اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

سازمان آب خوزستان: امکان تامین آب جهت کشت محصولات آب بر از جمله شلتوک وجود ندارد/ دولت معوق کشت به کشاورزان پرداخت کند

سازمان آب و برق استان خوزستان در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که « امکان تامین آب در داخل و خارج از شبکه‌های آبیاری و زهکشی جهت کشت محصولات پر مصرف از جمله شلتوک در تابستان سال آینده وجود ندارد» و رئیس انجمن برنجکاران خوزستان نیز می‌گوید: بارها بنده به مسؤولان گفته‌ام به صورت دستوری نمی‌توان جلوی کشت را گرفت و دولت باید به فکر خسارت و یا معوق کشت به کشاورزان باشد.

سازمان آب خوزستان: امکان تامین آب جهت کشت محصولات آب بر از جمله شلتوک وجود ندارد/ دولت معوق کشت به کشاورزان پرداخت کند

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، کشت شلتوک دراستان خوزستان، معمولاً از نیمه خردادماه آغاز می‌شود و به لحاظ برنامه زمانی کشاورزان در مناطق بالادست استان از ابتدای خرداد ماه و مناطق پایین دست(جنوبی) در پایان خرداد ماه اقدام به کشت شلتوک می‌کنند.

اما ظرف چند سال گذشته با توجه به وضیعت منابع آبی در استان و خشکسالی‌های مستمر کشت شلتوک در حوضه های مختلف آبی  با ممنوعیت‌هایی از سوی وزارت نیرو روبرو شد.

بر همین اساس و با توجه به بحران تنش آبی تابستان امسال به ویژه در حوضه کرخه، سازمان آب و برق استان خوزستان به عنوان دستگاه متولی تامین آب مورد نیاز کشاورزان پیش دستی کرده و اطلاعیه‌ای را مبنی بر ممنوعیت کشت محصولات پرمصرف آب مانند شلتوک در سال آبی 1401-1400 در حوضه‌های آبریز خوزستان منتشر کرد.

 

اطلاعیه سازمان آب و برق

در این اطلاعیه آمده است:

داده‌های آبدهی و ذخیره مخازن سد‌های استان نشان دهنده استمرار خشکسالی در حوضه های آبریز استان خوزستان در سال آبی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ است.

در این شرایط در صورت کشت محصولات پرمصرف شاهد تنش‌های جدی در تامین نیازهای حیاتی استان شامل نیاز آبی شرب به دلیل افت شدید کیفیت رودخانه‌ها، نیاز آبی زیست محیطی تالاب‌های شادگان و هورالعظیم، نیاز آبی دام‌های سنگین و نیاز آبی نخیلات شادگان، آبادان و خرمشهر و نیز کشت‌های دائم در حوضه های آبریز در تابستان سال آینده خواهیم بود.

لذا به استناد تصویب نامه هیأت وزیران به شماره ۲۳۵۸۱/ت ۵۷۷۱۴ ه مورخ ۱۳۹۹/۳/۱۱، بررسی لازم توسط سازمان آب و برق خوزستان صورت گرفته و بر اساس شرایط منابع آبی تشریح  شده، امکان تامین آب در داخل و خارج از شبکه‌های آبیاری و زهکشی جهت کشت محصولات پر مصرف از جمله شلتوک در تابستان سال آینده وجود ندارد، لذا از کشاورزان تقاضا می‌شود از هرگونه ایجاد تعهد در اجاره اراضی یا انعقاد قرارداد شالیکوبی و.. اکیدا خودداری کنند، لازم به ذکر است در صورت تغییر در شرایط، متعاقبا اطلاع رسانی لازم صورت خواهد گرفت.

سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی استان عاقلانه نیست

رئیس انجمن برنجکاران خوزستان در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، با بیان اینکه در تابستان امسال در حوضه کرخه منابع آبی کافی  برای کشت شلتوک وجود نداشت، اظهار کرد: کشت شلتوک در این حوضه کمتر از دیگر حوضه‌ها بود و کل کشت شلتوک در استان بین 60 تا 70 هزار هکتار بود.

وی با تاکید بر اینکه کشت شلتوک در استان همیشه متغیر بوده و تابع منابع آبی است افزود: در سال 98  با توجه به منابع آبی که پس از سیل وجود داشت سطح زیر کشت شلتوک در استان بالغ بر 200 هزار هکتار بود.

رئیس انجمن برنجکاران خوزستان با اشاره به اعمال  طرح ممنوعیت کشت شلتوک از سوی دستگاه‌های متولی، گفت: بارها بنده به مسؤولان گفته‌ام به صورت دستوری نمی‌توان جلوی کشت را گرفت و دولت باید به فکر خسارت و یا معوق کشت به کشاورزان باشد.

سواری بیان کرد: مسؤولان کشت کنجد، حبوبات و... را به عنوان کشت جایگزین شلتوک پیشنهاد می‌کنند در حالی که کشت این محصولات نمی‌تواند مقرون به صرفه باشد و مایحتاج یک سال کشاورز را تامین کند.

وی با اشاره به اظهارات برخی‌ افراد مبنی بر اجاره کردن زمین‌های کشاورزی استان برای کشت برنج، عنوان کرد: بنده نه می‌توانم تایید کنم نه تکذیب اما با توجه به هشدارهایی که از سوی دستگاه‌های متولی آب و کشاورزی مبنی بر نبود منابع آبی در استان داده می‌شود هیچ عقل سلیمی برای کشاورزی در استان سرمایه‌گذاری نمی‌کند.

 

کشت‌های آبر کنترل شود

تورج نوروزی معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز اظهار کرد: مجموع کل اراضی کشاورزی  حوضه کرخه 120 هزار هکتار است که  از این 120 هزار هکتار در بهترین شرایط 60 هزار هکتار زیر کشت شلتوک می‌رود.

وی افزود: در سالهای گذشته 50 تا 60 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت می‌رفت اما پس از سیل سال 98 بالغ بین 180  تا 200 هزار هکتار  از اراضی کشاورزی خوزستان زیر کشت شلتوک رفت و  استان رکورد خوبی در کشت برنج ثبت کرد.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه کشت شلتوک در استان از نیمه دوم خرداد آغاز می‌شود، گفت: اکنون کلیه اراضی کشاورزی استان زیر کشت پاییزه گندم،کلزا، صیفی جات و..  و برداشت محصولات از نیمه دوم فروردین آغاز و تا پایان  اردیبهشت طول می‌کشد.

نوروزی با تاکید بر وجود بحران آب در حوضه کرخه، بیان کرد: قطعاً چنانچه کشت‌های آب بر کنترل  نشود تنش آبی نگران کننده‌ای اتفاق می افتد و همه متضرر می‌شوند.‌

وی  در رابطه با اجاره گرفتن اراضی کشاورزی جهت کاشت شلتوک، عنوان کرد: هر ساله هم برای کشت شلتوک و دیگر محصولات کشاورزی برخی افراد  به نام موسسه زمین‌های کشاورزی را اجاره گرفته و مجوز تامین منابع آبی مورد نیاز را از وزارت نیرو می‌گیرند.

به گزارش خبرگزاری فارس سالهاست طرح‌های انتقال آب از سرشاخه‌های کارون و افتادن بار تأمین آب شرب اهواز به دوش رودخانه کرخه سبب تنش آبی در استان شده است.

از طرفی احداث سدها در بالا دست سد کرخه وعدم تامین حق آبه هورالعظیم بیش از پیش به بحران‌های زیست محیطی دامن زده است با این حال وزارت نیرو همچنان بر طرح‌های انتقال آب اصرار دارد.

اما این تمام داستان بحران آب در استان نیست و اکنون مسائل آبی جزو روزمرگی‌ها مردم به ویژه جامعه کشاورزی شده است مافیای آب در صدد گره زدن بحران‌های آب به کشت شلتوک در استان  و انحراف افکار عمومی از طرح‌های انتقال آب است.

 

در تابستان امسال که تنش‌های آبی 11  شهر استان را درگیر خود کرد، مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی استان اصفهان به صراحت اعلام کرد: کشت شلتوک در استان اصفهان منع قانونی ندارد و در شرق اصفهان کشاورزان بدون هیچ دردسری اقدام به کشت هندوانه و خربزه به عنوان محصولات آب‌بر کردند.

و اکنون در حالی ممنوعیت کشت شلتوک و عدم تامین آب دیگر محصولات کشاورزی در حوضه کرخه مطرح می‌شود که در بالا دست این سد در حاشیه سد سیمره در استان ایلام بدون هیچ مشکلی، انواع کشت‌های کشاورزی انجام می‌شود و آب مورد نیاز کشاورزان تامین شده است.

انتهای پیام/م/ 159

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول