اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

امضای 5 سند همکاری رهاورد سفر «رحمان» به مصر+تصاویر

رئیس جمهور تاجیکستان در چارچوب سفر رسمی خود به مصر با رئیس جمهور و سایر مقامات عالی این کشور دیدار و 5 سندهمکاری در زمینه های مختلف را به امضا رساند.

امضای 5 سند همکاری رهاورد سفر «رحمان» به مصر+تصاویر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «امامعلی رحمان»، رئیس جمهور تاجیکستان در چارچوب سفر رسمی خود به مصر با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور، سایر مقامات عالی رتبه و دوایر کسب و کار این کشور دیدار و در دانشگاه «قاره» سخنرانی کرد.

رحمان در ابتدای این سفر نخست در قاهره تاج گل های را در پای مجسمه سرباز گمنام و مقبره «محمد انور سادات» رئیس جمهور اسبق مصر به نشانه احترام به تاریخ، فرهنگ، تمدن و یاد و خاطره فرزندان این کشور قرار داد.

سپس  دیدار رسمی وی با رئیس جمهور مصر که در قالب دوجانبه آغاز و با حضور هیات های گسترده دو طرف ادامه یافت برگزار و مسائل مهم همکاری دوجانبه و چندجانبه بین دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در جریان این ملاقات خاطرنشان شد که تشدید کار کمیسیون بین دولتی تاجیکستان و مصر در زمینه همکاری های اقتصادی، علمی و فنی، برگزاری همایش کسب و کار و ایجاد شورای تجاری دو کشور نقش مهمی را در گسترش همکاری های اقتصادی و اجتماعی بین دو کشور ایفا خواهند کرد.

در طول این دیدار بر توسعه همکاری‌‌‌ها در زمینه های صنعتی، کشاورزی، بهداشتی، دارویی و اجرای طرح های سرمایه گذاری مشترک تاکید شد.

همچنین سران دو کشور برای گسترش همکاری‌ بین مناطق آزاد اقتصادی از طریق تبادل تجربه در زمینه ایجاد، مدیریت و گسترش فعالیت در این مناطق و تاسیس شرکت های مشترک در قلمرو آنها ابراز علاقه کردند.

طی این دیدار همچنین از گسترش همکاری در زمینه گردشگری با استفاده از تجربیات موجود و امکانات به عنوان یکی از زمینه های سودآورترین همکاری بین دو کشور یاد شد.

رحمان و السیسی در بخش دیگری در مورد برگزاری روزهای فرهنگ تاجیکستان و مصر در کشورهای یکدیگر، برگزاری مشترک جشنواره های بزرگ ادبی و فرهنگی، برقراری روابط متقابل سودمند و تبادل تجربه بین موسسات علمی و آموزشی دو کشور بر اساس ارزش های مشترک تاریخی و فرهنگی توافق کردند.

تاجیکستان و مصر آمادگی خود را برای همکاری متقابل سودمند در زمینه مسائل مربوط به امنیت منطقه ای، مقابله با تهدیدات و چالش های جهان مدرن و سایر زمینه های مورد علاقه دو طرف ابراز و بر لزوم گسترش بیشتر همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم بین المللی، افراط گرایی، قاچاق اسلحه و مواد مخدر، جرایم سایبری، جنایات سازمان یافته فراملی و سایر تهدید امنیت بین المللی و منطقه‌ای تاکید کردند.

همچنین سران دو کشور در مورد مسائل امنیتی و راه های پایان دادن به درگیری ها در خاورمیانه، شمال آفریقا و افغانستان در اسرع وقت، تبادل نظر کردند.

در جریان این دیدار همچنین مسائل جهانی مربوط با منابع آب و تغییرات اقلیمی مورد بحث و بررسی طرفین قرار گرفتند.

در پایان مذاکرات دوجانبه سران دو کشور تعدادی از اسناد جدید همکاری، از جمله یادداشت همکاری بین وزارتخانه های کشاورزی، تفاهم‌نامه بین کمیته های جوانان و ورزش، موافقتنامه همکاری بین وزارتخانه های آموزش و علوم و آموزش عالی، موافقتنامه برقراری روابط برادرانه و دوستانه بین مناطق «ختلان» و «سینای جنوبی» و یادداشت همکاری بین کتابخانه ملی و مرکز میراث مکتوب زیر نظر آکادمی ملی علوم تاجیکستان و کتابخانه و آرشیو ملی مصر به امضا رسیدند.

رحمان در پایان مذاکرات سطح عالی همتای مصری خود را برای انجام سفر رسمی به تاجیکستان در هر زمان و فرصت مناسب دعوت کرد. رئیس جمهور مصر به نوبه خود دعوت همتای تاجیک خود را پذیرفت.

رئیس جمهور تاجیکستان در چارچوب این سفر همچنین با «مصطفی مدبولی»، نخست وزیر، «عبدالوهاب عبدالرازق»، رئیس سنا، دوایر کسب و کار و سرمایه گذاری مصر دیدار و در دانشگاه قاهره برای اساتید و دانشجویان، سخنرانی کرد.

همچنین با تصمیم شورای علمی و آموزشی دانشگاه قاهره، به رئیس جمهور تاجیکستان به خاطر کمک های ارزنده اش در تحکیم روابط دوستانه بین دو کشور، توسعه روابط علمی، امنیتی، انسانی و فرهنگی و به ویژه ابتکار جهانی در زمینه آب و اقلیم عنوان دکترای افتخاری این دانشگاه اعطا شد.


انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول