اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

سُرور اصفهانی، شاعری که مکتب ندیده بود

حسین رنجکش معروف به سُرور اصفهانی از شاعران با تجربه، مطرح و آیینی استان اصفهان و رئیس انجمن ادبی صغیر اصفهان بود که در ۱۷ اسفندماه در سن ۸۷ سالگی دار فانی را وداع گفت؛ به سراغ ۲ تن از دوستان او رفتیم تا با سرور اصفهانی بیش‌تر آشنا شویم.

سُرور اصفهانی، شاعری که مکتب ندیده بود

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، حسین رنجکش معروف به سرور اصفهانی از شاعران با تجربه، مطرح و آیینی استان اصفهان و رئیس انجمن ادبی صغیر اصفهان بود که در ۱۷ اسفندماه در سن ۸۷ سالگی دار فانی را وداع گفت؛ به سراغ ۲ تن از دوستان او رفتیم تا با سرور اصفهانی بیش‌تر آشنا شویم.

حجت‌الاسلام علی صغیرا، از دوستان سرور اصفهانی با اشاره به اینکه او از شعرای بسیار خوب و از شاگردان مرحوم صغیر اصفهانی بود، اظهار داشت: در وصف اهل‌بیت(ع) غزلیات، قصاید و رباعیات بسیاری را سرود و نسبت به مسائل دینی و اجتماعی فردی فعال بود.

وی با تأکید بر اینکه مرحوم سرور اصفهانی انسانی متواضع و با ادب بود که شعرای جوان را تشویق می‌کرد، توضیح داد: او حدود ۲۰ سال رئیس انجمن ادبی صغیر اصفهانی بود و هر عصر جمعه کنار مقبره استاد صغیر اصفهانی می‌نشست، شعرا نزد او می‌آمدند و اشعار خود را می‌خواندند.

صغیرا یادآور شد: سرور اصفهانی رویای صادقه‌ای از امام سجاد(ع) دیده بود که بیان کردند درباره ایشان هم شعری گفته شود و پس از این اتفاق قصیده‌ای درباره امام سجاد(ع) گفت و روز وفات او با تولد امام سجاد(ع) هم‌زمان شد.

خوش خنده و شوخ طبعی ویژگی مهم سرور

حسین شیرانی، دبیر انجمن ادبی صغیر اصفهانی نیز با اشاره به اینکه حسین سرور اصفهانی ۸۷ سال عمر کرد و آنطور که خودش بیان می‌کرد حدود ۶۰ سال سابقه کار ادبی داشت،‌اظهار کرد: حدود ۳۰ سال رئیس انجمن ادبی صغیر اصفهانی بود و اخیرا به‌علت بیماری کرونا ریه‌اش درگیر شد و فوت کرد.

وی با بیان اینکه استاد سرور فردی افتاده، فروتن، سلیم‌النفس  و اهل انجمن‌داری بود و تنها دل مشغولی‌اش انجمن بود و هیچ کاری جز انجمن‌داری نمی‌کرد، توضیح داد: همراه با استاد سرور بعد از ظهر جمعه‌ها از ساعت ۴ تا ۶ انجمن ادبی استاد صغیر را بر سر مزار ایشان در میدان قدس، امامزاده رأس‌الرضا برگزار می‌کردیم.

شیرانی یادآور شد: با وجود حدود ۸۷ سال سن انسانی خوش خنده و شوخ طبع بود و حتی برخی اوقات من که جوان بودم در برابرش کم می‌آوردم، زمانی که با او بودیم دلمان شاد می‌شد.

دبیر انجمن ادبی صغیر اصفهانی با بیان اینکه استاد سرور همیشه از خاطرات قدیم و ابتدای مسیر شاعر شدنش تعریف می‌کرد، تصریح کرد: او می‌گفت از دوران طفولیت با استاد صغیر آشنا بوده و یکبار در ایام نوروز با او به انجمن‌های مختلف رفته‌اند و در هر انجمن استاد صغیر بیان کرده است که آقای سرور شعر بخواند.

اخلاقیات صغیر اصفهانی در سرور متبلور شده بود

وی تأکید کرد: فکر می‌کنم تمام خلقیات استاد صغیر را استاد سرور هم یاد گرفته بود چون شاگرد او بود و با ما هم به همان روش برخورد می‌کرد.

شیرانی پیرامون مسیر شاعر شدن خودش گفت: پیش از ورود به انجمن سرور به دیگر انجمن‌ها می‌رفتم اما در آنجا شاعران را کوچک می‌کردند و در آنجا ضد ادبیات شدم ولی با ورودم به این انجمن دیدم تغییر پیدا کرد و پس از چند سال نیز دبیر انجمن شدم.

دبیر انجمن ادبی صغیر اصفهانی با یادآوری اینکه استاد سرور تحصیلات ابتدایی نداشت، بیان داشت: خود استاد تعریف می‌کرد که در طفولیت به اصفهان آمدم اما سوادی نداشتم و به کارهای مختلف مشغول شدم و به مرور وارد شعر و شاعری شدم، در کنار آن به آرایشگری هم می‌پرداختم و تا حدود ۱ سال قبل هم این کار ادامه داشت.

سرور شاعر مکتب ندیده بود

وی با اشاره به اینکه استاد سرور بیان می‌کرد که شعر می‌گفتم اما سواد مکتوب کردن آن را نداشتم و به همین علت می‌گفتند سرور شاعر مکتب ندیده است، مطرح کرد: او می‌گفت پس از این موضوعات علاقه‌مند شدم که سواد یاد بگیرم و شعرها را بنویسم، نزد شخصی رفتم تا به من سواد یاد بدهد و در ۲ ماه و ۱۰ روز  یاد گرفتم.

شیرانی با بیان اینکه استاد سرور کتاب‌هایی از جمله «گلبانگ سرور» و «بزم سرور» را منتشر کرد و اواخر نیز نگران برخی‌ اشعارشان بود که چاپ نشده است، عنوان کرد: او در گذشته اشعار مذهبی می‌گفت و به‌عنوان یکی از شاعران برجسته اصفهان و کشور مطرح بود، در سبک‌های عراقی و اصفهانی شعر می‌گفت و بسیاری از اشعار مداحان اشعار استاد صغیر و مسرور است.

 

انتهای پیام/۶۳۱۲۵/آ/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول