کی‌یف علیه ساکنین نواحی روس‌زبان شرق اوکراین و همچنین پاسخ منفی غربی‌ها به پیشنهادات ضمانت امنیتی روسیه به این کشورها، استقلال دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوهانسک را به رسمیت شناخته و در حمایت از آن‌ها «عملیات ویژه‌ای» را در اوکراین آغاز کرد که تا کنون ادامه دارد. غربی‌ها در واکنش به این اقدام نظامی روسیه، تحریم‌های سنگینی از جمله در حوزه نفت و گاز را علیه روسیه اعمال کرده‌اند.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول