اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

فارس من| پتروشیمی ایلام: دستور پیگیری مشکلات کارگران کهربا توان صادر شد

مدیر پتروشیمی ایلام به دنبال گلایه و اعتراض کارگران شرکت کهربا توان دستور داده است تا اگر مسئله‌ای در حوزه حقوق، عیدی و سایر آیتم‌های مربوط به دریافتی این کارگران وجود داشته باشد مرتفع شود.

فارس من| پتروشیمی ایلام: دستور پیگیری مشکلات کارگران کهربا توان صادر شد

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، چندی پیش مخاطبان فارس سوژه‌ای را با عنوان «درخواست پرداخت معوقات مزدی کارگران پتروشیمی ایلام» در سامانه فارس من به ثبت رساندند از این رو خبرنگاران فارس برآن شدند تا موضوع را پیگیری کنند.

کارگران شرکت کهربا توان شاغل در پتروشیمی ایلام دارای مشکلات عدیده‌ای از جمله عدم پرداخت عیدی و سنوات از طرف شرکت پیمانکار مواجه بوده و اکنون خواستار رسیدگی از طرف مسئولین هستند.

کارگران بازوان توانمند اقتصادی کشور و نیروی محرکه در تولید و خدمات هستند؛ این قشر در گرما و سرما تلاش خود را برای رسیدن به اهداف سازمان و کشور انجام می‌دهند.

در استان ایلام کارگران در صنایع پتروشیمی که می‌توان به عنوان آچار فرانسه از آنها یاد کرد همچنان مشکلات متعددی گریبان آنها را گرفته و رهایی از آن به سختی امکان پذیر است.

 شرکت کهربا توان یکی از شرکت‌های پیمانکاری پتروشیمی ایلام است که در طول ایام سال کارگران آن با مشکلاتی روبرو هستند و دیگر توانی برای تحرک در این صنعت ندارند و صدای آنها به جایی نمی‌رسد.

 مدیران بومی این شرکت پیمانکاری که خود از فرزندان این استان هستند و از وضعیت اقتصادی و معیشتی استان ایلام آگاهند چطور شرایط سختی را برای این کارگران ایجاد می‌کنند.

 آیا مسئولین پتروشیمی ایلام خود حاضرند در اواخر سال با مشکلات مالی مواجه شوند؟ آیا حاضرند امسال برای خانواده خود عید نگیرند و آیاهای دیگر که پاسخ به آنها برای مسئولین بسیار راحت و برای کارگران سخت و دشوار است که قطعاً باید این مسائل برطرف شود.

هر ساله به مشکلات کارگران اضافه می‌شود

 یکی از کارگران شرکت کهربا توان به خبرنگار فارس ایلام گفت: ما سال‌هاست که در شرکت‌های پیمانکاری پتروشیمی ایلام از اول احداث تاکنون مشغول به فعالیت هستیم ولی هر سال نسبت به سال قبل مشکلات کارگران بیشتر می‌شود و این مسائل تمامی ندارد و کار کردن در این پتروشیمی برای کارگران به سختی می‌گذرد.

وی افزود: عیدی و سنوات کارگران در پایان سال از طرف شرکت پیمانکاری پرداخت نمی‌شود و اذعان به این دارند در طول ایام سال به حقوق ماهیانه کارگران اضافه شده است؛ این بهانه برای پرداخت نکردن است و ما از مسئولین خواستاریم تا به این موضوعات رسیدگی کنند.

بهانه تراشی مسوولین برای عدم پرداخت عیدی

یکی دیگر از کارگران به خبرنگار فارس گفت: بیش از چند صد نفر در این شرکت به صورت روزمزد و بدون امنیت شغلی فعالیت می‌کنند و هیچ فرقی بین حقوق کارگر مجرد و متاهل وجود ندارد و حتی حق شیفت به کارگران پرداخت نمی‌کنند و نسبت به عیدی کارگران که حق قانونی آنهاست بهانه تراشی می‌کنند در این ایام پایانی سال با این وضعیت اقتصادی و معیشتی خراب کارگران چطور می‌توان لحظات خوشی را در کنار خانواده‌ها سپری کرد؟

به داد ما کارگران برسید!

 یکی دیگر از کارگران این شرکت به خبرنگار فارس گفت: با جیب خالی مسوولین می‌توانند زندگی کنند؟ مدیران شرکت پیمانکاری کهربا توان چطور با حقی که بر گردن آنها قرار دارد این عید را با آرامش کنار خانواده خودشان می‌گذرانند در حالی که بسیاری از کارگران با مشکلات مالی باید به سراغ عید بروند؟ مسئولینی که ادعای حق خواهی می‌کنند به داد کارگران برسند و حق آنها را بستانند.

کارگران مشکلات خود را در سامانه ثبت کنند تا به آن‌‌ها رسیدگی شود

 بختیاری رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان ایلام در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: دو سیستم روابط کار و بازرسی جهت بررسی مشکلات در حوزه کارگری در سطح سازمان داریم که کارگران در سامانه جامع روابط کار دادخواست‌ها و شکایات خود را ثبت تا به مسائل آنها رسیدگی شود.

وی افزود: به دلیل حجم گسترده پرونده‌ها، برخی از پرونده‌ها را برای بررسی به سیستم بازرسی واگذار تا به این موارد سریع رسیدگی و به کارفرماها درباره مسائل پیش آمده تذکرات لازم و ابلاغیه صادر می‌کند تا ظرف مدت معلوم نسبت به رفع مسائل اقدام کنند و اگر از طرف کارفرماها اجتناب شود آنها را به دادسرا معرفی می‌کنند.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان ایلام ادامه داد: کارفرما موظف است موضوع عیدی و سنوات کارگران را تا پایان سال پرداخت کند ولی ممکن است کارفرما به صورت ماهیانه از ابتدا در قرارداد قید کرده باشد تا آخر سال پرداخت کند یعنی در فیش حقوق واریزی، عیدی ماهانه تا پایان سال پرداخت کند و از این لحاظ می‌توان این کار را انجام داد.

وی در ادامه افزود: قطعا نسبت به حق شیفت کارگران و تفاوت حقوق مجرد و متاهلین تفاوت حقوقی کارگران وجود دارد و اگر از طرف شرکت رعایت نشود می‌توان با حضور کارگران در اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی این مسائل را پیگیری و برطرف کرد.

 اعتراض این نیروها بدین علت است که چرا تفاوتی بین حقوق کارگران وجود دارد

یکی از مسوولین شرکت پیمانکاری کهربا توان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: شرکت کهربا توان جز قوی‌ترین شرکت‌های حوزه نفت و گاز و شاید تنها شرکت در حوزه نفت و گاز در استان است که در این ۸ سال فعالیتی که داشته تا الان یک محکومیت در اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی در مورد حقوق و دستمزد کارگران نداشته است.

وی افزود: پروژه‌های مربوط به ساخت و ساز و توسعه‌ای پتروشیمی ایلام به اتمام رسیده و تعدادی از نیروهای پروژه‌ها بیکار و به این وضع اعتراض کردند پتروشیمی در بین قسمت‌های مختلف تعدادی نیرو کم داشت و قرار بود ۱۷۰ تا ۱۸۰ نفر نیرو برای قسمت‌هایی که دارای کمبود نیرو بود جذب کند.

این مسئول گفت: پتروشیمی اعلام کرد که از طریق آزمون و شیوه نامه‌ای برای جذب نیرو برگزار و تعدادی از افراد بیکار شده در پروژه‌های اتمامی جذب می‌شود که دستورالعمل شفاف و شرایط از طریق حوزه خلیج فارس اعلام شد که قرار بود از طریق دانشگاه ایلام و جهاد دانشگاهی این آزمون برگزار و نفرات برتر جذب شوند.

وی افزود: قرار بود آزمون در آذرماه سال گذشته انجام ولی به اسفند ماه موکول شد و افراد مدارک تحویل و آماده برگزاری آزمون شدند که متاسفانه با فشار نمایندگان استان و سایر مسئولین آزمون لغو شد و اعلام کردند که از بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر فقط ۱۷۰ تا ۱۸۰ نفر جذب می‌شوند و بقیه بیکار و باعث تنش در سطح استان می‌شود.

وی ادامه داد: فعلا این افراد به صورت روزمزد مشغول به کار شوند این روز مزد بدین صورت است که ۱۵ روز در ماه فعالیت کنند و حقوق ۱۵ روز دریافت و بیمه یک ماه برای آنها پرداخت شود که تعدادی از این نفرات در شرکت کهربا توان پیمانکار حوزه تعمیرات پتروشیمی جذب شدند که با مذاکرات با مسئولان پتروشیمی قرار شد حقوق و بیمه آنها کامل و یک ماه پرداخت شود و این اتفاق افتاد.

وی افزود: قرار بود چند ماه این افراد فعالیت داشته باشند و ماهیانه تسویه و دوباره قرارداد یک ماهه بسته شود و تمام آیتم‌های قانون کار اعم از اضافه کار، بن خواروبار، حق اولاد، حق مسکن و عیدی و سنوات به صورت کامل ماهانه پرداخت می‌شود چون معلوم نبود ماه بعد قرارداد دارند یا نه.

وی افزود: در سال ۱۴۰۰ مبلغ خالص دریافتی کارگران ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان برای ۱۵ روز کاری است که نیروی روز کاری بیشتری داشته باشد مبلغ بیشتری دریافت و اگر حقوق نیروی کمتر از 4 میلیون و ۷۰۰ هزار باشد همان 4 میلیون ۷۰۰ هزار برای آنها لحاظ می‌شود یعنی هیچ کارگری زیر این مبلغ دریافت نمی‌کند.

وی در ادامه گفت: اعتراض این نیروها بدین علت است که چرا تفاوتی بین حقوق کارگران وجود دارد برخی اعلام می‌کنند ۱۰ ساعت بیشتر کار کردند در حالی که هر کارگری با هرگونه اضافه و روز کاری زیر مبلغ تعیین شده حقوق بگیرد همان ۴ میلیون ۷۰۰ هزار دریافت می‌کند.

وی ادامه داد: واقعیت امر این است که پتروشیمی و شرکت پیمانکاری بیشتر از حقوق کارگران به آنها پرداخت می‌کند و هیچ کارگری یک ریال کمتر دریافت نمی‌کند بلکه بیشتر هم دریافتی دارد بار دیگر اعلام می‌کنم که این نفرات موقت هستند و ممکن است ماه آینده نباشند و ما عیدی و سنوات و تمام حقوق قانونی آنها را به صورت ماهیانه به آن‌ها پرداخت می‌کنیم.

دستور برای رفع مشکلات

معراجی مدیر روابط عمومی پتروشیمی ایلام به خبرنگار فارس گفت: با توجه به پیگیری این مسئله از طرف خبرگزاری فارس مدیر پتروشیمی ایلام ضمن دستور به حوزه روابط عمومی از طریق اداره تعاون و کار و رفاه اجتماعی این مسئله را پیگیری و اگر مسئله‌ای در حوزه حقوق، عیدی و سایر آیتم‌های مربوط به دریافتی کارگران وجود داشته باشد و اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شرکت را ملزم به پرداخت کند قطعاً این حق قانونی کارگران پرداخت خواهد شد.

وی افزود: رسانه‌ها در حوزه رسالت خود این موضوع را پیگیری و شرکت پتروشیمی در راستای اهداف سازمانی و اجتماعی خود این مسئله را بررسی و تا رسیدن به نتیجه دنبال می‌کند.

امیدواریم مسئولین استان به جای اشتغال جوانان در پروژه‌های فعلی پروژه‌های جدید تعریف کنند تا این جوانان در آن مشغول و چنین مسائلی پیش نیاید.

همین افزایش نیروی زیاد و خارج از توان شرکت باعث کاهش بهره‌وری و کیفیت پایین و هزینه‌ به صنایع موجود تحمیل می‌کند که در این راستا سرمایه‌گذاران با این هزینه زیاد قطعاً استان ایلام را ترک خواهند کرد.

 مسئولین استان و همچنین شرکت پتروشیمی و پیمانکاران حتماً باید نسبت به دغدغه اصلی کارگران در این ایام پایان سال اقدامات موثری انجام دهند تا فشار اقتصادی بر این عزیزان کاهش یابد.

انتهای پیام/ ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول