اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

احیای مفاخر احیای علم و ادب کشور است

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران گفت: اگر می‌خواهیم علم، ادب و فرهنگ را احیا کنیم باید در مرحله اول مفاخر و اندیشمندان این مرز و بوم را احیا کرد.

احیای مفاخر احیای علم و ادب کشور است

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک حجت الله ایوبی ظهر امروز در آیین بزرگداشت حکیم نظامی در تفرش با بیان اینکه امروز در همه جای کشور از حکیم نظامی سخن می‌گویند و غوغایی در کشور برپا شده است اظهار کرد: امروز از پنج گنج این حکیم گردو غبار زدوده می‌شود، باید آمادگی لازم را برای اعتلای فرهنگ ایرانی داشته باشیم.

وی افزود: امروز باید در وهله اول بناها را در فکر و اندیشه مردم ساخت، چراکه اگر این بناها در ذهن و تفکرات مردم ساخته شود و باورپذیر باشد، احداث بنای قابل لمس و فیزیکی دشواری ندارد.

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران با بیان اینکه تاریخ، زادگاه و خاستگاه حکیم نظامی را در تفرش  عنوان کرده، بیان داشت: نامیده شدن حکیم نظامی با نام گنجوی ایرادی ندارد چراکه گنجه هم جزئی از خاک است، وی اشعار فراوانی برای عراق عجم گفته و خاستگاه خود را عاشقانه دوست داشته است، حکیم نظامی از همین سرزمین برخاسته و نباید حتما وی را گنجوی یا تفرشی خواند.

ایوبی با بیان اینکه حکیم نظامی یکی از بزرگ‌ترین شاعران پارسی‌گو و پرآوازه ایران در قرن ششم هجری ادامه داد: وی هویت فرهنگی ایران را با هنر بالای خود در اشعارش به تصویر کشیده است.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم علم، ادب و فرهنگ را احیا کنیم باید در مرحله اول مفاخر و اندیشمندان این مرز و بوم را احیا کرد، امروزه جهان هستی به بزرگانی از جمله نظامی و فردوسی نیازمند است، گفته‌های حکیم نظامی برخاسته از دین و اسلام است و حیا و اخلاق همواره برای او خط قرمز بوده و این مسیر خارج نشده است.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران با بیان اینکه زنان در اشعار حکیم نظامی مظهر عفاف بودند، اضافه کرد: برای اینکه از زنان کشورمان بخواهیم عفاف را سرلوحه خود قرار دهند باید آنها را به خواندن اشعار نظامی ترغیب کرد.

ایوبی خاطرنشان کرد: به منظور جلب توجه مردم به استان، تفرش و عراق عجم رایزنی هایی با وزارت ارشاد خواهیم داشت تا بتوانیم مراسم‌هایی که به مناسبت بزرگداشت حکیم نظامی در کشور برگزار می‌شود به صورت متمرکز و نمایشگاهی در شهرستان تفرش برگزار کنیم.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی اسلامی نیز در این آیین گفت: مسئولیت تفرشی‌ها در خصوص معرفی حکیم نظامی سنگین است چرا که وی اهل تفرش است و باید شخصیت بزرگان این شهرستان را به دوستداران فرهنگ معرفی شود.

ولی اله بیاتی اظهار کرد: اشعار حکیم نظامی برای خوانندگان و شنودگان همیشه لذت بخش بوده و به هیچ عنوان کهنه نمی‌شود.

وی در این مراسم خواستار رسیدگی به زیرساخت‌های شهرستان تفرش شد.

استاندار مرکزی نیز در این مراسم پیگیری هویت استان را یکی از برنامه‌های در دست اقدام برشمرد و گفت: هر کدام از شهرستان‌های استان مفاخر و بزرگانی در خود جای داده است که توجه به کسانی که هویت‌سازی کردند برای مجموعه حکمرانی استان با اهمیت می‌باشد.

فرزاد مخلص‌الائمه با بیان اینکه یکی از ارکان اقتدار و حیات هویت ملی است که مبنای و بخش کلید آن هویت فرهنگی است ادامه داد: هویت ملی بدون در نظر گرفتن هویت فرهنگی بی‌معناست، ملت بی هویت پوسته شکننده‌ای است که با هر بادی می‌شکند.

وی افزود: هویت فرهنگی و اجتماعی مردم و وجود مفاخر بزرگ ایران یکی از دلایل پیشرفت و اقتدار کشور است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول