اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

لزوم توجه ویژه به پایان‌نامه‌ها و پژوهش‌ها در حوزه مهدویت

رئیس بنیاد مهدویت و آینده‌پژوهی اصفهان با بیان اینکه باید به حوزه پایان‌نامه‌ها و پژوهش‌ها در حوزه مهدویت توجه ویژه شود، گفت: باید اندیشه جوانان شیعه را به سمت مهدویت سوق دهیم و کارهای جدی در این زمینه انجام شود.

لزوم توجه ویژه به پایان‌نامه‌ها و پژوهش‌ها در حوزه مهدویت

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، حجت‌الاسلام مهدی نیلی‌پور، رئیس بنیاد مهدویت و آینده‌پژوهی اصفهان، با حضور در سی و چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان ضمن تبریک اعیاد شعبانیه در رابطه با مبانی مهدویت اظهار کرد: در قرآن کریم سنتی به نام هدایت داریم که در کل هستی جاری است، حرکت خورشید به عنوان مثال هدایت تکوینی از جانب خدا است، در رابطه با انسان نیز هدایت تکوینی توسط غرایز و هدایت تشریعی به واسطه سلسله انبیا و اولیا را داریم.

وی ادامه داد: سنت هدایت از روز نخست خلقت انسان وجود داشته و تا روز آخر نیز وجود دارد، در هر مقطع تاریخی یک پیامبر، امام یا حجت از طرف خدا مأموریت هدایت بشر را داشته است؛ جایگاه مهدویت نیز در سنت هدایت می‌گنجد که حرکتی دارای استمرار در طول تاریخ بوده است.

نیلی‌پور با اشاره به اینکه جایگاه مهدویت ضرورت واسطه فیض بین عالم ملک و ملکوت است، خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت‌های انقلاب اسلامی و فداکاری مردم برای مکتب شیعه، مهدودیت توانسته جریان‌سازی جدی‌تری را ایجاد کند؛ از مبانی مهدویت در نظام شیعی بحث امامت است که ما به عنوان شیعه ایرانی زیر پرچم امامت زندگی می‌کنیم.

رئیس بنیاد مهدویت و آینده‌پژوهی اصفهان با اشاره به ضرورت تبیین جایگاه مهدویت بیان کرد: مهدویت یک اصطلاحی است که اگر خواستیم فرادینی به آن اشاره کنیم تحت عنوان موعود یا منجی از آن یاد می‌شود، از نظر عقلی، شیعی و دینی جایگاه امامت برای ما مشخص و تثبیت شده است و مهم این است که مسؤولیت‌های مختلف در رابطه با امام زمان(عج) را به خوبی بشناسیم و از تفکر مهدویت بهره ببریم و مروج آن باشیم.

وی در رابطه با مسؤولیت‌های موعودباوران گفت: شناخت ظرفیت‌های فوق‌العاده و انرژی‌ای که در اندیشه مهدی‌باوری در همه حوزه‌ها وجود دارد بسیار اهمیت دارد، باید باور کنیم انرژی که خداوند در مهدویت قرار داده مانند انرژی ناشناخته‌ای است که در رابطه با امام حسین(ع) وجود دارد که وقتی بخشی از آن در اربعین آزاد شد به نتیجه جدیدی رسیدیم که اندیشه حسینی می‌تواند تا این حد مردم را به صحنه بکشاند.

نیلی‌پور تصریح کرد: باید این را باور کنیم که انرژی مهدویت هم یک انرژی ناشناخته برای ما است که اگر سراغ آن رفتیم و استحصال شد و به میدان آورده شد حرکت‌های بزرگی را می‌توان در بخش‌های مختلف ایجاد کرد.  

رئیس بنیاد مهدویت و آینده‌پژوهی اصفهان با بیان اینکه اعتقاد به مهدویت مهمترین عامل و آرمان در پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی، مهمترین پشتوانه دفاع مقدس و عالی‌ترین آرمان برای آینده انقلاب بوده است، مطرح کرد: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب از مهدویت به عنوان یک آرمان یاد می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت مهدویت تنها یک باور ذهنی نیست، اگر آن را به سطح عینی در سطوح مختلف آموزش و پرورش، خانواده، بهداشت و درمان و کسب و کار بیاوریم شاهد برکات آن خواهیم بود و باید این باور به یک باور عینی جاری در زندگی ما تبدیل شود، مهدویت می‌تواند یک موتور محرک و پیشران شود.

نیلی‌پور با اشاره به لزوم جهاد تبیین مهدوی ابراز کرد: ما در خصوص مهدویت کم فکر، صحبت و کار می‌کنیم، باید در این زمینه اقدامات با باور جدی انجام شود و لایه‌های مختلف مهدویت تبیین شود و نگاه ما تغییر کند، بنابراین یکی از شاخه‌های جدی جهاد تبیین، مهدویت است؛ تبیین لایه‌های مختلف مهدویت یک وظیفه اساسی برای همه افراد جامعه است.

رئیس بنیاد مهدویت و آینده‌پژوهی اصفهان ایجاد وحدوت و همدلی ذیل بحث مهدودیت را یکی دیگر از مسؤولیت‌های مهدی‌باوران دانست و اذعان کرد: موضوع مهدویت این ظرفیت را دارد که یک وحدت بین ادیان مختلف ایجاد کند؛ صیانت و محافظت از اندیشه مهدویت و خرافه‌زدایی نیز از دیگر مسؤولیت‌های مهدی باوران است.

وی با بیان اینکه باید به حوزه پایان‌نامه‌ها و پژوهش‌ها در حوزه مهدویت توجه ویژه شود، ابراز کرد: باید اندیشه جوانان شیعه را به سمت مهدویت سوق دهیم و کارهای جدی در این زمینه انجام شود.

نیلی‌پور معرفی واقعیت آرمان مهدویت و ارتقای سطح آن به یک شناخت تمدنی و نه یک شناخت سطحی، قشری و مناسکی صرف را از دیگر وظایف مهدی‌باوران دانست و گفت: مهدویت یک طرح تمدنی، اندیشه جهانی و یک تئوری برای آینده بشریت است و ریشه در غدیر دارد، خلاصه صرف مهدویت در امور ظاهری یک فاجعه بزرگ است.

رئیس بنیاد مهدویت و آینده‌پژوهی اصفهان با بیان اینکه برگزاری جشن‌های خانگی مهدویت با کمک شهرداری و دیگر دستگاه‌ها امسال در دست اجرا است، ادامه داد: بنیاد مهدویت و آینده‌پژوهی اصفهان ۴۰۰ رابط مهدوی دارد که امسال با توجه به شرایط کرونایی با حضور در جشن‌های خانگی مهدویت و اهدای بسته‌های مهدویت به تبیین فرهنگ مهدویت می‌پردازند.

وی با اشاره به پیشنهاداتی برای مجموعه شهرداری و مدیریت شهری در راستای تبیین فرهنگ مهدویت، مطرح کرد: شهرداری اصفهان آموزش مهدویت به کارمندان و مدیران، فضاسازی شهری به ویژه در مناطقی مانند چهارراه ولی عصر_خیابان عسگریه با نصب المان و حمایت از جریان‌های مردمی در بحث معنویت را در دستورکار خود قرار دهد.

انتهای پیام/۶۳۰۸۸/آ/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول