اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

نخستین آزمون محیط زیستی دولت سیزدهم/ لغو یا اجرای پروژه گردشگری در جزیره آشوراده؟

با وجود مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری درباره لغو اجرای طرح گردشگری در جزیره آشوراده به دلیل قرارگیری در محدوده حساس محیط زیستی؛ اما در سفر اخیر هیات دولت به استان گلستان، تصمیماتی درباره کلید خوردن دوباره این طرح گرفته شد.

نخستین آزمون محیط زیستی دولت سیزدهم/ لغو یا اجرای پروژه گردشگری در جزیره آشوراده؟

به گزارش خبرنگار محیط زیست خبرگزاری فارس،  در جریان سفر هفته گذشته هیات دولت تصمیماتی برای اجرای طرح گردشگری در منطقه ۲۲ هکتاری جزیره آشوراده صورت گرفت. درحالیکه اجرای این طرح گردشگری در تنها جزیره ایرانی دریای خزر در دهه‌های اخیر محل مناقشه مسئولان استانی گلستان و فعالان محیط زیست بوده است.

 جزیره آشوراده در دسته مناطق چهارگانه حفاظتی محیط زیست و محدوده حیات وحش میانکاله قرار دارد و براساس مصوبه سال 94 شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، ایجاد منطقه نمونه گردشگری در مناطق چهار گانه ممنوع است و مجوزهایی که در این مناطق تا قبل از سال 94 هم صادر شده است باید به سرعت لغو امتیاز شود.  یکی از این مصوبات مربوط به اجرای طرح گردشگری در جزیره آشوراده بوده است که در سال 93 به تصویب هیات دولت رسیده بود.


هرگونه بارگذاری متمرکز در جزیره آشوراده براساس مصوبه سال 1400 شورای عالی شهرسازی و معماری ممنوع است و مکان افتتاح  فضای اقامتی، خدماتی، پذیرایی، ورزشی و فرهنگی در این منطقه وجود ندارد

محمد داسمه وکیل ستاد ملی نجات آشوراده و فعال حقوقی در حوزه محیط زیست در این باره  به خبرنگار فارس گفت: براساس مصوبه 28 فروردین ماه  1400 شورای عالی و شهرسازی درخصوص جزیره آشوراده، هرگونه بارگذاری متمرکز تحت هر عنوان در این جزیره ممنوع است و برحسب این مصوبه امکان افتتاح هرگونه فضای اقامتی، خدماتی، پذیرایی، ورزشی و فرهنگی در این منطقه وجود ندارد.

 

مجوز اجرای طرح گردشگری در جزیره آشوراده باطل شده است

وی خاطرنشان کرد: بنابراین صحبت‌هایی که مقامات مسئول اجرایی استان گلستان درباره اجرای طرح‌های گردشگری می‌کنند، ناظر به مجوزهای سال 1397 است و در سال 1400 که پرونده این پروژه با پیگیری فعالان محیط زیست به شورای عالی شهرسازی رفت، این مجوزها لغو شد.

طبق مصوبه بارگذاری گردشگری به بندر ترکمن منتقل شده است

داسمه با بیان اینکه طبق این مصوبه بارگذاری‌ متمرکز و استقرار در سایت 22 هکتاری جزیره آشوراده ممنوع شده است و  تمامی این بارگذاری ها به سایت 134 هکتاری در ساحل بندر ترکمن دلالت داده شده است، گفت: با این وجود برخی از مقام‌های استانی گلستان سهوا و یا عامدانه به مصوبه شورای عالی شهرسازی که ایجاد سایت گردشگری در جزیزه آشوراده را مطلقا ممنوع کرده و به سایتی خارج از جزیره دلالت داده است، اشاره نمی کنند.

 

باید حریم 60 متری ساحل  بندرترکمن حفظ شود

وکیل ستاد ملی نجات آشوراده با تاکید بر اینکه این مصوبه به عنوان مصوبه بالاترین نهاد بالادستی تمامی بارگذاری‌ها را به بیرون جزیره انتقال داده است، گفت: سایت 134 هکتاری بندر ترکمن  در محدثات ساحلی قرار دارد و همانطور که حریم سواحل به دستور رئیس قوه قضاییه در حال آزادسازی است، حفظ حریم 60 متر ساحل بندرترکمن نیز باید رعایت شود.

وزارت میراث فرهنگی نمی‌تواند در مناطق چهارگانه بخصوص پناهگاه حیات وحش اظهارنظر ماهوی داشته باشد و همه تصمیم گیری ها در این زمینه به سازمان محیط زیست باز می گردد

 

 

 

 

 

وی درباره تصمیم وزارت میراث فرهنگی و گردشگری برای اجرای این طرح در آشوراده نیز توضیح داد: براساس قانون سازمان محیط زیست در مناطق چهارگانه قائم مقام دولت است و وزارت میراث فرهنگی نمی‌تواند در مناطق چهارگانه بخصوص پناهگاه حیات وحش اظهارنظر ماهوی داشته باشد و تصمیم گیری کند و همه تصمیم گیری ها در این زمینه به سازمان محیط زیست باز می گردد.

اما علی سلاجقه پس از سفر هیات دولت به استان گلستان و اعلام اجرای طرح گردشگری در این منطقه در جایگاه رییس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به چالش‌های اجرای طرح گردشگری در منطقه آشوراده گفت: گردشگری در آشوراده مجوز دارد اما اجرای آن مستلزم رعایت دستورالعمل‌های محیط زیست است.

بی اطلاعی رئیس سازمان محیط زیست از آخرین مصوبات درباره آشوراده

با این وجود داسمه این اظهارنظر رئیس سازمان محیط زیست را نشان از عدم اطلاع این مقام از مصوبه شورای عالی شهرسازی دانست و گفت: اگر بناست به این مصوبات توجه نشود، بدون تردید دادخواستی درخصوص ابطال مجوز اخیر به دلیل تعارض با مصوبات شورای عالی شهرسازی خواهیم داشت.

اجرای طرح گردشگری در آشوراده مغایر سیاست های ابلاغی رهبری

وکیل ستاد ملی نجات آشوراده  با اشاره به اینکه در سیاست های کلی نظام در حوزه محیط زیست که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده و منجر به صدور سند ملی محیط زیست شد، دولت را مکلف به ارتقای زیستگاههای طبیعی و وضعیت زیست حیات وحش می کند، ابراز داشت: اجرای این طرح گردشگری، زیستگاه فوک خزری و پرندگان کنار آبزی را به مخاطره می اندازد.

وی ادامه داد: همچنین طبق قانون، عضویت ایران اگر در انجمن‌های بین المللی که در مجلس به تصویب رسیده باشد؛ دولت ایران مکلف به اجرای قوانین آن است و این طرح در تعارض با قوانین انجمن های بین اللملی محیط زیستی است، ضمن اینکه همانطور که اشاره شد، منافی سیاست ها ابلاغی رهبری در حوزه محیط زیست هم است. چراکه میانکاله به عنوان ذخیره گاه زیستگاه فوک خزری از سوی کشورهای حاشیه خزر معرفی شده و کشورهای حوزه دریای خزر دال بر حفاظت از صیانت از فوک های خزری ایران را مکلف به تضمین امنیت فوک کرده اند درحالیکه بارگذاری گردشگری در مناطق چهار گانه و یا دارای حساسیت ممنوع است.

22 هکتار از مساحت طرح گردشگری آشوراده دقیقاً در حریم طبیعی دریا است

در دولت گذشته می خواستند این سایت 22 هکتاری را از منطقه حفاظت شده خارج کنند. که با کمک فعالان محیط زیست و ورود شورای عالی شهرسازی و معماری از تصویب این تصمیم مخرب جلوگیری شد.

برای اجرای طرح گردشگری آشوراده که اخیرا در سفر هیات دولت در استان گلستان از آن صحبت شده است مساحتی  ۳۸ هکتاری در نظر گرفته شده که محدوده 22 هکتاری سواحل جنوبی آشوراده که استانداری گلستان رأساً تصمیم به اجرای برنامه تفرجی متمرکز بر آن داشته است،‌ که دقیقاً در حریم طبیعی دریا قرار گرفته و موجب تغییرات مرفولوژی سواحل در سیکل حیاتی جانداران مرتبط ایجاد اختلال خواهد کرد.

این پروژه گردشگری و طبیعت گردی شامل ساخت اسکله، مسیر دسترسی، آلاچیق، رستوران و دیگر زیرساخت های مورد نیاز حضور گردشگران است. در حالیکه جزیره آشوراده که تمام سال میزبان انواع پرندگان بومی و مهاجر است در سال ۵۴ جزو نخستین مناطق زیست کره جهان معرفی و ثبت شد.

جان جانداران آشوراده در خطر است

ستاد مردمی دفاع از حقوق حیوانات ایران (سمدا) نیز اخیرا با انتشار بیانیه ای بر اساس اعلام کرد: هرگونه دستکاری، ساخت و ساز، ورود بی ضابطه و خارج از ظرفیت گردشگران به جزیره آشوراده بی شک  به تخریب زیستگاه، مهاجرت و انقراض گونه‌های جانوری منحصر بفردی همچون قرقاول خزری، دراج، فیل ماهی فوک دریای کاسپین،  پرندگان شکاری همچون عقاب دم سفید و... منجر خواهد شد. و موارد مذکور  تنها چند گونه از 250 گونه پرنده آبزی کنار آبزی و خشکی‌زی شناسایی شده در جزیره آشوراده را شامل می شود. بر همین اساس و با استناد به قوانین و معاهدات بین المللی متعدد از جمله: کنوانسیون بین‌المللی رامسر، کنوانسیون تنوع زیستی ، قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست ، قانون الحاق به کنوانسیون حفاظت از گونه‌های مهاجر وحشی‌،  آرای صادر شده در دستگاه قضائی کشور خواستار حراست واقعی از جزیره آشوراده، و در امان ماندن آن‌ از هرگونه ساخت و ساز و  تخریب هستیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول