اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

پروژه میدان مقاومت اراک تا عید نوروز افتتاح می‌شود/ عدم معرفی صنایع آلاینده توسط محیط زیست

رئیس شورای اسلامی کلان‌شهر اراک از افتتاح پروژه میدان مقاومت اراک قبل از عید نوروز خبر داد.

پروژه میدان مقاومت اراک تا عید نوروز افتتاح می‌شود/ عدم معرفی صنایع آلاینده توسط محیط زیست

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک سید وحید میرنظامی بعد از ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به اقدامات شورای شهر در ۶ ماه گذشته اظهار کرد: به منظور جلب و ارتقای رضایت شهروندان و همچنین کمک به کاهش آلودگی هوای اراک خرید چندین دستگاه اتوبوس به مبلغ ۱۶۲ میلیارد تومان صورت گرفت.

وی افزود: سعی شده تا منابع درآمدی در جای خود هزینه شوند به همین منظور عوارض آلودگی را در محل خود هزینه کردیم، اخذ مجوز بازسازی ناوگان فرسوده اتوبوس‌رانی و ارسال ۱۰ دستگاه برای بازسازی به تهران، اختصاص ۲۲ اتوبوس از سوی وزارت کشور که ۲۰ درصد هزینه آن را شهرداری باید پرداخت کند از اقدامات انجام شده در حوزه حمل و نقل عمومی است.

رئیس شورای اسلامی کلان‌شهر اراک تشکیل لایحه تشویقی عوارض با رقم ۴۰ درصد تخفیف، تصویب مجوز خرید سه دستگاه خودروی شاسی برای آتش‌نشانی، صدور مجوز خرید دوربین‌های پایش و نظارتی در سطح شهر، افزایش بودجه شهرداری برای اجرای طرح هوشمندسازی ناوگان اتوبوس‌رانی، تصویب بودجه ۱۴۰۴ و تصویب متمم بودجه ۱۴۰۰، تشکیل ستاد ساماندهی اراضی ولی‌آباد و صالح‌آباد به عنوان امری لازم و ضروری و فراشورایی و با همکاری با دستگاه‌های مربوطه، راه‌اندازی ستاد ساماندهی اراضی ۹۰ هکتاری کوی رضوی تملک خانه تاریخی محسنی و... را از جمله مصوبات و تصمیمات شورای ششم شهر اراک از ابتدای فعالیت تاکنون برشمرد.

میرنظامی مجموع مصوبات شورای شهر را 165 مصوبه عنوان کرد و ادامه داد: توسعه دره گردو، پارک شهید باهنر و بام اراک از دیگر اقداماتی است که در دست بررسی قرار دارد و اعتبارات لازم نیز برای آنها در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه شورای ششم شهر رویکرد فرهنگی و اجتماعی را پیش گرفته است یادآور شد: این شورا در راستای عمل به تعهدات خود، به باشگاه‌هایی که نوجوانان و جوانان بااستعداد را جذب کنند کمک مالی کرده است.

رئیس شورای شهر اراک بیان کرد: شورا اهل شعار دادن نیست و به وعده‌هایی که داده است عمل می‌کند؛ در سال جاری برنامه‌ریزی‌هایی شده بود که انجام آنها اولویت داشت و بر اساس همان برنامه‌ها پیش رفتیم اما برخی مباحث حاکمیتی است و باید تفکیک شود چراکه به شورا و شهرداری ارتباطی ندارد.

میرنظامی با بیان اینکه پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام زیادی در اراک داریم و اولویت به اتمام رساندن آن‌هاست اضافه کرد: زمانی که پروژه زخمی شده نباید با نظر شخصی و بدون کار فنی و کارشناسی برای آنها زمان تعیین کرد و روزشمار گذاشت.

وی افزود: پروژه میدان مقاومت زودتر از موعد پیش‌بینی شده و قبل از عید نوروز به پایان و بهره‌برداری می‌رسد.

رئیس شورای اسلامی کلان‌شهر اراک در خصوص عوارض آلایندگی صنایع بیان داشت: یکی از مطالبات جدی و به حق حوزه مدیریت شهری پرداخت سهم شهرداری از عوارض آلایندگی صنایع اراک است، صنایع آلاینده باید طبق قانون بحث یک درصد عوارض آلایندگی و یک‌هزارم از درآمد سالانه فروش تولیدات خود را به شهرداری پرداخت کنند.

میرنظامی ادامه داد: با وجود اینکه از اداره کل محیط زیست استان درخواست کردیم که صنایع آلاینده را معرفی کند اما همچنان پاسخی نداده‌اند، سازمان امور مالیاتی هم میزان درآمد این صنایع را تاکنون اعلام نکرده است.

ورود بی‌ضابطه بیش از ۲۵۰ نفر به شهرداری اراک

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورای شهر اراک نیز گفت: با شروع کار شورای ششم و فرصت ۶ ماهه در سال جاری تلاش کردیم تا چالش‌های مدیریت شهری را با سرعت و جدیت بررسی کنیم به همین منظور کارگروه نیروی انسانی و حسابرسی ذیل کمیسیون راه‌اندازی شد.

رضا قریشی با بیان اینکه یکی از معضلات مهم شهرداری اراک بحث ساختاری است اظهار کرد: ساختار فعلی پاسخگوی نیاز نبوده و نیست، ۲۵۰ نیروی بدون ضابطه نیز در این دو سال در شهرداری حضور داشتند که باعث شده تا چالش‌ها دوچندان شود.

وی ساماندهی نیروی انسانی را یکی از اقدامات در دست بررسی برشمرد.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورای شهر اراک بیان داشت: بودجه ۱۴۰۰ شهرداری اشکالاتی داشت که سعی شد با بررسی عملکرد شهرداری رفع شود، در بودجه شهرداری به درآمدهای پایدار شهرداری و سرمایه‌گذاری توجهی نشده بود که در جلسات مختلف این مشکلات بررسی و شناسایی شد.

قریشی با اشاره به بودجه ۱۴۰۱ شهرداری خاطرنشان کرد: در این بودجه اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام، توسعه پارک‌های محله‌ای و تأمین آب، ایجاد زیرساخت برای استفاده از پساب، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، کاهش آلودگی هوا و... مد نظر بیشتری قرار دارد.

وی افزود: در بودجه سال آتی سعی شده تا با تغییر روش نقدی حسابداری به روش تعهدی شفافیت را نیز به همراه داشته باشد، همچنین ممیزی املاک به منظور شناسایی ظرفیت‌های شهری و توسعه درآمدها نیز پیگیری می‌شود.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورای شهر اراک بیان کرد: در بودجه سال جاری ۱۳۰ پروژه پیش‌بینی شده بود که در هفت ماه ابتدای سال فقط صفر تا ۱۰ درصد عملکرد داشته‌اند که نشان می‌دهد چالش‌های برنامه‌ای در بودجه وجود داشته است.

قریشی رقم بودجه ۱۴۰۱ را ۱۹۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: در این بودجه ۲۸ درصد سهم جاری و باقی سهم عمرانی پیش‌بینی شده است.

برداشتن پل محسنی در حد شایعه است

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر اراک نیز با بیان اینکه وارث مشکلات زیادی در بخش عمرانی و اجرای پروژه‌ها بودیم، گفت: مجتمع آفتاب اراک یکی از پروژه‌هایی بود که با قراردادهای کارشناسی شده به شکل کامل همراه نبود و با بررسی در کمیسیون شورا ناچار به تغییر پیمانکار شدیم.

علی چگینی بیان کرد: در بخش توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی ۱۶۲ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد، همچنین خریداری ۴۵ دستگاه اتوبوس و میدل باس و بازسازی ۱۰ دستگاه اتوبوس و اختصاص هفت میلیارد تومان اعتبار به منظور رفع نقطه حادثه‌خیز محور طرمزد از اقداماتی بود که تاکنون انجام شده است.

وی در خصوص طرح جامع اظهار داشت: این طرح دید کالبدی دارد اما نواقصی هم در این دید به چشم می‌خورد چراکه پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی در آن مشخص نیست دلیل آن‌هم این بود که مشاوری قدرتمند و بومی که شهر اراک را با گوشت و پوست خود حس کرده باشد در زمان تدوین حضور نداشته است.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر اراک با اشاره به شایعات مطرح شده در خصوص برداشتن پل محسنی گفت: این شایعات از زمان ثبت جهانی بازار مطرح شده که مسئولان و کارشناسان مربوطه در بازدید از بازار تاریخی اراک بحثی در مورد وجود یا عدم وجود آن نکردند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول